Better Place åbnede i dag Europas første
batteriskiftestation for elektrisk drevne
personbiler. Stationen er beliggende på Dynamovej i
Herlev/København og er den første af i alt 20
stationer, der skal være klar i april 2012. Derefter
er det muligt at køre elektrisk over stort set hele
landet – hvis man vel at mærke er ejer af en Renault
Fluence Z.E.
Renault Fluence er nemlig foreløbig den eneste
el-drevne bil, som kan få skiftet batteri på en
Better Place batteriskiftestation, simpelthen fordi
Fluence er skabt til formålet.
Renault ville være først
Da Better Place udviklede deres ambitiøse idé om at
skifte batterier på el-biler og derved komme
problemet med el-bilenes begrænsede aktionsradius
til livs, indgik man et samarbejde med Renault. Den
statsejede franske bilfabrik blev tændt på idéen om
at være først, og sådan blev det, om end en del af
batteri-teknologien er udviklet i samarbejde med
japanske Nissan, der sidste efterår kunne præsentere
el-bilen Leaf (læs mere>>>).
Den store forskel på de to biler – udover størrelsen
– er at Leaf’en ikke kan få skiftet batteri hos
Better Place.
Økonomisk attraktiv
Filosofien er baseret på, at man køber en bil hos
producenten – dvs. foreløbig alene hos Renault. Den
koster 205.000 kroner og siden indgår man en
abonnementsaftale med Better Place. Den koster ved
et kørselsforbrug på 10.000 kilometer 10.000 kroner
at etablere og siden 1500 kroner om måneden. Faktisk
et ret favorabelt regnestykke, fordi Fluence er en
temmelig stor mellemklassebil, og man sparer de
løbende udgifter, fordi el-biler er fritaget for
afgift til 2015. Hvad der derefter sker, bringer
økonomisk usikkerhed i regnestykket. Det er lidt af
en svaghed, selvom en stærkt optimistisk Klima- og
Energiminister Lykke Friis giver projektet sin fulde
opbakning – og også var den, der officielt klippede
båndet over og erklærede den første
batteriskiftestation for åben.
Projektet har mange svagheder – eller måske skal man
nøjes med at fastslå, at projektet har mange
elementer, som først erfaringen afslører om er
svagheder eller styrker. Sådan er det med nye
initiativer og ”vo intet vover intet vinder”, siger
et gammelt ord.
Hjemmeservice
Idéen inkluderer også, at ejerne af el-bilerne
oplader deres biler hjemme ved stikkontakten, så at
sige. Også til det formål har Better Place udviklet
en ladestander (som man skal investere i), men der
er stor opbakning fra alle sider til at sikre
strømforsyningen også på offentlige steder. Og
efterhånden som projektet måtte opnå succes, vil man
kunne udvide kapaciteten. Men en vigtig faktor er
det, at de fleste bilisters daglige bilforbrug ikke
går over længere afstande end at de kan klare
opladningen hjemmefra. Det er alene på langfart, at
behovet for batteriskifte er til stede. Indtil
videre kan man heller ikke køre langt over den
dansk/tyske grænse før man løber tør.
Som udgangspunkt vil hver batteriskiftestation kunne
håndtere 12 biler i timen. Ærgerligt hvis de 12
biler ankommer samtidig. Ellers er processen nem og
smertefri.
Ligesom en bilvask
En batteriskiftestation ser ud som en automatisk
bilvaskehal. Bilen gribes af en skinne og trækkes
ind i hallen, her foretager en skifterobot
udskiftningen af det afladede 290 kg tunge batteri
bag i bilen med et frisk opladet på cirka 4 minutter
og 30 sekunder. Ved indkørslen registreres man vha.
et magnetkort og under hele processen forlader man
ikke bilen. Det er stort set ligeså hurtigt som at
tanke brændstof på en tankstation – og man slipper
for at løse opgaven selv, endsige stige ud i
vinterkulden eller stormvejret, vade rundt i
oliepletter osv. Fordelene rækker ud over hensynet
til miljøet og energiressourcerne.
|