|
Vi har ved et par tidligere
lejligheder kunnet præsentere det nye tvillingepar
fra Toyota og Suzuki: Urban Cruiser og e Vitara. Men
det har alene været i såkaldte pre-production
versioner, altså biler, der ikke endnu var sat i
serieproduktion. Nu var anledningen der til at
stifte et fornyet bekendtskab med den ene af dem,
nemlig Toyota Urban Cruiser, frisk fra samlebåndet,
på danske veje og med danske nummerplader på.
Selv ikke i forbindelse med
forberedelserne til Årets Bil i Danmark 2026
nomineringen var bilerne seriefremstillet. Om det
gør en forskel, er aldrig til at vide på forhånd.
Faktisk er netop Suzuki gode til at rette ind efter
fx journalisternes tilbagemeldinger i tiden mellem
de første prøvekørsler og den færdige produktion.
Vigtige forskelle
Men der var en anden forskel
på den Toyota Urban Cruiser, vi prøvede på
overophedede midtspanske sommer-veje og de nu til
tider også en smule regnvåde danske og ret kølige
efterårs-veje: Toyota’en, som vi nu har prøvet, om
end på en ganske kort tur, var topmodellen med
firehjulstræk, og den havde også fået vinterdæk på,
som årstiden så småt er begyndt at påbyde.
Den direkte sammenligning af
køreegenskaberne er med andre ord ikke så lige til,
for AWD-versionen er 100 kg tungere (1939 kg
køreklar) end den forhjulstrukne version med det
tilsvarende batteri på 61 kWh. Og vinterdækkene
giver ved de aktuelle efterårstemperaturer også en
mere soft affjedring, hvilket var åbenlyst, selv ved
de moderate hastigheder, der kunne opnås på vejene
nord for Storkøbenhavn, hvor vores korte test fandt
sted.
Bilens basiskoncept
Men faktisk klæder den
tilgivende affjedring bilen. Toyota har nemlig ikke
skabt den med det formål, at være banebrydende med
hensyn til rækkevidde og opladningshastighed. Det
ligger i hele bilens basis-koncept, at man ville, og
er også lykkedes med, at skabe et fleksibelt og
yderst funktionelt køretøj, blot 4,29 meter langt og
med udmærkede evner til at klare varierede
udfordringer i den daglige kørsel.
Vi vender tilbage på et
senere tidspunkt med en mere gennemgribende
prøvekørsel af såvel Toyota Urban Cruiser som Suzuki
e Vitara. Men udover, at de første kilometer på
dansk grund afslørede behagelige, komfortable
køreegenskaber, var oplevelsen også, at støjniveauet
er lavt og at firehjulstrækket elegant bidrager til
såvel vejgreb som kurveegenskaber. Urban Cruiser er
bl.a., uanset version, udstyret med et system, som
ved hjælp af bremserne bidrager til at eliminere
bilens naturlige understyringstendenser – lidt på
samme måde som et konventionelt torque-vectoring
system gør det i en ICE-bil, men hér med et lidt
anderledes formål.
Normaliseret
køreoplevelse
Præcis den egenskab er værd
at hæfte sig ved, fordi Toyota derigennem
”normaliserer” køreoplevelsen, så den er meget tæt
på det, man oplever i en bil med forbrændingsmotor,
og som er en af elbils-konstruktørernes store
udfordringer og derfor ofte bilernes svagheder: At
afbalancer kraftoverførslen fra de momentstærke og
anderledes reagerende elmotorer til underlaget. Det
er faktisk ret godt gået, og bringer Toyota frem
blandt de førende, når det gælder elbilers
kørefærdigheder.
Det er ekstra godt nyt for
de over 1000 danskere, der allerede har underskrevet
en købskontrakt på den nye bil, uden overhovedet at
have set den. De har god grund til at glæde sig
ekstra meget.
Specifikationer
konkretiseret
I forhold til vores møde med
Urban Cruiseren i Spanien i juni måned er nogle få
specifikationer blevet konkretiseret, deriblandt DC
lade-effekten, som på udgaven med det mindre 49 kWh
batteri er på 53 kW og på udgaven med det større 61
kWh batteri er på 67 kWh.
Det virker beskedent i
forhold til mange af konkurrenternes langt større
værdier, men dels er Urban Cruiser ikke skabt til de
mange lange ture, dels er lade-kurven stort set
flad, hvilket indebærer, at man kan oplade 10-80
procent af batterikapaciteten på 45 minutter.
Batteriet er af typen Litium-jern-fosfat (LFP),
der fremstilles uden brug af kobolt og udmærker sig
ved en høj grad af termisk stabilitet samt en lang
levetid. Af samme årsag giver Toyota 10 års garanti
eller op til 1 million kilometer for at mindst 70
procent af batterikapaciteten til den tid fortsat er
intakt. Kombineret med fabrikkens 10 års
serviceaktiverede garanti, Toyota Relax, er der tale
om det for tiden stærkeste garantiprogram på
markedet.
Leveres i marts
Toyota har endnu kun ganske
få biler i Danmark, og de er nu sendt på rundtur til
danske Toyota forhandlere, og siden forventer man,
at kunne levere de første biler i marts måned 2026.
Den billigste Urban Cruiser er prissat til de nævnte
235.000 kroner, men Toyota erfarer indtil nu, at det
især er Active-versionen (det lavere udstyrsniveau)
med forhjulstræk til 250.000 kroner, som kunderne
går efter. Men også firehjulstrækkeren til 265.000
kroner har opnået stor interesse – faktisk er en
femtedel af de bestilte biler firehjulstrukne.
Og så har Toyota netop
lanceret et tilbud, der gælder slutsedler
underskrevet indtil 23. december 2025, med
finansiering på nul procent i rente. Fordelt over en
8 års løbetid slipper man da med 2050 kroner om
måneden for udgaven med Active udstyr, det mindre
batteri og forhjulstræk.
Link til importøren |