Nissan Leaf er en 100 procent el-bil. Den lades op
fra en stikkontakt, strømmen lagres i batterier og
de driver en elektromotor, som er placeret i
motorrummet fortil. Det hele lyder ganske enkelt og
er det også. Det giver oven i købet mange fordele,
som Nissan har udnyttet til fulde, fordi bilen er
bygget helt fra scratch – helt uden at være baseret
på eksisterende biler.
For det første er al teknikken væsentlig lettere end
en konventionel brændstofmotor, i særdeleshed
lettere end dieselmotorer. Det giver i sig selv
større rækkevidde, at bilen er lettere, men det har
også andre fordele.
Fladt batteri
Nissan har nemlig formået at skabe et fladt Lithium
Ion batteri i stedet for de traditionelt runde
batterier. Det giver bedre mulighed for at styre
temperaturen i batteriet og dermed optimere ydelsen.
Det store flade batteri, placeret i bunden af Nissan
Leaf under sæderne, giver et meget lavt tyngdepunkt.
Samtidig er det indbygget i en yderst
vridningsstabil ramme, som indgår i bilens
basiskonstruktion. Det sikrer karrosseriet stor
vridningsstabilitet (40 procent forøget
karrosseristivhed) og et lavt vibrationsniveau.
Det er med til at give en helt unik køreoplevelse.
El-motoren er i sig selv helt stilfærdig. Den
snurrer så stille, at Nissan har monteret en
lydgiver, som er placeret i forkofangeren og derfor
ikke kan høres i kabinen. Ved hastigheder under 10
km/t afgives der lyd, som er nødvendig af hensyn til
f.eks. svagt seende eller blinde fodgængere. Ved
højere hastigheder produceres der så meget dæk- og
vindstøj, at bilen udmærket kan høres af andre
trafikanter. Den lave lyd har i øvrigt givet
teknikkerne nye udfordringer i form af at reducere
lyden fra f.eks. vinduesviskere, der pludselig er
blevet langt mere påfaldende, vindstøjen og støj fra
vibrationer i karrosseriet.
Motorlyd
Lydbilledet i Nissan Leaf er kendetegnet ved at være
utrolig stilfærdigt – men det er ikke sådan, at man
ikke kan høre motoren og det er væsentligt at påpege
overfor dem, der mener, at lydoplevelsen er en
vigtig del af det, at kunne håndtere en bil rigtigt.
Men kørslen ER meget stille og lægger op til en helt
anden og komfortabel køreform end en (relativt)
larmende benzinbil.
Den oplevelse underbygges af køreegenskaberne. På
grund af det lave tyngdepunkt og den lave vægt har
man kunnet parre en høj grad af køredynamik gennem
præcise styreegenskaber en kontant vejholdning med
en særdeles stor kørekomfort. Det er en unik
oplevelse at mærke bilens respons stort set uden at
fornemme vejens beskaffenhed gennem et fast
hjulophæng. Og det har man opnået ved brug af f.eks.
et konventionelt McPherson forhjulsophæng. Dertil
kommer, at Nissan har kunne indbygge et
moment-regulerende system, som dirigerer kræfterne
til det hjul, som har bedst vejgreb, f.eks. det
yderste hjul i kurvekørsel. Det kompenserer for stor
understyring og gør styringen mere præcis.
Bevidst energianvendelse
Køreoplevelsen er enestående, men som fører skal man
agere anderledes end i en konventionel bil.
Det er vigtigt at gøre sig klart, hvor langt man
skal køre inden næste mulighed for opladning og ikke
mindst, hvordan kørselsforholdene har indflydelse på
aktionsradius’en. Bykørsel er ikke udpræget
energiforbrugende, fordi hver eneste nedbremsning
medvirker til at genoplade batteriet. Til gengæld er
motorvejskørsel stærkt energiforbrugende og i et
kuperet terræn som det, der findes vest for
Lissabon, høvles der meget strøm af over få
kilometer. Med fuld power og airconditionanlægget i
funktion reduceres rækkevidden til under 80
kilometer, med optimale kørselsforhold og økorigtig betjening af
speederen kan man køre helt op til
220 kilometer. Og det er ikke bare noget man kan betale sig fra, hvis
man bruger for meget strøm. Det koster tid til
genopladning plus besværet med at sikre sig et
opladningssted – man kan ikke bare køre ind bag i en
eventuel kø som på en tankstation, for dem, der er
foran, skal også bruge tid, før det er køreklar
igen.
Under kørslen får man al mulig og også praktisk
information om bilens energitilstand. Hvor mange
kilometer er der tilbage på opladningen, hvor
energirigtigt har man kørt og via GPS f.eks. besked
om hvilke destinationer, der ligger indenfor bilens
aktionsradius.
Fjernbetjening via mobilen
Bruger man aircondition reduceres aktionsradius –
derfor er det praktisk at man f.eks. via sin
mobiltelefon eller pc kan aktivere aircondition
anlægget, mens bilen lades op og en ellers nødvendig
og kraftig afkøling af kabinen ikke foregår på
bekostning bilens rækkevidde. Via mobiltelefonen kan
man også få status op opladningen, så man f.eks.
ikke behøver vente længere end til man har kilometer
nok til hjemturen.
|