Subaru slår alle konkurrenterne på kvalitet. Det
viser mange undersøgelser. Nu vil den lille japanske
bilfabrik også slå konkurrenterne på luksus. Den
helt nye Subaru Legacy, som vi har prøvet i
stationcarversionen, der har verdenspremiere netop i
disse dage, skal konkurrere med BMW’s 5-serie, Audi
A6 etc., hvis det står til den dansk/svenske
importør.
Det er at skyde en smule over målet, vil nogen måske
mene. På den anden side: Hvad angår størrelsen på
lidt over 4,7 meter er den tæt på, hvad angår
teknologien er den i princippet på niveau med f.eks.
Audis Quattro-koncept, boxermotoren har ingen andre
(end Porsche) og kvaliteten er bedre, viser
målingerne. Kun på ét ikke uvæsentligt område halter
Subaru Legacy bagefter: Dens image er ikke på niveau
med BMW og Audi. Men det er formentlig blot et
spørgsmål om tid, før den forskel er elimineret.
Kører fremragende
Subaru Legacy er nemlig en særdeles fin bil. De
første prøvekørsler fandt sted på hurtige landeveje
og snævre grusveje nord for Stockholm. På
førstnævnte udviste Legacy’en fine stabile
køreegenskaber, på sidstnævnte er Subarus
symmetriske firehjulstræk unikt. Trods
kugleleje-overflade på flere af vejstrækningerne var
frisk kørsel absolut en option. Stabiliteten er
forbilledlig og vejgrebet i en klasse for sig.
Kørekomforten, lydbilledet og oplevelsen af luksus
er helt på niveau med de tyske konkurrenter.
Svageste punkt ved den nye Legacy er antagelig de
begrænsede antal valgmuligheder hvad angår motorer.
Man kan
|