Seneste nyt fra Land Rover er Range Rover Sport –
udstyret med den kraftfulde TDV8 motor, som man
allerede i efteråret introducerede i fabrikkens
topmodel, Range Rover (læs
hér>>>).
Når de to biler ikke fik glæde af den kraftfulde
dieselmotor på samme tidspunkt, er det fordi de to
biler trods navne lighed er væsensforskellige. Ikke
bare visuelt, men i undervognens opbygning. I bund
og grund er Range Rover Sport en Land Rover
Discovery – men netop fordi den store motor også
skulle ned i motorrummet på Range Rover Sport, har
man lånt visse elementer fra Range Rover og dermed
optimeret Sport’ens effektivitet.
Range Rover Sport er født med fabrikkens avancerede
Terrain Responce System, hvor undervognen
elektronisk ændrer karakter afhængig af det terræn,
der skal forceres. I Danmark vil en off-road’er
imidlertid primært befinde sig på plan landevej og
derfor er køreegenskaberne på tør asfalt også af
stor betydning.
Til formålet har Land Rover udstyret Range Rover
Sport TDV8 med en dynamisk krængningsstabilisator i
stedet for den traditionelle mekaniske. I Sport’en
er der tale om en elektronisk hydraulisk
krængningsstabilisator, der til stadighed tilpasser
sig kørselsforholdene. Når bilen krænger mere end 11
grader træder den ud af
Den store hjulvandring
styres effektivt af Range Roverens elektroniske
systemer.
Ved en hældning på
over 11 procent låses den dynamiske
krængningsstabilisator fast.
Adm. Dir. Per temmesen, Land Rover Danmark. |