- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Kørt kort:

Toyota Urban Cruiser AWD


Toyotas nye all-rounder – nu på danske plader


Af Søren Clauding – 5. november 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har ved et par tidligere lejligheder kunnet præsentere det nye tvillingepar fra Toyota og Suzuki: Urban Cruiser og e Vitara. Men det har alene været i såkaldte pre-production versioner, altså biler, der ikke endnu var sat i serieproduktion. Nu var anledningen der til at stifte et fornyet bekendtskab med den ene af dem, nemlig Toyota Urban Cruiser, frisk fra samlebåndet, på danske veje og med danske nummerplader på.

 

Selv ikke i forbindelse med forberedelserne til Årets Bil i Danmark 2026 nomineringen var bilerne seriefremstillet. Om det gør en forskel, er aldrig til at vide på forhånd. Faktisk er netop Suzuki gode til at rette ind efter fx journalisternes tilbagemeldinger i tiden mellem de første prøvekørsler og den færdige produktion.

 

Vigtige forskelle

Men der var en anden forskel på den Toyota Urban Cruiser, vi prøvede på overophedede midtspanske sommer-veje og de nu til tider også en smule regnvåde danske og ret kølige efterårs-veje: Toyota’en, som vi nu har prøvet, om end på en ganske kort tur, var topmodellen med firehjulstræk, og den havde også fået vinterdæk på, som årstiden så småt er begyndt at påbyde.

 

Den direkte sammenligning af køreegenskaberne er med andre ord ikke så lige til, for AWD-versionen er 100 kg tungere (1939 kg køreklar) end den forhjulstrukne version med det tilsvarende batteri på 61 kWh. Og vinterdækkene giver ved de aktuelle efterårstemperaturer også en mere soft affjedring, hvilket var åbenlyst, selv ved de moderate hastigheder, der kunne opnås på vejene nord for Storkøbenhavn, hvor vores korte test fandt sted.

 

Bilens basiskoncept

Men faktisk klæder den tilgivende affjedring bilen. Toyota har nemlig ikke skabt den med det formål, at være banebrydende med hensyn til rækkevidde og opladningshastighed. Det ligger i hele bilens basis-koncept, at man ville, og er også lykkedes med, at skabe et fleksibelt og yderst funktionelt køretøj, blot 4,29 meter langt og med udmærkede evner til at klare varierede udfordringer i den daglige kørsel.

 

Vi vender tilbage på et senere tidspunkt med en mere gennemgribende prøvekørsel af såvel Toyota Urban Cruiser som Suzuki e Vitara. Men udover, at de første kilometer på dansk grund afslørede behagelige, komfortable køreegenskaber, var oplevelsen også, at støjniveauet er lavt og at firehjulstrækket elegant bidrager til såvel vejgreb som kurveegenskaber. Urban Cruiser er bl.a., uanset version, udstyret med et system, som ved hjælp af bremserne bidrager til at eliminere bilens naturlige understyringstendenser – lidt på samme måde som et konventionelt torque-vectoring system gør det i en ICE-bil, men hér med et lidt anderledes formål.

 

Normaliseret køreoplevelse

Præcis den egenskab er værd at hæfte sig ved, fordi Toyota derigennem ”normaliserer” køreoplevelsen, så den er meget tæt på det, man oplever i en bil med forbrændingsmotor, og som er en af elbils-konstruktørernes store udfordringer og derfor ofte bilernes svagheder: At afbalancer kraftoverførslen fra de momentstærke og anderledes reagerende elmotorer til underlaget. Det er faktisk ret godt gået, og bringer Toyota frem blandt de førende, når det gælder elbilers kørefærdigheder.

 

Det er ekstra godt nyt for de over 1000 danskere, der allerede har underskrevet en købskontrakt på den nye bil, uden overhovedet at have set den. De har god grund til at glæde sig ekstra meget.

 

Specifikationer konkretiseret

I forhold til vores møde med Urban Cruiseren i Spanien i juni måned er nogle få specifikationer blevet konkretiseret, deriblandt DC lade-effekten, som på udgaven med det mindre 49 kWh batteri er på 53 kW og på udgaven med det større 61 kWh batteri er på 67 kWh.

 

Det virker beskedent i forhold til mange af konkurrenternes langt større værdier, men dels er Urban Cruiser ikke skabt til de mange lange ture, dels er lade-kurven stort set flad, hvilket indebærer, at man kan oplade 10-80 procent af batterikapaciteten på 45 minutter.

 

Batteriet er af typen Litium-jern-fosfat (LFP), der fremstilles uden brug af kobolt og udmærker sig ved en høj grad af termisk stabilitet samt en lang levetid. Af samme årsag giver Toyota 10 års garanti eller op til 1 million kilometer for at mindst 70 procent af batterikapaciteten til den tid fortsat er intakt. Kombineret med fabrikkens 10 års serviceaktiverede garanti, Toyota Relax, er der tale om det for tiden stærkeste garantiprogram på markedet.

 

Leveres i marts

Toyota har endnu kun ganske få biler i Danmark, og de er nu sendt på rundtur til danske Toyota forhandlere, og siden forventer man, at kunne levere de første biler i marts måned 2026. Den billigste Urban Cruiser er prissat til de nævnte 235.000 kroner, men Toyota erfarer indtil nu, at det især er Active-versionen (det lavere udstyrsniveau) med forhjulstræk til 250.000 kroner, som kunderne går efter. Men også firehjulstrækkeren til 265.000 kroner har opnået stor interesse – faktisk er en femtedel af de bestilte biler firehjulstrukne.

 

Og så har Toyota netop lanceret et tilbud, der gælder slutsedler underskrevet indtil 23. december 2025, med finansiering på nul procent i rente. Fordelt over en 8 års løbetid slipper man da med 2050 kroner om måneden for udgaven med Active udstyr, det mindre batteri og forhjulstræk.


Link til importøren

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Toyota Urban Cruiser Prototype over stok og sten





Bagagerummet er på 315 liter, men bagsædet kan forskydes ikke mindre end 16 cm.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt