Ingen skal påstå, at
bilmarkedet i Danmark er let at overskue i denne
tid. Senest har Honda blæst nyt liv i plug-in hybrid
teknologiens relevans gennem kraftig prissænkning og
Wismo (det tidligere K. W. Bruun) lancerer ny stor
kinesisk plug-in hybrid til ”brugtbils-pris”.
Honda har gennem en periode
ligger underdrejet i Danmark. Den danske
fabriksejede importør har nu taget konsekvensen og
meldt sig ind i priskonkurrencen gennem endnu en
markant prissænkning på deres høj-kvalitets
hybridbiler.
Minus 115.000 på et
år
Den store Honda CR-V e:PHEV,
som i princippet er elektrisk, fordi drivlinen er
det, er reduceret i pris til 440.000 kroner. Det er
næsten 115.000 kroner lavere end prisen på den
selvsamme bil i februar 2024, hvor vi senest
prøvekørte den i øvrigt yderst avancerede og
velkørende SUV (læs
prøvekørslen af Honda CR-V e:PHEV hér >>>).
Derved kommer bilen til at
koste det samme som det, man skal betale i Tyskland.
Tankevækkende, fordi der trods en vis afgiftsrabat
på plug-in hybrider i Danmark, og tankevækkende,
fordi det øjensynlig kun er i Danmark, at salget af
de semielektriske biler med opladningsmulighed er
gået i stå – hvilket sandsynligvis alene skyldes
priskrigen på de fuldt elektriske biler.
Hvad er egentlig en
Plug-in
For en ordens skyld skal det
lige forklares: En plug-in hybrid (PHEV) er en bil,
der har et forholdsvis stort batteri (men stadig
markant mindre end på en typisk elbil), der kan
oplades fra en almindelig ladestander og også hjemme
i carporten. Strømmen rækker typisk til mellem 50 og
100 kilometers fuld elektrisk kørsel – i CR-V
tilfældet er batteriet på 17,7 kWh og den elektriske
rækkevidde er 82 kilometer. Når man så løber tør for
strøm, kan man køre videre ved hjælp af den
forbrændingsmotor, som en plug-in hybrid også er
udstyret med.
I Hondas tilfælde drives
bilen af en kraftig elmotor, hvor batteriet får
strøm fra stikkontakten og siden fra benzinmotoren,
når batteriet er tomt. De fleste plug-in hybrid
biler drives af benzinmotoren direkte, når strømmen
er sluppet op. Og ind imellem hjælper benzinmotoren
også til, hvis elmotoren, der typisk ikke er så
stærk, har brug for assistance. Derfor føles
Honda’en som en elbil i måden, hvorpå den kører,
mens en konventionel PHEV populært sagt skifter
mellem at være en elbil og en benzin eller dieselbil
(der findes dog kun få diesel plug-in’er på
markedet).
Honda Jazz er også
billigere
Hondas løsning er unik, og de
benytter den også til den mindre Honda Jazz e:HEV,
der dog er lavet sådan, at den ikke kan hente strøm
fra stikkontakten. Derved kan vægten på bilen holdes
nede og man kan nøjes med et lille batteri, hvorved
forbruget af de sjældne jordarter og råstoffer er
minimalt – sammenlignet fx med en typisk elbil.
Også Honda Jazz er sat ned i
pris, så den billigste nu koster 260.000 kroner.
Honda’s biler sælges med 3 års fabriksgaranti. Og så
kan det tilføjes, at Honda Civic Hybrid, som også er
på markedet herhjemme, netop er kåret til ”Car of
the Year” i Nordamerika. Man har en lidt anden
tilgang til biler på de kanter…
Navor er en helt ny
velvoksen Plug-in
Om Hondas prisreduktioner
giver den fornødne virkning på det danske marked,
der med hjælp fra afgiftsfritagelse er præget af
elbils-salget i den seneste tid, må tiden vise. Og
så kunne man forestille sig, at visse bilkøbere også
vil vælge at satse på den helt nye og helt ukendte
kinesiske bil, Navor E5 PHEV, der netop nu lanceres
herhjemme.
Navor er et ukendt bilmærke
af gode grunde, for det har ikke eksisteret før.
Bilen er ikke bare helt ny, men hedder heller ikke
nødvendigvis det samme på de forskellige markeder,
hvor den kinesiske Dongfeng og Seres gruppe står
bag. I Danmark er det Wismo, der står bag importen,
og Wismo er nok også for de allerfleste et ukendt
importørnavn. Wismo er den koncern, der i december
måned fik endelig bekræftet købet af den navnkundige
K.W.Bruun importvirksomhed, der med familie-eje i
over 100 år har importeret kendte bilmærker som
Peugeot og i de senere år hele viften af bilmærker
tilhørende den såkaldte Stellantis koncern (foruden
Peugeot også Citroën, Fiat, Alfa Romeo, Jeep og
mange flere).
Wismo/K.W.Bruun er netop
kommet ud af et år med det dårligste resultat i
mands minde målt på volumen altså
solgte/indregistrerede biler. Efter et rekord stort
2023 er salget af biler fra den trods alt stadig
store importvirksomhed faldet med 75 procent i
kalenderåret. Men der er mange forklaringer, som
ikke kan tilskrives importøren, herunder bl.a.
leveringsvanskeligheder fra producenterne. De håber
naturligvis på et bedre/lettere 2025, bl.a. hjulpet
af importen af den nye Navor.
Elektrisk plug-in drivline
Bilen har vi endnu ikke kørt,
men alene set og siddet i. Der er tale om en
velvoksen SUV, en PHEV med en drivline, der langt
henad vejen minder om den, man finder i Honda CR-V,
men med anderledes pladsforhold – op til 7 sæder,
selvom bilen blot er 5 cm længere end CR-V.
Specifikationerne melder om
et batteri i samme størrelse som i Honda’en,
motoreffekten er ikke meget forskellig, men den
umiddelbare kvalitetsfornemmelse er naturligvis
anderledes. Om kvaliteten er anderledes på den lange
bane, ved man af gode grunde ikke. Det taler dog for
bilen, at den et stykke henad vejen er baseret på
komponenter fra en anden kinesisk bilfabrik, nemlig
BYD. Og så har man valgt, at sælge bilen i Danmark
med seks års mekanisk garanti.
Skelsættende listepris
Det mest skelsættende er
imidlertid, at man byder ind på markedet med en
listepris på blot 230.000 kroner. Ingen nye biler på
det danske marked på størrelse med Navor E5 kan
anskaffes til den pris. Vil man have en ny 7-sædet
bil med mulighed for at tanke energi i form af
benzin, er Dacia Jogger det nærmeste. Den koster
70.000 kroner mere, men er til gengæld fremstillet
af en europæisk producent (Renault-gruppen) og
indeholder ingen plug-in hybrid teknologi, endsige
batteri og elmotor.
Hos Wismo går udmeldingen da
også på, at man anser brugtbilsmarkedet for den
største konkurrent, hvis en 7-sædet bil er et
købskriterium. Generelt er der ikke mange nye biler
med plads til 7 personer på markedet (pladsen på 3.
sæderække i Navor E5 er dog heller ikke
overvældende), men der er en del brugte af slagsen
til samme købspris. Om man så foretrækker en ældre
brugt bil af vestlig oprindelse fremfor en ny bil
uden fortid fra en kinesisk producent vil nok dele
købergruppen i to. Det store spørgsmål er, hvilken
af de to dele, der bliver størst.
|