| Én af de mest interessante 
							nyheder ved den omfattende Toyota Multi Model Event 
							i Bruxelles var en helt nye og 6. generation af 
							succes-modellen RAV4. Designet er i den grad 
							strammet op, og samtidig introducerer man en ny 
							generation plug-in hybridteknologi med en forventet 
							elektrisk rækkevidde på op til 100 km, hurtigere 
							opladning samt Toyotas nye, avancerede 
							softwareplatform, ”Arene”, der omfatter en helt ny 
							multimediesystem-generation.
 Siden introduktionen af 
							RA4 tilbage i 1994 har modellen kun haft vokseværk 
							med et årligt salg på verdensplan på over 15 
							millioner biler. De første fem generationer har hver 
							især bidraget til den succes, RAV4 ikke mindst i den 
							seneste generation har oplevet, og den arv skal den 
							nye føre videre, hvad den næppe får svært ved.
   Det nye design er nemlig mere 
							kraftfuldt og synes på mange måder at være 
							inspireret af den nye regulære off-roader, Toyota 
							Land Cruiser med en snert af bZ4X indbygget. Det 
							gælder de udvendige linjer, men så sandelig også 
							interiøret. Hér fortæller billederne mere end mange 
							ord.    Mere elektrisk kraft Det er dog især under lakken, 
							at man for alvor oplever kernen i den nye RAV4 i 
							form af en helt ny generation plug-in 
							hybridteknologi. Litium-ion batteriets kapacitet er 
							øget 30 procent i forhold til den tidligere PHEV, og 
							er nu oppe på 22,7 kWh. Det har øget den forventede 
							elektriske rækkevidde til 100 km (WLTP), hvad der 
							vil dække de fleste danskeres daglige kørselsbehov. 
							Og så har man jo friheden ved, når man ikke lige har 
							en opladningsmulighed i nærheden eller tid til at 
							vente på en opladning, at kunne køre videre på 
							benzin – som fortsat er det mest fleksible 
							energilagringsmedium.   Det er dog også blevet 
							lettere og hurtigere at fylde energi på fra 
							elnettet. Som noget helt nyt er det nemlig nu 
							muligt, også at DC-hurtiglade med op til 50 kW, 
							hvilket er helt usædvanligt for en plug-in hybrid. 
							Toyota oplyser, at opladning af batteriet fra 10 til 
							80 procent typisk vil ske på blot 30 minutter. 
							Opladningshastigheden på almindelig AC-opladning er 
							også øget markant, da det i den nye RAV4 er muligt 
							at lade på tre faser og dermed med 11 kW. Det 
							bringer opladningstiden fra 0 til 100 procent ned på 
							under tre timer.  Den nye batteripakke 
							suppleres af en kraftigere forreste elmotor på 204 
							hestekræfter mod tidligere 182 hk. Den samlede 
							maksimale systemydelse er nu 304 hk og dermed kan 
							den nye RAV4 Plug-in Hybrid med intelligent 
							firehjulstræk nå 100 km/t på 5,8 sekunder. 
							Køredynamikken er forbedret bl.a. via et endnu 
							lavere tyngdepunkt og et karosseri med større 
							vridningsstabilitet takket være batteriets placering 
							under gulvet. Men det har vi sagens natur ikke haft 
							mulighed for at afprøve endnu. Verdenspremieren var 
							”stationær”, som det hedder.
 
							  Automatisk energistyring En ny, såkaldt smart 
							geo-fencing funktion i RAV4 sikrer optimal 
							udnyttelse af batteriets kapacitet og optimerer 
							automatisk kørslen på elektricitet, ved at kombinere 
							vej- og trafikdata ud fra den indtastede rute i 
							bilens indbyggede cloud-navigationssystem. Hvis man 
							eksempelvis undervejs kører gennem en byzone, der 
							kun tillader kørsel på elektricitet, vil systemet 
							helt automatisk sikre at man har nok strøm på 
							batteriet til, at det kan lade sig gøre. 
							   Den nye RAV4 vil i Europa 
							fortsat kunne vælges både som selvopladende hybrid 
							og som plug-in hybrid. Tidligere betød valget af 
							plug-in hybrid, at der automatisk fulgte 
							firehjulstræk med. Nu er det imidlertid også muligt, 
							at erhverve en RAV4 PHEV med forhjulstræk alene. 
							Systemydelsen er da 268 hk – altså blot 36 hk mindre 
							end i den firehjulstrukne version. I den 
							forhjulstrukne fuld hybridudgave disponerer man over 
							op til 183 hk, mens den firehjulstrukne 
							hybridversion kan præstere op til 191 hk.   Softwaren definerer 
							moderne biler Udover den nye generation 
							plug-in hybridteknologi har Toyota også løftet 
							sløret og dermed haft verdenspremiere på deres nye 
							softwareplatform, ”Arene”. Den omfatter koncernens 
							helt nye multimediesystem samt en ny generation af 
							sikkerhedspakken Toyota Safety Sense, der bliver 
							standard i alle udgaver af den nye RAV4. 
							   Arene-platformen er et 
							vigtigt element i den nye æra, hvor bilerne i 
							stigende grad defineres af software, og hvor 
							avanceret digital teknologi skaber nye muligheder 
							for at øge sikkerheden og for Toyotas vedkommende 
							derigennem at bidrage til koncernens overordnede mål 
							om at borteliminere alle ulykker.   Fx beskytter en ny 
							”front-kollisions assistent” mod krydsende trafik i 
							trafikerede vejkryds ved at registrere forankørende 
							og advare, hvis der forudses høj risiko for 
							kollision. Og ”Blind Spot Monitoren” inkluderer nu 
							også en ny indikator for bagvedkørende, der nærmer 
							sig med høj fart.    En ny og mere avanceret 
							vognbaneskifteassistent vil kunne hjælpe føreren med 
							ved motorvejskørsel at skifte vognbane sikkert og 
							bekvemt. Og en fjernstyret parkeringsassistent giver 
							flere muligheder for at parkere bl.a. ved brug af en 
							smartphone, mens man står uden for bilen. Det bliver 
							desuden også lettere at parkere manuelt vha. en 
							forbedret Panoramic View Monitor, der i den nye RAV4 
							viser et tredimensionelt billede.  Toyota forventer, at introducere den helt nye RAV4 
							inden udgangen af 2025. Link til importøren
 
  Toyota præsenterede også en særlig GR-version af den 
							nye RAV4.
 |