I
2050 er jordens befolkning forøget fra de nuværende
godt 6 milliarder mennesker til tæt ved 10
milliarder. Stadig flere bor i byer (allerede nu
flere end 50 procent af klodens befolkning). Og CO2
udledningen øges proportionalt med
befolkningstilvæksten, hvis ikke der sættes ind
overfor de områder, hvor energiforbruget stiger
proportionalt med tilvæksten.
Det er nogle af de klare facts, som ligger bag
bilfabrikkernes satsning på miljørigtige biler. Men
hos Nissan har man især lagt vægt på den store andel
af byboere og ikke mindst stigningen i antallet, da
man begyndte at bygge Nissan Leaf.
Det er nødvendigt
Faktisk har Nissan bygget elbiler siden 1947. Men de
er aldrig slået igennem. Det vil ske nu, mener
Christian Costaganna, som er ansvarlig for Nissans
strategiske udvikling og fabrikkens marketing.
Costaganna fastslår, at årsagen er meget enkel:
”Verden har brug for det, jordens befolkning er
bevidst om nødvendigheden og derfor er det rigtigt,
at bilindustrien påtager sig sin del af opgaven.
Infrastrukturen er på ingen måde fuldt udbygget til
at håndtere el-drift, men går man ikke i gang,
bliver den det aldrig", mener Costaganna.
Og hos Nissan udmønter ansvaret sig i et samarbejde
med Renault, som involverer en række nationer,
deriblandt Portugal, der med Lissabon som
udgangspunkt er i fuld gang med at etablere
ladestationer rundt om i landskabet. Om kort tid er
der 1380 opladningsstationer i Portugal og med en
aktionsradius, som med fornuftig blandet kørsel
svinger mellem 100 og 170 kilometer, er Nissan Leaf det første eksempel på en el-dreven Nissan
med stort markedspotentiale.
De første testkørsler
Vi har været blandt de første, der fik mulighed for
at køre i den nye Nissan Leaf, der er klar til
serieproduktion, men som først er på markedet i
Danmark medio 2011 (på udvalgte markeder i
begyndelsen af næste år). Naturligt nok fandt
prøvekørslen sted i Portugal, netop i området
omkring hovedstaden Lissabon, som ikke bare er
kendetegnet ved intensiv og tæt trafik, men også er
omgivet af naturområder, der i klareste forstand
dokumenterer hvad det er, der skal kæmpes for, ved
at bringe balance i CO2 regnskabet – og al den
øvrige forurening ikke at forglemme.
Nissan Leaf er en mellemklassebil i det såkaldte
C-segment, dvs. på størrelse med f.eks. en Ford
Focus. Den har en rummelighed som en hvilken som
helst anden mellemklassebil (bagagerum på 330 liter
og god benplads både for og bag), det er ikke til at
se, at teknikken er anderledes, for Nissan har
forholdt sig tro imod moderne forventninger til en
moderne bil. Designet er nydeligt, ikke ekstravagant
og man har ikke gennem bilens visuelle fremtoning
forsøgt at distancere den fra de konventionelt
drevne konkurrenter.
”Tankes” forfra
Det er først, når der skal tankes, og man skal åbne
en klap foran motorhjelmen for at ”hælde” strøm på,
at Leaf’ens hjerte afsløres. Siden, når man trykket
på startknappen, mødes man af andre signaler på
instrumentpanelet end vanligt og
gearvælgerfunktionen er også atypisk: Et anatomisk
rigtigt joystick benyttes til at sætte bilen i
fremadgående gear, bakgear eller i den særlige
økofunktion, som hjælper føreren til at spare på de
værdifulde kW.
Det sidstnævnte har egentlig ikke så stor betydning,
opgjort i kroner og øre. For en Nissan Leaf kan køre
100 kilometer for cirka 15 kroner ved dagens
el-priser. Til sammenligning koster en 1,5 liters dieselbil i store tal omkring 60 kroner i drift pr.
100 kilometer og en 2-liters benzinbil omkring 80 kroner. Men det er
nødvendigt at spare på strømmen for ikke at risikere
at løbe tør.
Tank hjemmefra
Rent mentalt skal man indstille sig på, at bare
fordi instrumenteringen viser, at der kun er 75
kilometer tilbage i ”tanken”, behøver man ikke køre
ind på den nærmeste tankstation, som mange af os
sikkert ville gøre, hvis der var tale om en
benzinbil. Det er en ny tilgang til det, at køre bil
– men så er det jo også i sig selv usædvanligt, at
man kan tanke op på bopælen eller på arbejdspladsen
og ikke er afhængig af, at der er en tankstation i
nærheden.
Men netop den faktor, at Nissan Leaf er skabt til
byboere og den omstændighed, at de fleste byboere
bor i lejligheder uden egen stikkontakt på gaden, er
måske den største hurdle, der skal overvindes for at
gøre Nissan Leaf til en bestseller. Selvfølgelig kan
mindre gøre det, og derfor er der al mulig grund til
at bakke op omkring idéen. Alene det forhold, at
Nissan Leaf formentlig vil kunne købes for i
nabolaget af 300.000 kroner og siden har en langt
lavere driftsøkonomi, burde give den store
muligheder i det afgiftsplagede Danmark.
Læs mere om Nissan Leaf – ikke mindst hvordan den
kører og hvorfor>>>
|