- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive i Barcelona:

BMW 3-serie Sedan på (Formel 1) banen igen


Af Søren Clauding – 23. november 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med er skarpt design, forbedrede køreegenskaber og masser af miljørigtig og powerfuld teknik er 6. generation af BMW 3-serien i bogstaveligste forstand på banen igen. De første globale testkørsler fandt nemlig sted på Catalunya Formel 1 racerbanen i Barcelona – og de satte en fed streg under den sportslige opgradering, fabrikken i München har givet sin mest sælgende model.

 

Den nye 3-serie er fornyet i næsten enhver henseende. Visuelt er de ydre linjer mere regelrette, mere dynamiske og sportslige – og meget lettere end forgængerens. Det har også medført en rigtig god aerodynamik udtrykt gennem en cW værdi på blot 0,26. Godt gået, fordi man samtidig har fastholdt det unikke BMW udtryk, som har kendetegnet samtlige seks generationer af den populære bil – og inkluderer en forholdsvis lodret front.

 

Lanceres i februar 2012

De nye 3-serie introduceres i Danmark i februar og indledningsvis kan man vælge mellem fire såkaldte TwinPower motorer med turbolader. Den billigste modelvariant er udrustet med en fremragende 4-cylindret 2-liters dieselmotor, der præsterer hhv. 184 hestekræfter og et moment på 380 Nm fra 1750-2750 motoromdrejninger/minut, alternativt selvsamme motor i den såkaldte EfficientDynamics Edition med 21 færre hestekræfter. Forskellen på de to er brændstofforbruget, hvor 320d kører 22,2 km/l og ED-udgaven hele 24,4 (overbevisende). Begge varianter har en basis listepris på 549.000 kroner – så det er op til temperament og miljøbevidsthed, hvilken man vælger.

 

Desuden vil 3-serie BMW’en blive markedsført med to benzinmotorer, en række 4’er med turbolader (328i) til 600.000 kroner. Den præsterer 245 hestekræfter og et moment på ikke mindre end 350 Nm allerede ved 1250 omdr./min – og er konstant op til 4800 omdr./min. Samt en række 6’er, der yder op til 306 hestekræfter og et moment på 400 Nm allerede ved 1200 omdr./min – hér er basisprisen 800.000 kroner. Ingen af maskinerne er særlig forslugende: 15,6 hhv 12,7 km/l.

 

Større end forgængeren

I forhold til forgængeren er den nye 3-serie BMW vokset med godt 9 cm i længden. En smule af den plads er kommet bagsædepassagererne til gode. 1,5 cm mere benplads – ikke overvældende, men dog mærkbart. En del er gået til 20 liter mere bagageplads – heller ikke overvældende men bedre end ingenting. Til gengæld er der øjensynlig også anvendt vognlængde til at forbedre aerodynamikken og vind flow’et omkring bilen – og det er om ikke overvældende, så da i hvert fald overbevisende.

 

Og så har BMW ændret lidt strategi på udstyrssiden. Hidtil har det altid været fabrikkens filosofi, at man købte en basisudgave og siden tilkøbte det udstyr, man havde brug for. Nu er basisudgaven blevet lidt mere veludrustet – f.eks. er sædevarme for første gang i 3-seriens historie standardudstyr. Det kunne man vel også forvente på en bil, der koster over en halv million kroner.

 

Sporty, luksuøs eller moderne

Men helt uden om tilkøb kommer man ikke, hvis man gerne vil sætte sit personlige præg på bilen. Interiørdesignet kan nemlig tilpasses ejerens individuelle ønsker i retning af større sportslighed, en mere luksuøs udstråling eller et mere moderne design – Sport-Line, Luxury-Line og Modern-Line. Sidstnævnte omfatter bl.a. valg af paneler, hvor BMW går nye veje med træ i forarbejdet naturlook med en riflet overflade. Det er vanskeligt at beskrive, det er svært at se på billeder, det skal opleves i virkeligheden – og om det bliver et tilløbsstykke vil kun fremtiden vise. Undertegnede valgte at være holdningsløs…

 

Elektronisk udstyr

Foruden designelementerne kan der tilkøbes en lang række elektroniske udstyrselementer, som hovedsagelig er koncentreret om føreren – ligesom hele bilens design i øvrigt er det (en BMW køber man vel for at køre den…). Head-Up display (projektion af relevante køredata på forruden) informerer ikke alene om bilens hastighed men også om aktuel hastighedsbegrænsning, rutevisning fra navigationsanlægget etc.



Bilen kan leveres med Lane Departure Warning (som via en svag vibrering i rattet fortæller føreren om at han måske er på afveje), et kamerabaseret kollisionsadvarsels system og en pudsig feature: En fodbevægelse under bagpartiet og bagagerumsklappen springer op.

En rundtur på Catalunya Formel 1 racerbanen i den nye BMW 328i. Se videoen på YouTube>>>

Sådan kører den nye BMW 3-serie >>>


Hurtige fakta om BMW 3-serie:


Længde/ Bredde/ Højde: 4,62/ 1,81/ 1,43 m.

Akselafstand: 2,81 m

Bagagerumskapacitet: 480 liter.

 

320d, 8 trins aut.gear:

4 cyl. 1995 ccm. 184 hk. 380 Nm/ 1750-2750/min.

0-100 km/t: 7,6 sek.

Tophastighed: 230 km/t.

 

328i, 8 trins aut.gear:

4 cyl. 1997 ccm. 245 hk. 350 Nm/ 1250-4800/min.

0-100 km/t: 6,1 sek.

Tophastighed: 250 km/t.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt