En Subaru Legacy er unik på mange måder. Styk for
styk:
Boxermotoren
Boxermotorerne er flade og giver lavt tyngdepunkt og
dermed mindre krængning og bedre kurveegenskaber.
Det er blevet optimeret yderligere på den nye
generation af Legacy, som er markant anderledes end
forgængerne og bl.a. inkluderer et nyt motorophæng,
som dels sænker tyngdepunktet endnu mere, dels
reducerer de i forvejen ganske få vibrationer, som
motoren frembringer.
Minus’et ved boxermotorerne er et relativt højt
brændstofforbrug. Og alligevel er det til at leve
med, ikke mindst fordi en del af brændstofforbruget
sluges af det permanente firehjulstræk. 12,5 km/l
for begge benzinmotorer og 16,9 km/l for
dieselvarianten.
Lineartronic
Men ny teknik kan hjælpe på forbrugstallene. Den nye
lineartronic automatgearkasse forbedrer nemlig
brændstoføkonomien med næsten 1 km pr. liter. Der er
tale om verdens første kædetrukne CVT gearkasse. En
CVT gearkasse er en trinløs gearkasse, hvor
udvekslingen sker ved, at en kilerem kører op og ned
på to sammenbyggede kegler, der i princippet roterer
på motorens krumtapaksel. Denne ”kilerem” er på
lineartronic gearkassen fremstillet i metal, så den
er vedligeholdelsesfri i bilens levetid – forudsat
den ikke udsættes for ekstraordinær høj belastning
som f.eks. kørsel med anhænger (som for øvrigt kan
veje helt op til 1800 kg).
Oplevelsen af automatgearet, som også inkluderer en
kunstig skifte funktion mellem seks definerede trin,
er, at det både er velfungerende, det reagerer
hurtigt og er ret lydløst.
Komfortabel affjedring
På grund af motorens placering og det lave
tyngdepunkt kan Subaru operere med en mere blød
affjedring end andre, som må benytte kraftige
krængningsstabilisatorer for at modvirke
krængningen. Til trods for, at den prøvekørte
version havde større fælge og lavere dækprofil end
standardmonteringen, var komfortoplevelsen på plan
vej helt i top. På ujævn vej og løst underlag havde
hjulene en tendens til at steppe henover
ujævnhederne. Derfor er standardmonteringen nok at
foretrække, hvis man har megen kørsel på løst
underlag.
På asfalt sænker det dog oplevelsen af den
traditionelt sportslige kørefornemmelse, der er
forbundet med en fast undervogn, men da præcisionen
næppe lider af det, handler det om at vælge hvilket
kompromis, man foretrækker.
En hjælpende hånd
Det symmetriske firehjulstræk er unikt og selvom det
måske i sammenligning ikke er det mest |
|
|
|
avancerede af slagsen, hvad
angår elektronisk styring og fordeling af
motorkræfterne, er det gedigent og gennemprøvet. Som
fører er man meget hurtigt helt i harmoni med bilens
køreformåen. Det giver en dejlig afslappet kørsel og
når kørselsforholdene kræver det, yder
firehjulstrækket præcis den hjælp, som ikke bare
handler om, at tage bedre fast i underlaget, når der
accelereres, men også at stabilisere bilen, inden
det bliver nødvendigt for ESP’en at træde til.
Sædvanligvis er det den unikke teknik, som er
argumentet for en Subaru-køber, men hos den nye
Legacy kommer der en række andre elementer ind i
billedet. Visuelt er den moderne, potent og udviser
en vis pondus. Den er dog ikke banebrydende men i
øvrigt pænere som sedan end som stationcar.
Omfattende udstyr
Firehjulstræk og boxermotor kræver plads. Det har
man fornemt håndteret i Legacy’en, endda på en sådan
måde, at der både er fornuftig bagageplads og
samtidig unik plads på bagsædet.
Dertil kommer et omfattende standardudstyr, der
inkluderer Bi-Xenon forlygter, alufælge, fartpilot,
regnsensor, el-justerbart førersæde, elektrisk
parkeringsbremse, hill-holder, 2-zone klimaanlæg,
sædevarme, plus nogle ret billige tilkøbspakker,
kaldet hhv. Business (inkluderer bl.a. læderindtræk
for bare 15.000 kroner) og Sport (inkluderer bl.a.
18” alufælge, Bilstein støddæmpere og læderindtræk
for i alt 50.000 kroner).
Introduktionen i Danmark af såvel Sedan, som har
været på markedet i et par måneder visse steder i
udlandet, samt Stationcar (Verdenspremiere lige nu)
finder sted d. 9.-10 oktober 2009.
Link til importøren
|
|
|
|
|