- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Mere om den nye Impreza WRX STI


Uddybende beskrivelse af den nye ekseptionelle Subaru

Tekst: Subaru - redigeret af Motorsiden. Februar 2008

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den første STI-version introduceredes 1994. STI står for Subaru Tecnica International og er et datterselskab af Fuji Heavy Industries Ltd. , som også ejer Subaru. STI er helt indrettet på motorsport. Den første Impreza som STI udviklede var en ren racing-version. Over tiden er konceptet blevet forfinet og gjort mere tilgængeligt for en bredere målgruppe. Da konceptet var fuldt modnet, var STI klar til det europæiske marked, og lancerede i 2001 den første model ”Impreza WRX STI”, bygget på anden generation Impreza.

 

Denne, tredje generation Impreza WRX STI, er udviklet helt i linje med de tidligere to. Stærke præstationer og førerkontrol er nøgleordene for at tilfredsstille en stadig større og frem for alt krævende målgruppe. Den Nye Impreza WRX STI er større end sine forgængere. Den er nemlig bygget på samme platform som Legacy, hvilket indebærer at akselafstanden er blevet 10 cm længere. Den længere akselafstand giver mere kørekomfort og kortere udhæng.

 

Valget af karosseri, 5 dørs hatchback, blev foretaget med tanke på den fine balance og det lave tyngdepunkt. Motoren er opgraderet og har såvel højere drejningsmoment som flere hestekræfter, men på trods af dette, alligevel et lavere brændstofforbrug. Subarus Dynamic Chassis Control Concept (Subaru DC3) er endnu et bevis for Subarus tekniske kunnen.

Dette avancerede system er skabt for at bilens chassis i realtid skal kunne anpasses efter de forudsætninger som lige nu hersker på vejen. Sammen med det symmetriske 4-hjulstræk sørger systemet for perfekte køregenskaber og optimal kraft i alle situationer.

 

Multi-mode Vehicle Dynamics Control System (Justerbar ESP) 

For at give føreren total kontrol over bilen kan Vehicle Dynamics Control System justeres i tre indstillinger:

Normal-indstilling (Standardindstilling): Vehicle Dynamics Control, Traction Control, og ABS-bremserne samvirker for at give det bedst mulige vejgreb.

Traction-indstilling: I denne indstilling mindskes indgrebet fra Traction Control og Vehicle Dynamics Control, og Brake Control aktiveres mere sparsomt. I denne indstilling mindskes motoreffekten ikke ved speedergivning.

Off-indstilling: Ingen indgriben af Traction Control eller Vehicle Dynamics Control. Anvendes i nødstilfælde for at kunne komme fri fra besværlige underlag som sne eller mudder. Kun ABS-funktionen er aktiveret.

 

Vehicle Dynamics Control System knappen for at skifte mellem indstillingen Normal og indstillingen Off (orange lampe). Hold knappen inde for at aktivere indstillingen Traction (grøn lampe).

 

Justerbart centerdifferentiale, DCCD (Driver’s Control Centre Differential)

Gennem det justerbare centerdifferentiale kan føreren indstille in bilen for optimal kurvetagning og stabilitet.

Manuel: Her kan føreren selv justere centerdifferentialet i 6 trin.

Tre automatiske indstillinger: Føreren kan vælge mellem tre automatiske indstillinger som er tilpassede efter forskellige forudsætninger:

Auto: Det mest fleksible, som er tilpasset efter en mængde forskellige kørselsforudsætninger. Aktiveres automatiskt når bilen startes.

Auto [+]: Øger centerdifferentialets låsning for at på denne måde at forbedre stabiliteten. Anvendes for at give bedre vejgreb på glatte veje.

Auto [-]: Formindsker låsningen for at hjælpe til en hurtig og effektiv kurvetagning.

 

SI-DRIVE (SUBARU Intelligent Drive)

3 motorer i 1: 

SI-Drive tilbyder tre elektroniske køreprogrammer hvilke lynhurtig tilpasser motorstyringen efter førerens planlagte kørsel:

Intelligent:

Denne indstilling er tilpasset for at sænke brændstofforbruget ved bykørsel og på langtur. Speederresponsen er mindre direkte men føreren har alligevel reel kraft til sin disposition.

Sport:

Når kørslen kræver overhalinger og god acceleration, er indstillingen Sport et godt valg. Speederresponsen er mere direkte og det øgede drejningsmoment giver mere kraft allerede ved lave omdrejninger.

Sport Sharp:

Sport Sharp giver føreren muligheden for at udnytte det fulde potentiale i 2,5-litersmotoren. Sport Sharp giver føreren den bedst mulige kraftudfoldelse og øjeblikkelig speederrespons.

 

Motor

Motoren i WRX STI er på 2,5 liter, har 16 ventiler og er turboladet. Motorbalancen, de minimale vibrationer og det lave tyngdepunkt er tre distinkte fordele som kun Boxermotoren kan tilbyde. Cylinderne ligger 180° fra hinanden.

 

Den turboladede 2.5-litersmotor giver seriøse præstationer ved alle omdrejninger. Men det er frem for alt ved kraftig acceleration hvor du mærker at dette er en helt anderledes motor. Hele 300 hk og et fantastisk drejningsmoment på 407 Nm giver utrolige fartresurser og fantastiske muligheder for den som sidder bag rattet. 0-100 km/t kan opnås på kun 5,2 sekunder!

 

WRX STI er udstyret med Dual Active Valve Control System hvilket giver optimal styring af både indsugnings- og udstødningsventilerne over hele omdrejnings- og belastningsområdet.  Desuden er der en større ladeluftskøler (intercooler) med højere virkningsgrad. Yderligere grunde til den høje effekt er de grovere udstødningskanaler og det optimerede udstødningssystem med fire afgangsrør.

 

Dual Active Valve Control System (Aktiv ventiljustering af både indsugnings- og udstødningsventiler) muliggør et øget drejningsmoment og en kørbarhed i mellem og lavomdrejningsområdet. Systemet tilbyder en højere effekt, men også et lavere brændstofforbrug.

 

For at kunne udnytte fordelene af den bedre køleteknik, er intercooleren blevet gjort større og i kofangeren og forskærmene er der ventilationsudslip som fjerner varm luft fra motorrummet. Disse to forbedringer medfører at såvel motorkøleren og ladeluftkøleren får optimale arbejdsbetingelser, for at kunne generere maksimal effekt ved alle omdrejninger.

Drivline

WRX STI har symmetrisk permanent 4-hjulstræk. Det unikke system bygger på at kraften fra motoren fordeles via en helt symmetrisk drivline ud til respektive hjul. Trækakslerne er lige lange på højre respektive venstre side. Systemet giver et minimal krafttab og bidrager desuden til at give bilen et lavt tyngdepunkt. Resultatet er en bil med ekstremt godt vejgreb, balance og stabilitet.

 

Slutudveklingen (differentialerne) for er af typen Helical LSD, og bag er det Torsion LSD. Disse bidrager både til en bedre styrrespons og til kørestabilitet.

 

Forhjulsophæng: MacPherson fjederben med inverterede støddæmpere

Det nykonstruerede lette og robuste forhjulsophæng med inverterede støddæmpere og lang fjedervandring giver i kombination med forøget sporvidde højere stabilitet ved kurvetagning. Ændringer i hjulgeometrien, hjulindstillingen, og den forlængede fjedervandring øger dækkenes kontakt med kørebanen.

Den nedre link i aluminium optager effektivt sidekræfter og gør bilen kursstabil. Konstruktionen giver en hurtig og præcis styrerespons med forudsigelige køregenskaber.

 

Baghjulsophæng: Dobbelt wishbone

Dette stabile og sportslige baghjulsophæng griber bogstavelig talt fat i vejbelægningen på en lystfyldt måde. Den øgede sporvidde og ændringer i hjulgeometrien er blevet foretaget for at give det bedste vejgreb ved karosserikrængning og på kørsel på dårlige vejbelægninger. Fjedringsvejen er blevet konstrueret for en give en afvejet sportslig kørsel, som samtidig skal give maksimal vejføling. Det nykonstruerede baghjulsophæng med øget fjedervandring og hjælperamme ophængt i store bøsninger giver bilen helt ny kørekomfort.

 

Sikkerhed

Her udgør det symmetriske 4-hjulstræk og det nye bremsesystem to vigtige puslespilsbrikker. Men hvis ulykken alligevel skulle være et faktum, så sidder man sikkert takket være et meget stærkt karrosseri et ringformet sikkerhedsbur og 6 airbags.

 

Bremser

Bremserne i den nye WRX STI er udviklede sammen med bilsportsspecialisten Brembo. På bilen er der ventilerede skivebremser både for og bag. Systemet er udstyret med Super Sports ABS med separat styring af hver bremseskive og sensorer som tager hensyn til ratudslag, krængning og G-påvirkning. Elektronisk bremsekraftfordeling, Electronic Brake-force Distribution, overvåger og styrer bremsekraftfordelingen mellem for- og bagaksel ved hårde opbremsninger. Super Sports ABS giver optimal vejbeliggenhed ved alle typer af kørsel. Afslutningsvis hjælper Hill Start Assist tll ved start op ad bakke og beholder bremsetrykket i cirka 1 sekund til bilen har fået tilstrækkelig fart på for ikke at rulle baglæns.

 

Ringformet sikkerhedsbur

Det ringformede sikkerhedsbur er udformet i henhold den seneste forskning omkring kollisionssikkerhed, og er skabt til at minimere kraften ved kollision. Konstruktionen absorberer og fordeler kollisionskraften for at du som færdes i bilen skal kunne køre så sikkert som muligt.

 

Airbags for, sideairbags for og airbaggardiner er standard. Sikkerhedsbælterne er forsynede med selestrammere for, samt kraftbegrænser der minimerer risikoen for at selen skal forvolde skade ved en kollision. I standardudstyret indgår også ISOFIX-beslag for enkel og tryg installation af barnestole.

 

Den nye konstruktion af Impreza har fået 5 stjerner i ANCAP. Totalpoint’en blev 34,66 af 37 mulige.

http://www.ancap.com.au/

 

 

Standarudstyr

Navigationsanlæg med højopløst VGA-skærm.

 

Navigationssystemet giver hurtig og sikker information om det bedste vejvalg til din destination. Systemet kommunikerer via en 7-tommers touchscreen i højopløst VGA. På skærmen vises også information om f.eks. brændstofforbrug og servicebehov. Når bilen står stille kan skærmen og anlægget også bruges til at se DVD film, og lyden kører ud via højttalersystemet. Via AUX-indgangen kan du desuden tilslutte et videokamera eller en MP3 afspiller til systemet.

 

Stereoanlæg med Audyssey MultEQ*

Det førsteklasses stereoanlæg er udstyret med Audyssey MultEQ*, hvilket giver en naturlig og fyldig lyd med dyb bas og ægte stereogengivelse. Anlægget er udstyret med 10 højttalere ( 4 stk. 2-vejs + 2 stk. diskantdomes, AM/FM-radio og CD/DVD som er kompatibel med MP3 og WMA-formatet.

 

Nøglekort og startknap

Ved hjælp af nøglekortet kan du låse og åbne bilen gennem bare at røre knapperne ved respektive dørhåndtag. For at starte motoren, behøver du bare at trykke på startknappen samtidig med at du træder koblingen i bund.

 

Andet udstyr

18-tommer BBS aluminiumsportsfælge.

Styring af stereoanlæg og fartpilot via knapper i rattet.

RECARO sportstole i læder og alcantara.

Aut. Klimaanlæg.

Xenon-forlygter med forlygtespulere.

 

Garantier 

3 års Nybilsgaranti (eller 100.000 km)
12 års Rustbeskyttelsesgaranti
3 års Lakgaranti (eller 100.000 km)
3 års Elektronikgaranti (eller 100.000 km
)
3 års Vejassistance i Europa

 

Pris

790.574 kr. Som personbil

416.415 + moms 65.000 kr. = 481.415 som Van på gule plader

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt