Den er intet mindre end ekstrem, Subarus nye Impreza
WRX STI, som lanceres i Danmark sidst i marts. Men
den er også et eksempel på, hvor fint moderne
high-tech kan stemmes sammen med rå power og sublime
rally-køreegenskaber.
Stedet for testkørslen var Sturup Raceway i Sverige
– plus de omkring liggende skove. Eminent til at
afprøve ”det nærmeste man kan komme på en regulær
VM-rallybil”, altså en WRC-bil. I serieproduktion og
til at købe for penge. Endda ikke så mange, når man
ser på hvad man får for dem.
Masser af gule hestekræfter
790.000 kroner kommer Impreza WRX til at koste –
480.000 på gule nummerplader. Det er rå race for
alle pengene – men samtidig også en bil, der kan
benyttes i hverdagen. Legetøj og fornuft sat sammen
i ét enkelt stykke mekanik.
Sturup Raceway er perfekt til at mødes med en
Impreza WRX. Vejrguderne havde dog deres at tilføje,
så ringe sigtbarhed og fugtig asfalt var med til at
udfordre bilen og dens førere. Men sådan er
rallysporten – hér skal man kunne håndtere alle
kørselsforhold. Det kan WRX.
WRX STI anno 2008 er ikke den første Subaru
landevejsracer. Forgængeren dannede grundlag for den
WRC-bil, som Petter Solberg vandt VM med i 2003. Den
gamle er en smule bedaget – men det gælder bestemt
ikke den nye. Den er baseret på den helt nye Impreza,
som blev lanceret i efteråret, men gennemgribende
modificeret, så det stort set kun er det visuelle,
den har til fælles med ”husmandsbilen”.
Firehjulstræk og rå power
Én ting er imidlertid det samme i alle
Impreza-varianter: Det symmetriske firehjulstræk og
boksermotoren. I WRX er maskineriet en 2,5 liters
4-cylindret boxer, ikke meget forskellig fra den,
der findes i forgængeren, men presset op på 300
hestekræfter og et moment på 407 Nm ved 4000 omdr./min.
Mere effekt, mere moment og bedre præstationer. WRX
STI kører 9,7 km på en liter benzin, hvis man
benytter ”Intelligent” indstillingen, udleder 243 g
CO2 pr. km og så når man 100 km/t på 5,2 sekunder –
og kan køre 250 km/t, men det går ikke på Sturup.
Den nye Impreza WRX har 10 cm længere mellem
akslerne. Det gør den mere harmonisk, men det er
elektronikken, der overvælder og ikke mindst
resultatet deraf: En enestående balance og en
forbilledlig følsomhed. Den kan køres som en
rallybil, hvis man har evnerne, for den er en sådan.
Vælger selv
Den kan dog også køres civiliseret på landevejen.
Det vælger man selv, dels gennem betjeningen af
bilens højre pedal, dels ved hjælp af elektronikken:
Der findes en række indstillinger, som styrer
motorens følsomhed og firehjulstrækket i alle dets
facetter.
Man kan f.eks. vælge en ultra sportslig indstilling,
”Sport Sharp”, som styrer motorens output, så man
får maksimal effekt og alternativt tre indstillinger
af det såkaldte VDC, hvor "Traction" positionen
indebærer, at ESP’en først blander sig i
kørslen, når det allerede er for sent. Hér er
føreren næsten sin egen herre. Der findes mere
hjælpsomme niveauer, men man kan selvfølgelig også
slå systemet fra og så er man selv helt ansvarlig.
Det sidste er sjovt, især hvis man justerer center
differentiale spærret og lægger flere kræfter over
på baghjulene. Det
er, som at køre en baghjulstrukken bil, man kan slå
ud med halen men derpå |