Frankfurt Motorshow er
efterårets ubetinget største og vigtigste bilshow. I
løbet af 10 dage vil flere end 1 million mennesker
besøge det kæmpemæssige messecenter og indenfor i de
mange haller venter der dem en enestående oplevelse.
Intet andet sted har man et fuldstændigt overblik
over hvad der rører sig indenfor bilverdenen som
netop hér i Frankfurt.
Et signal, som går
igen overalt, er bilernes farve. I mange år har
hvide biler været tabu. De genopstår og i skøn
forening med knaldrød billak vil de komme til at
præge bilbilledet i de kommende år. Metallic hvid er
blandt de nye strålende farver og hvid med let
gullige toner er også med på dagsordenen.
Økologi er også højt
prioriteret hos alle. Målsætningen, at nedbringe det
gennemsnitlige C02 udslip hos nye biler til 140 g/km
i 2009, arbejdes der intenst på hos alle
bilproducenter. Nogen har naturligvis lettere ved at
opnå de ambitiøse gennemsnitstal, fordi de
fortrinsvis producerer små biler. Andre vælger at
igangsætte fremstillingen af småbiler, alene for at
opnå tallet - men bilerne skal jo sælges og bliver
det nok også, så totalt set bliver målet nok nået.
Nye kreationer er der
også mange af. Både i form af såkaldte konceptbiler,
men også i kraft af mange regulære verdenspremierer.
Kia har eksempelvis verdenspremiere på Kia pro_ceed
og lancerer i samme moment en næsten produktionsklar
øko-version, Kia eco-cee'd, som kører over 25 km/l
og har et C02 udslip på blot 104 g/km (mod den
nuværende models 125 g/km). Bilen er baseret på
fabrikkens serieproducerede 1,6 liters dieselmotor.
|