- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First international test: Toyota Urban Cruiser


Ny Toyota cruiser også over stok og sten


Af Søren Clauding – 10. juni 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ingen hemmelighed, at Toyota og Suzuki har samarbejdet om udviklingen af hver deres nye kompakte SUV. Hos Suzuki hedder den e-Vitara, hos Toyota har man døbt den Urban Cruiser, og der er store designmæssige ligheder. Derfor kan man også drage mange paralleller. Men om man skal vælge den ene fremfor den anden beror på andre parametre, forhandlernetværk, priser, garantier osv. og måske også, om man hælder mere til det ene mærke end det andet.

 

Denne artikel handler ikke om forskellen på de to biler. Hvad Suzuki og Toyota gør, er jo ret beset ikke anderledes end tilsvarende samarbejder i fx Renault/Nissan alliancen, internt i Volkswagen-gruppen, hos Stellantis osv. Derimod gav den første testkørsel af den nye Suzuki e-Vitara, som fandt sted i pre-produktionsbiler på Dudenhofen testanlægget nær Frankfurt i Tyskland, og den tilsvarende første test af Toyotas pre-produktionsbiler (kaldet ”prototyper”), på midtspanske landeveje og et stykke ualmindelig råt og udfordrende off-road-”vej”, stor indsigt i, hvad det er for en bil, de to japanske bilproducenter er på vej med.

 

Langt mere end en bybil

Køreturen i Toyota’en viste mest af alt, at trods navngivningen, er der tale om en bil, der kan meget mere end sno sig i moderne bytrafik. Det klarer den fint, men det var mere end overbevisende, at den i den grad kunne håndtere den barske off-road vej – endda uden firehjulstræk.

 

Toyota prøvekørslerne fandt sted under høj varme i området nord for Madrid. Temperaturerne satte selvsagt klimaanlægget på prøve, og det bestod med topkarakterer. Der var i sagens natur ikke mulighed for at afprøve rækkevidde og lignende. Og hov, fik vi nu lige afsløret, at der faktisk er tale om en fuldt elektrisk bil…

 

Billig elbil med garanti

Det er nemlig efterhånden blevet reglen mere end undtagelsen, at de nye biler, der præsenteres i Danmark er elbiler. Den danske afgiftslovgivning har animeret danskerne til at køre elektrisk, og trods mærkbare huller i den danske lade-infrastruktur, og spidsbelastning af hurtig-ladestationer, samt deraf følgende uforudsigelig opladningstid (for ikke i den forbindelse at tale rækkevidde) har rigtig mange danskere taget elbilerne til sig.

 

Til en pris på 235.000 kroner for den billigste Urban Cruiser, er det også økonomisk overkommeligt at afprøve elektromobilitet. Med mulighed for Toyota Relax serviceaktiverede garantiforlængelse op til 11 år (minus en dag) samt garanti for 70 procent batterikapacitet op til 10 år, respektive 1 million kilometer, er man også på forholdsvis sikker grund. Den seneste tids afsløringer af dyre værkstedsregninger, når bilbatterier går i udu eller andre kostbare komponenter skal udskiftes, må forventes gennem garantiordningen ikke at kunne ramme en Toyota. Så kalkulerer man med, at bilen er helt afskrevet efter 10 år, kommer man næppe helt galt afsted.

 

Hvad er en Toyota Urban Cruiser...

…udover fællesskabet med Suzuki e Vitara? Helt grundliggende er der tale om en 4,29 meter lang kompakt SUV. Med en frihøjde på 18 cm og mulighed for firehjulstræk er den også en ægte SUV, og det kommer ikke alene til udtryk gennem køreegenskaberne, men også gennem indretning og funktionalitet. Man kan vælge mellem to forskellige batteripakker, som består af et litium-jern-fosfat (LFP) batteri.

 

Den mindste batteripakke på 305 Volt og en kapacitet på 49 kWh kan dog udelukkende vælges til udgaven med forhjulstræk og basis udstyret ”Active”. Her får man en elbil, hvis motor yder op til 144 hk, med standardudstyr som bl.a. 18" alufælge, LED-lys, et 10,25" digitalt display foran føreren og en 10,1" multimedie touchskærm (integreret i én og samme enhed), adaptiv fartpilot, nøglefri betjening, bakkamera og en sikkerhedspakke med masser af avancerede sikkerhedssystemer.

 

Varmepumpe og batterikonditionering

Alle udgaver af Urban Cruiser er som standard udstyret med varmepumpe, klimaanlæg og en manuelt styret batteriforvarmer, der optimerer præstationen under de kolde forhold, som fx en dansk vinter kan byde på. Samme system kan også håndtere de høje temperaturer, som vi oplevede ved de første testkørsler i Spanien.

 

Vælger man den store batteripakke på 381 Volt og 61 kWh, får man også valget mellem forhjuls- eller firehjulstræk. Permanent magnet synkron-elmotoren i den forhjulstrukne udgave med den store batteripakke yder op til 174 hk, mens den firehjulstrukne udgave kan præstere op til 184 hk baseret på elmotorer på både for- og bagakslen. Begge udgaver med stor batteripakke kan fås i udstyrsudgaverne Active eller Executive.

 

Fælles for alle udgaver af Urban Cruiser er, at bagsæderne er yderst fleksible og kan længdeforskydes efter behov. Bagsæderne er desuden splitfoldbare 40:20:40 og kan også justere positionen af ryglænet.

 

Overbevisende køretur

Køreturen i Urban Cruiseren var overbevisende. Det skyldes utvivlsomt, at den ofte belastende del af i en elbil, nemlig bilens batteripakke, er skabt som en integreret del af bilens grundform, som det er defineret i Toyotas BEV platform. Man har benyttet ultravridningsstabile materialer (og ved samme lejlighed skabt en stor modstandsdygtighed ved påkørsel fra siden).

 

Men det overbevisende skyldes især, at man har kunne holde vægte i ave. Som ikke-elbil, ville den nok være nogle hundrede kg lettere, men en egenvægt på 1760 kg i den forhjulstrukne version med 61 kWh batteriet, som vi kørte i Spanien, er ret moderat. Det klæder bilen og har også gjort det muligt, ikke at gøre affjedringen alt for spændstig. Multilink baghjulsophæng medvirker i sagens natur også til især bilens fine kurveegenskaber.

 

Gode kørehjælpemidler

Man har, som det ofte er gjort i konventionelle biler, indbygget aktiv kurvekontrol, som reducerer understyringstendenserne ved let bremsning af de inderste hjul i en kurve. Det er en vanskeligere proces i en elbil, fordi drivlinen styres af bilens IT-system i højere grad end den mekaniske påvirkning, og det er man lykkedes ganske godt med.

 

Ved kørsel væk fra plan asfalt disponerer man over et par køreindstillinger, der letter kraftoverførslen, og regenereringen af energi kan også styres via en trykknap.

 

Priser og levering

Bilerne, der var til rådighed i Spanien, var som nævnt pre-produktions biler, dvs. biler, der er bygget før samlebåndet er klar til seriefremstilling. Ikke desto mindre er man allerede klar til lancering af den nye Urban Cruiser i Danmark midt på efteråret. Den kan allerede bestilles nu, og priserne er oplyst: 235.000 kroner for den billigste udgave med 49 kWh batteri og en rækkevidde på 344 kilometer.

 

For 250.000 kroner får man 61 kWh batteriet og en WLTP-rækkevidde på 426 kilometer, og topversionen er prissat til 270.000 kroner. Lægger man 10.000 kroner oven i udgaverne med 61 kWh batteri, kan man også få træk på baghjulene, hvilket dog medfører en reduktion i rækkevidden til 395 km.


Link til importøren

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og testkørsel af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>



Hurtige fakta om Toyota Urban Cruiser


Introduktion i Danmark: Efteråret 2025

 

Drivliner:

FWD: 49 kWh LFP Litium-ion batteri. El-motor: 144 hk, 193 Nm, Energiforbrug: 149 Wh/km. Rækkevidde: 344 km. 0-100 km/t: 9,6 sek. Topfart: 150 km/t.

 

FWD: 61 kWh LFP Litium-ion batteri. El-motor: 174 hk, 193 Nm, Energiforbrug: 151-166 Wh/km. Rækkevidde: 426 km. 0-100 km/t: 8,7 sek. Topfart: 150 km/t.

 

AWD: 61 kWh LFP Litium-ion batteri. El-motor for: 174 hk, 193 Nm. Elmotor bag: 65 hk, 114 Nm. System: 184 hk, 307 Nm. Energiforbrug: 151-16 Wh/km. Rækkevidde: 395 km. 0-100 km/t: 7,4 sek. Topfart: 150 km/t.

 

Længde: 4,29 meter.

Højde: 1,64 meter.

Frihøjde: 18 cm.

 

AC Opladning: 11 kW.

DC Opladning (Suzuki info): 70 kW.












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt