Hvert andet år afholdes der verdensudstilling for
biler i Paris. I praksis skiftes der mellem IAA i
Frankfurt og Mondial de l'Automobile i Paris. IAA er
ingen verdensudstilling, men det har nok mest at
gøre med tyskernes lidt mere ydmyge tilgangs til den
betydning deres motorshow har. Men der er
forskel: I Paris kommer der cirka halvanden gange så
mange besøgende og stemningen, der præger bilshow’et
i Byernes By, er præget af den parisiske atmosfære.
Det smitter af på livet indenfor i de store
udstillingshaller i den sydvestlige del af byen. Der
opleves større kreativitet, større frihed og måske
er det hele også en smule mere sexy…
Miljø’et har været et tema gennem en årrække på de
store motorshows. Det var det også i år. Men der er
mindre fiktion og langt mere praktik dette efterår.
Elektriske biler, hybridbiler af forskellig slags,
brændselscellebiler og miljø-optimerede
serieproducerede biler hørte til dagsordenen på de
store bilfabrikkers pompøse stande. Stande hvor det
var svært at spore de sidste par års finansielle
uro. Og alligevel: Der var høj grad af optimisme og
mange utrolig spændende visioner på de mange
kæmpemæssige stande. Men en smule mindre promt og
pragt og en god portion sund fornuft.
Miljø’et var selvfølgelig en vigtig del. Men det er
som om, at bilkunderne nu som en selvfølge
forventer, at bilfabrikkerne klarer den sag med
miljøet, den har de taget hånd om. Fabrikkerne har
dokumenteret, at de handler ansvarligt og gennem
stadig forbedrede produkter gør det muligt for
kunderne at have god samvittighed, når de af
nødvendighed eller fornøjelse sætter sig ind bag
rattet i deres kørende instrumenter.
Det betyder, at kunderne igen har lov til at glædes
over deres biler, de har lov til at vælge biler, der
passer til deres behov og dermed er det igen
politisk opportunt for bilfabrikkerne at vise
alverdens kreative indslag, fremadrettede
projektstudier og mere eller mindre køreklar
konceptbiler.
Præcis som de har kunnet i de mere end 100 år, bilen
har været en del af den civiliserede verdens
hverdag. Markeret i Paris, ikke mindst af Renault,
der fejrede deres unikke udstillingsfaciliteter på
verdens smukkeste boulevard, Champs Elysees. Det er
i år 100 år siden lokaliteterne, der i dag kendes
som
Atelier Renault, blev taget i brug og i dag
fremstår de i bedste high-class moderne stil som en
kombination af en gourmet-restaurant, et
udstillingskompleks og et nostalgisk vindue med
tilgang til legendariske biler parret med den aller
nyeste teknologi. Et mini Paris motorshow på den
berømte boulevard, der har åbent hele året rundt på
lige fod med landsmanden Peugeot (Peugeot Avenue) og
konkurrenterne fra Tyskland og Japan, fra
Mercedes-Benz og Toyota.
Og har man ikke et udstillingssted på Champs Elysees,
kan man jo hyre ét til anledningen, som Chevrolet
havde gjort det: En pavillon direkte til Seinen,
hvor man præsenterede fire verdenspremierer.
Kulisserne kunne ikke være bedre.
PARIS MOTORSHOW 2010:
Anderledes biler>>>
Traditionen tro er de store motorshows også stedet
hvor man ser usædvanlige biler - køretøjer, der
udtrykker tanker og fremtid mere end måske
anvendelig praktisk nutid.
PARIS MOTORSHOW 2010:
Sportslige biler>>>
Finanskrisen er næsten gået i glemmebogen.
Optimismen kan aflæses overalt, ikke mindst i det
store udvalg af spændende sportsvogne og eksklusive
kreationer, som blev vist frem på Paris Motorshow.
På denne side er et lille udvalg af de mest
bemærkelsesværdige.
|