Med er skarpt design, forbedrede køreegenskaber og
masser af miljørigtig og powerfuld teknik er 6.
generation af BMW 3-serien i bogstaveligste forstand
på banen igen. De første globale testkørsler fandt
nemlig sted på Catalunya Formel 1 racerbanen i
Barcelona – og de satte en fed streg under den
sportslige opgradering, fabrikken i München har
givet sin mest sælgende model.
Den nye 3-serie er fornyet i næsten enhver
henseende. Visuelt er de ydre linjer mere
regelrette, mere dynamiske og sportslige – og meget
lettere end forgængerens. Det har også medført en
rigtig god aerodynamik udtrykt gennem en cW værdi på
blot 0,26. Godt gået, fordi man samtidig har
fastholdt det unikke BMW udtryk, som har kendetegnet
samtlige seks generationer af den populære bil – og
inkluderer en forholdsvis lodret front.
Lanceres i februar 2012
De nye 3-serie introduceres i Danmark i februar og
indledningsvis kan man vælge mellem fire såkaldte
TwinPower motorer med turbolader. Den billigste
modelvariant er udrustet med en fremragende
4-cylindret 2-liters dieselmotor, der præsterer hhv.
184 hestekræfter og et moment på 380 Nm fra
1750-2750 motoromdrejninger/minut, alternativt
selvsamme motor i den såkaldte EfficientDynamics
Edition med 21 færre hestekræfter. Forskellen på de
to er brændstofforbruget, hvor 320d kører 22,2 km/l
og ED-udgaven hele 24,4 (overbevisende). Begge
varianter har en basis listepris på 549.000 kroner –
så det er op til temperament og miljøbevidsthed,
hvilken man vælger.
Desuden vil 3-serie BMW’en blive markedsført med to
benzinmotorer, en række 4’er med turbolader (328i)
til 600.000 kroner. Den præsterer 245 hestekræfter
og et moment på ikke mindre end 350 Nm allerede ved
1250 omdr./min – og er konstant op til 4800 omdr./min.
Samt en række 6’er, der yder op til 306 hestekræfter
og et moment på 400 Nm allerede ved 1200 omdr./min –
hér er basisprisen 800.000 kroner. Ingen af
maskinerne er særlig forslugende: 15,6 hhv 12,7
km/l.
Større end forgængeren
I forhold til forgængeren er den nye 3-serie BMW
vokset med godt 9 cm i længden. En smule af den
plads er kommet bagsædepassagererne til gode. 1,5 cm
mere benplads – ikke overvældende, men dog mærkbart.
En del er gået til 20 liter mere bagageplads –
heller ikke overvældende men bedre end ingenting.
Til gengæld er der øjensynlig også anvendt
vognlængde til at forbedre aerodynamikken og vind
flow’et omkring bilen – og det er om ikke
overvældende, så da i hvert fald overbevisende.
Og så har BMW ændret lidt strategi på udstyrssiden.
Hidtil har det altid været fabrikkens filosofi, at
man købte en basisudgave og siden tilkøbte det
udstyr, man havde brug for. Nu er basisudgaven
blevet lidt mere veludrustet – f.eks. er sædevarme
for første gang i 3-seriens historie standardudstyr.
Det kunne man vel også forvente på en bil, der
koster over en halv million kroner.
Sporty, luksuøs eller moderne
Men helt uden om tilkøb kommer man ikke, hvis man
gerne vil sætte sit personlige præg på bilen.
Interiørdesignet kan nemlig tilpasses ejerens
individuelle ønsker i retning af større
sportslighed, en mere luksuøs udstråling eller et
mere moderne design – Sport-Line, Luxury-Line og
Modern-Line. Sidstnævnte omfatter bl.a. valg af
paneler, hvor BMW går nye veje med træ i forarbejdet
naturlook med en riflet overflade. Det er vanskeligt
at beskrive, det er svært at se på billeder, det
skal opleves i virkeligheden – og om det bliver et
tilløbsstykke vil kun fremtiden vise. Undertegnede
valgte at være holdningsløs…
Elektronisk udstyr
Foruden designelementerne kan der tilkøbes en lang
række elektroniske udstyrselementer, som
hovedsagelig er koncentreret om føreren – ligesom
hele bilens design i øvrigt er det (en BMW køber man
vel for at køre den…). Head-Up display (projektion
af relevante køredata på forruden) informerer ikke
alene om bilens hastighed men også om aktuel
hastighedsbegrænsning, rutevisning fra
navigationsanlægget etc.
Bilen kan leveres med Lane Departure Warning (som
via en svag vibrering i rattet fortæller føreren om
at han måske er på afveje), et kamerabaseret
kollisionsadvarsels system og en pudsig feature: En
fodbevægelse under bagpartiet og bagagerumsklappen
springer op. |