Den har været længe
ventet, men i Frankfurt stod den der, Mitsubishi
helt nye Lancer.
I en årrække har
Mitsubishi Lancer kun eksisteret som stationcar. Den
nye Lancer – som for resten er den 9. generation af
modelle, som første gang så dagens lys i 1973 -
kommer kun som sedan – i første omgang i hvert fald.
Men der er tale om en bil, der er radikalt
forskellig fra den oprindelige model, om end med
visse karakteristika, der binder den til
forgængeren. Dét, der hos Mitsubishi kaldes
Retro-futurisme.
Der er tale om en
4-dørs sedan, døbt Lancer Sports Sedan for
derigennem at understrege fabrikkens sportslige
aner. Mitsubishi er succesrig i Rallye Dakar og for
få år siden også i Rally-VM. Det genspejles i den
nye Lancer, om end det først bliver engang næste
|
|
|
|
år, at vi kommer til
at se Evolution-udgaven med en powerfuld turbomotor.
Der er tale om et
yderst skarpt design, 4,57 meter langt, med en
hej-agtig front. Samtidig er den bygget med vægt på
køreglæde. Mitsubishi prioriterer også miljøet højt,
samtidig med at sikkerheden er i top (7 airbags er
standard). I praksis vil der være tale om en bil,
udstyret med enten en 110 hestes 1,5 liters
benzinmotor, en 144 hestes 1,8 liters benzinmotor
eller en 140 hestes 2-liters turbo-diesel (bygget af
Volkswagen). Sidstnævnte anvendes også i den nye
Mitsubishi Outlander.
|
|
|
|
|