Det er ingen hemmelighed, at
Toyota og Suzuki har samarbejdet om udviklingen af
hver deres nye kompakte SUV. Hos Suzuki hedder den
e-Vitara, hos Toyota har man døbt den Urban Cruiser,
og der er store designmæssige ligheder. Derfor kan
man også drage mange paralleller. Men om man skal
vælge den ene fremfor den anden beror på andre
parametre, forhandlernetværk, priser, garantier osv.
og måske også, om man hælder mere til det ene mærke
end det andet.
Denne artikel handler ikke om
forskellen på de to biler. Hvad Suzuki og Toyota
gør, er jo ret beset ikke anderledes end tilsvarende
samarbejder i fx Renault/Nissan alliancen, internt i
Volkswagen-gruppen, hos Stellantis osv. Derimod gav
den første testkørsel af den nye Suzuki e-Vitara,
som fandt sted i pre-produktionsbiler på Dudenhofen
testanlægget nær Frankfurt i Tyskland, og den
tilsvarende første test af Toyotas
pre-produktionsbiler (kaldet ”prototyper”), på
midtspanske landeveje og et stykke ualmindelig råt
og udfordrende off-road-”vej”, stor indsigt i, hvad
det er for en bil, de to japanske bilproducenter er
på vej med.
Langt mere end en bybil
Køreturen i Toyota’en viste
mest af alt, at trods navngivningen, er der tale om
en bil, der kan meget mere end sno sig i moderne
bytrafik. Det klarer den fint, men det var mere end
overbevisende, at den i den grad kunne håndtere den
barske off-road vej – endda uden firehjulstræk.
Toyota prøvekørslerne fandt
sted under høj varme i området nord for Madrid.
Temperaturerne satte selvsagt klimaanlægget på
prøve, og det bestod med topkarakterer. Der var i
sagens natur ikke mulighed for at afprøve rækkevidde
og lignende. Og hov, fik vi nu lige afsløret, at der
faktisk er tale om en fuldt elektrisk bil…
Billig elbil med garanti
Det er nemlig efterhånden
blevet reglen mere end undtagelsen, at de nye biler,
der præsenteres i Danmark er elbiler. Den danske
afgiftslovgivning har animeret danskerne til at køre
elektrisk, og trods mærkbare huller i den danske
lade-infrastruktur, og spidsbelastning af
hurtig-ladestationer, samt deraf følgende
uforudsigelig opladningstid (for ikke i den
forbindelse at tale rækkevidde) har rigtig mange
danskere taget elbilerne til sig.
Til en pris på 235.000 kroner
for den billigste Urban Cruiser, er det også
økonomisk overkommeligt at afprøve elektromobilitet.
Med mulighed for Toyota Relax serviceaktiverede
garantiforlængelse op til 11 år (minus en dag) samt
garanti for 70 procent batterikapacitet op til 10
år, respektive 1 million kilometer, er man også på
forholdsvis sikker grund. Den seneste tids
afsløringer af dyre værkstedsregninger, når
bilbatterier går i udu eller andre kostbare
komponenter skal udskiftes, må forventes gennem
garantiordningen ikke at kunne ramme en Toyota. Så
kalkulerer man med, at bilen er helt afskrevet efter
10 år, kommer man næppe helt galt afsted.
Hvad er en Toyota Urban
Cruiser...
…udover fællesskabet med
Suzuki e Vitara? Helt grundliggende er der tale om
en 4,29 meter lang kompakt SUV. Med en frihøjde på
18 cm og mulighed for firehjulstræk er den også en
ægte SUV, og det kommer ikke alene til udtryk gennem
køreegenskaberne, men også gennem indretning og
funktionalitet. Man kan vælge mellem to forskellige
batteripakker, som består af et litium-jern-fosfat
(LFP) batteri.
Den mindste batteripakke på
305 Volt og en kapacitet på 49 kWh kan dog
udelukkende vælges til udgaven med forhjulstræk og
basis udstyret ”Active”. Her får man en elbil, hvis
motor yder op til 144 hk, med standardudstyr som
bl.a. 18" alufælge, LED-lys, et 10,25" digitalt
display foran føreren og en 10,1" multimedie
touchskærm (integreret i én og samme enhed), adaptiv
fartpilot, nøglefri betjening, bakkamera og en
sikkerhedspakke med masser af avancerede
sikkerhedssystemer.
Varmepumpe og
batterikonditionering
Alle udgaver af Urban Cruiser
er som standard udstyret med varmepumpe, klimaanlæg
og en manuelt styret batteriforvarmer, der optimerer
præstationen under de kolde forhold, som fx en dansk
vinter kan byde på. Samme system kan også håndtere
de høje temperaturer, som vi oplevede ved de første
testkørsler i Spanien.
Vælger man den store
batteripakke på 381 Volt og 61 kWh, får man også
valget mellem forhjuls- eller firehjulstræk.
Permanent magnet synkron-elmotoren i den
forhjulstrukne udgave med den store batteripakke
yder op til 174 hk, mens den firehjulstrukne udgave
kan præstere op til 184 hk baseret på elmotorer på
både for- og bagakslen. Begge udgaver med stor
batteripakke kan fås i udstyrsudgaverne Active eller
Executive.
Fælles for alle udgaver af
Urban Cruiser er, at bagsæderne er yderst fleksible
og kan længdeforskydes efter behov. Bagsæderne er
desuden splitfoldbare 40:20:40 og kan også justere
positionen af ryglænet.
Overbevisende køretur
Køreturen i Urban Cruiseren
var overbevisende. Det skyldes utvivlsomt, at den
ofte belastende del af i en elbil, nemlig bilens
batteripakke, er skabt som en integreret del af
bilens grundform, som det er defineret i Toyotas BEV
platform. Man har benyttet ultravridningsstabile
materialer (og ved samme lejlighed skabt en stor
modstandsdygtighed ved påkørsel fra siden).
Men det overbevisende skyldes
især, at man har kunne holde vægte i ave. Som
ikke-elbil, ville den nok være nogle hundrede kg
lettere, men en egenvægt på 1760 kg i den
forhjulstrukne version med 61 kWh batteriet, som vi
kørte i Spanien, er ret moderat. Det klæder bilen og
har også gjort det muligt, ikke at gøre affjedringen
alt for spændstig. Multilink baghjulsophæng
medvirker i sagens natur også til især bilens fine
kurveegenskaber.
Gode kørehjælpemidler
Man har, som det ofte er
gjort i konventionelle biler, indbygget aktiv
kurvekontrol, som reducerer understyringstendenserne
ved let bremsning af de inderste hjul i en kurve.
Det er en vanskeligere proces i en elbil, fordi
drivlinen styres af bilens IT-system i højere grad
end den mekaniske påvirkning, og det er man lykkedes
ganske godt med.
Ved kørsel væk fra plan
asfalt disponerer man over et par køreindstillinger,
der letter kraftoverførslen, og regenereringen af
energi kan også styres via en trykknap.
Priser og levering
Bilerne, der var til rådighed
i Spanien, var som nævnt pre-produktions biler, dvs.
biler, der er bygget før samlebåndet er klar til
seriefremstilling. Ikke desto mindre er man allerede
klar til lancering af den nye Urban Cruiser i
Danmark midt på efteråret. Den kan allerede
bestilles nu, og priserne er oplyst: 235.000 kroner
for den billigste udgave med 49 kWh batteri og en
rækkevidde på 344 kilometer.
For 250.000 kroner får man 61
kWh batteriet og en WLTP-rækkevidde på 426
kilometer, og topversionen er prissat til 270.000
kroner. Lægger man 10.000 kroner oven i udgaverne
med 61 kWh batteri, kan man også få træk på
baghjulene, hvilket dog medfører en reduktion i
rækkevidden til 395 km.
Link til importøren

|