Der var to varianter til rådighed i
”Barcelona-testen”, en 184 hestes diesel samt 328i,
begge kombineret med BMWs nye 8-trins automatgear.
Hvad motorerne angår, udmærker dieselmotoren sig ved
at forene en civiliseret, støjsvag gang med masser
af power, når man f.eks. skal ud af svingene på de
snoede bjergveje. Den er klart den mest velegnede
til danske kørselsforhold.
Men på racerbanen var det selvsagt 328i, som havde
fat i den lange ende. Det formidable bundtræk giver
konstant og ultra hurtig acceleration – de 100 km/t
nås på 6,1 sekunder med automatgearet, og vælger man
varianten med 6 manuelle gear, skulle kunststykket
kunne klares på blot 5,9 sekunder. Men så skal man
være usædvanlig præcis på gearstangen.
Større stabilitet og styrepræcision
I kraft af en ligelig vægtfordeling samt en længere
akselafstand end på forgængeren opnås større
stabilitet og mere præcise styreegenskaber. De
prøvekørte varianter havde super lavprofildæk
(225/45-18) – som ikke nødvendigvis altid er en
fordel på en BMW, fordi det går ud over
kørekomforten og fordi hjulene har en tendens til at
blive grebet af asfalten og overtage styringen. MEN:
Det skete ikke et sekund på den nye 3-serie.
Forklaringen er formentlig, at undervognen, foruden
at være forbedret, også er parret med al den
elektronik, man næsten kan forestille sig.
Driving Experience Control
Man kan vælge mellem fire indstillinger, som efter
valg kan omfatte såvel kraftoverførslen som
undervognens opførsel: En Comfort indstilling, som i
princippet er en adaptiv undervogn, som reagerer på
køreformen og underlaget. En Eco-pro indstilling,
hvor det først og fremmest handler om at reducere
virkningen af en lidt for aktiv speederfod (i øvrigt
en glimrende indstilling på de snoede spanske
bjergveje i 328i) samt to sportsindstillinger: Sport
og Sport+.
”Sport” strammer bl.a. undervognen op og giver en
mere direkte speederrespons, men den påvirker også
motorstyringen og inkluderer ESP. Det sidste var
ikke uden betydning på Formel 1 racerbanen, for
kraftig regnskyl havde efterladt en våd og glat
vejbane. Uden en i øvrigt sportslig ESP, som
tillader at man slår lidt med halen, ville det hele
let kunne være endt i autoværnet eller grusgraven.
Derfor var det kun på tør offentlig vej, at ”Sport+”
indstillingen blev afprøvet. Den slår ESP og
antispin fra, det er sjovt, men har man en smule
omsorgsfølelse overfor den øvrige trafik, er det kun
en indstilling man benytter til at lege med på en
TØR racerbane.
Hastighederne nåede ikke over 165 km/t, fordi man af
sikkerhedsmæssige grund ikke gav mulighed for at
køre langsiden i sin fulde længde. Men stabiliteten
og kurvedynamikken er så god, at der ikke er nogen
tvivl om, at BMW 328i også ved topfarten på 250 km/t
er både stabil og sikker.
Motorteknologi
BMW 3-serie motorerne har alle betegnelsen
”TwinPower” som kunne misforstås derhen, at de er
udstyret med dobbelt eller to turboladere. Det er
ikke tilfældet, men man opnår en slags dobbelt-power
effekt gennem en række både tekniske og elektronisk
styrede løsninger.
En af hemmelighederne bag den ekstremt brede
momentkurve ligger i den såkaldte ”Twin-scroll”
turboteknologi. Det indebærer, at udstødningsgassen,
som driver turboladeren, fra cylinder 1 og 4 samt 2
og 3 parvis følger hver deres spiralformede vej frem
til turboladerens turbinehjul. Det sænker det
bagudrettede turbotryk ved lave motoromdrejninger og
nedsætter udstødningsgassens energitab.
Resultatet er enestående, fordi man ikke alene
fornemmer de mange kræfter fra samme øjeblik
speederen bevæges, men i hele accelerationsforløbet
oplever kræfterne som konstante. Kombineret med
8-trins automatgearkassen, som skifter gear
lynhurtigt og helt umærkeligt, øges kørselskomforten
betragteligt og smidigheden er unik.
Benzinmotorlyden er imidlertid ikke den samme, som
man er vant til ved en 3-serie BMW. Men i en verden,
hvor der arbejdes målrettet på at gøre bilerne så
lydløse som muligt, skal man være mere end
almindelig nørdet for at lade det faktum ligge BMW
til last. Tværtimod underbygger det den moderne
holdning til en verden i udvikling. Fortsæt i den
retning, venligst…
|