|
|
Lamborghini var et af trækplastrene på Paris
Motorshow, for den legendariske italienske
sportsvognsfabrik præsenterede en konceptbil, tro
mod de designmæssige traditioner og et indlysende
eksempel på at finanskrisen ikke har slået hjulene
væk under bilindustrien. Lamborghini Sesto Elemento
(tv) er en miljø-optimeret Lamborghini. Man har
skabt en ultra let bil, baseret på karbonfiber, som
benyttes til racerbiler og netop udmærker sig ved at
være på en gang yderst stærkt og vridningsstabilt og
meget let. Det er også et meget kostbart materiale,
hvad der er med til at gøre bilen ikke bare elegant
men også ret eksklusiv. Ensportsvogn som Sesto
Elemento vil normalt veje i nabolaget af 2 tons, men
koncept-Lambo'en vejer kun 999 kg. Den tekniske
platform stammer fra den "lille" Gallardo (th).
Maskineriet er en 5,2 liters 570 hestes V10 (fra
Gallardo Superleggera), dvs. et vægt/effekt forhold
på bare 1,75 km/hk. Det giver en acceleration til
100 km/t på 2,5 sekunder og en topfart på over 300
km/t.
Nyheder på Paris
Motorshow 2010:
Sportslige og biler
Finanskrisen er næsten
gået i glemmebogen. Optimismen kan aflæses overalt,
ikke mindst i det store udvalg af spændende
sportsvogne og eksklusive kreationer, som blev vist
frem på Paris Motorshow. På denne side er et lille
udvalg af de mest bemærkelsesværdige. |
|
|
|
|
Mercedes-Benz CLS 350 havde verdenspremier i
Paris. Der er tale om 2. generation af den
4-personers luksus coupé, som for 5 år siden, også
på Paris Motorshow, satte nye standard'er for
hvordan en luksusbil måtte se ud. Der er fortsat
tale om raffineret luksus kombineret med en god
portion sportslig dynamisk pondus. CLS er nu også
forsynet med den meget stejle front og det markante
Mercedes emblem i grillen. Bilen er klar til
serieproduktion og den vil blive introduceret i
Danmark i slutningen af januar 2011.
MINI WRC.
Det britiske ikon under tysk ejendom er med i Rally
VM i 2011. På Paris Motorshow viste man for første
gang hvordan den nye MINI WRC (World Rally
Championship) kommer til at se ud. Det er ikke den
endelige WRC-rallybil, der blev vist i Paris, for en
sådan bil udvikles helt frem til VM-premieren, men
man får et godt indtryk af hvordan MINI vil forsøge
at genoplive historien også på dette punkt. I 2011
får MINI dog ikke mulighed for at leve op til de
stolte traditioner fra 1960'erne, hvor den lille
vævre bil vandt Monte Carlo Ralliet. Verdens mest
berømte rally indgår nemlig for tredje år i træk som
første afdeling af Intercontinental Rallychallenge (IRC)
- en parallelserie til VM-serien. Lidt surt for
MINI, ikke mindst fordi man har hyret 2009
IRC-vinderen, Kris Meeke, til at køre den fine lille
bil.
Audi
e-tron spyder er navnet på en åben roadster fra
Audi, en plug-in hybrid, naturligvis med
firehjulstræk. En 3-liters V6 dieselmotor med 300 hk
er placeret centralt. Forakslen drives af to
87-hestes elektromotorer. 0-100 km/t på 4,4
sekunder, 250 km/t på toppen og et forbrug på blot
2,2 liter dieselolie på 100 kilometer.
Audi
Quattro concept. Tidligere kendt som
Anniversario og nu i restylet udgave i Paris.
Teknikken stammer fra Audi RS 5, men akselafstanden
er forkortet. Karrosseriet er baseret på aluminium
og karbonfiber og i maskinrummet ligger der et
5-cylindret 2,5 liters 408 hestes kraftværk som vil
kunne give quattro'en en acceleration til 100 km/t
på 3,9 sekunder. Topfart: 290 km/t.
Citroen C3 WRC vil erstatte
den hidtidige og særdeles succesfulde VM-vinder, C4
(baggrunden) og være med til at sikre det franske
bilmærkes fortsatte succes i Rally-VM. |
|
|
|
Hyundai Genesis Coupé havde Europapremiere i Paris.
En baghjulstrukken sportsvogn, som dokumenterer, at
koreanerne også kan være med, når det går stærkt.
Den er allerede i drift, omend i en lidt anderledes
version, på det amerikanske marked såvel som
hjemmemarkedet. 300 hestekræfter gemmer der sig
under motorhjelmen.
Fisker Karma 1 er designet af
danske men US-bosiddende Henrik Fisker. Der er tale
om en ultra hurtig luksus sedan baseret på plugin
hybridteknik. Bilen bygges i Finland og er udstyret
med 2 stk. 200 hestes elektronmotorer, der får
tilført
strøm
via Lithium Ion batterier, dels fra lysnettet, dels
fra en 2-liters 260 hestes Ecotec turbomotor. Fisker
Karma er god for 200 km/t og 100 km/t nås på under 6
sekunder. Bilen skulle i gennemsnit kunne køre
omkring 40 kilometer på en liter benzin. I Danmark
vil Fisker Karma bliver markedsført af Nellemann
koncernen, der også står for Jaguar og Aston Martin.
Hvad Fisker Karma angår har Nellemann imidlertid
sikret sig distributionen i hele Nordeuropa.
Ford
Fiesta WRC. Trods en helhjertet indsats i Rally
VM fortsætter Citroën med at besejre Ford.
Hemmeligheden hedder formentlig Sebastien Loeb, men
i år har også andre kørere som f.eks. Sebastien
Ogier og Petter Solberg dokumenteret, at Ford rent
teknisk er dømt til at spille 2. violin. Den nye og
mindre Fiesta WRC, som i Super 2000 udgave vandt
Monte Carlo rallyet i år, skal gøre op med den
position. Men Citroën svarer igen med en WRC-udgave
af den mindre C3 (se nedenfor). Og glem så ikke at
MINI også har meldt sig i konkurrencen (se ovenfor).
Seat
IBE er en blot 3,83 meter kort elektrisk
sportscoupé. Den vejer 1100 kg, motoren yder 102 hk
og de 100 km/t nås på 9,7 sekunder. Topfarten er
elektronisk begrænset til 160 km/t og
aktionsradius'en 130 kilometer. Bilen er en
konceptbil, som næppe bliver sat i serieproduktion,
men design-stilen vil formentlig kunne ses i den nye
Seat Leon, som kommer i 2012. |
|
|