- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Kampen om bilkunderne intensiveres:

Honda sænker priser og Wismo lancerer ny plug-in


Af Søren Clauding – januar 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingen skal påstå, at bilmarkedet i Danmark er let at overskue i denne tid. Senest har Honda blæst nyt liv i plug-in hybrid teknologiens relevans gennem kraftig prissænkning og Wismo (det tidligere K. W. Bruun) lancerer ny stor kinesisk plug-in hybrid til ”brugtbils-pris”.

 

Honda har gennem en periode ligger underdrejet i Danmark. Den danske fabriksejede importør har nu taget konsekvensen og meldt sig ind i priskonkurrencen gennem endnu en markant prissænkning på deres høj-kvalitets hybridbiler.

 

Minus 115.000 på et år

Den store Honda CR-V e:PHEV, som i princippet er elektrisk, fordi drivlinen er det, er reduceret i pris til 440.000 kroner. Det er næsten 115.000 kroner lavere end prisen på den selvsamme bil i februar 2024, hvor vi senest prøvekørte den i øvrigt yderst avancerede og velkørende SUV (læs prøvekørslen af Honda CR-V e:PHEV hér >>>).

 

Derved kommer bilen til at koste det samme som det, man skal betale i Tyskland. Tankevækkende, fordi der trods en vis afgiftsrabat på plug-in hybrider i Danmark, og tankevækkende, fordi det øjensynlig kun er i Danmark, at salget af de semielektriske biler med opladningsmulighed er gået i stå – hvilket sandsynligvis alene skyldes priskrigen på de fuldt elektriske biler.

 

Hvad er egentlig en Plug-in

For en ordens skyld skal det lige forklares: En plug-in hybrid (PHEV) er en bil, der har et forholdsvis stort batteri (men stadig markant mindre end på en typisk elbil), der kan oplades fra en almindelig ladestander og også hjemme i carporten. Strømmen rækker typisk til mellem 50 og 100 kilometers fuld elektrisk kørsel – i CR-V tilfældet er batteriet på 17,7 kWh og den elektriske rækkevidde er 82 kilometer. Når man så løber tør for strøm, kan man køre videre ved hjælp af den forbrændingsmotor, som en plug-in hybrid også er udstyret med.

 

I Hondas tilfælde drives bilen af en kraftig elmotor, hvor batteriet får strøm fra stikkontakten og siden fra benzinmotoren, når batteriet er tomt. De fleste plug-in hybrid biler drives af benzinmotoren direkte, når strømmen er sluppet op. Og ind imellem hjælper benzinmotoren også til, hvis elmotoren, der typisk ikke er så stærk, har brug for assistance. Derfor føles Honda’en som en elbil i måden, hvorpå den kører, mens en konventionel PHEV populært sagt skifter mellem at være en elbil og en benzin eller dieselbil (der findes dog kun få diesel plug-in’er på markedet).

 

Honda Jazz er også billigere

Hondas løsning er unik, og de benytter den også til den mindre Honda Jazz e:HEV, der dog er lavet sådan, at den ikke kan hente strøm fra stikkontakten. Derved kan vægten på bilen holdes nede og man kan nøjes med et lille batteri, hvorved forbruget af de sjældne jordarter og råstoffer er minimalt – sammenlignet fx med en typisk elbil.

 

Også Honda Jazz er sat ned i pris, så den billigste nu koster 260.000 kroner. Honda’s biler sælges med 3 års fabriksgaranti. Og så kan det tilføjes, at Honda Civic Hybrid, som også er på markedet herhjemme, netop er kåret til ”Car of the Year” i Nordamerika. Man har en lidt anden tilgang til biler på de kanter…

 

Navor er en helt ny velvoksen Plug-in

Om Hondas prisreduktioner giver den fornødne virkning på det danske marked, der med hjælp fra afgiftsfritagelse er præget af elbils-salget i den seneste tid, må tiden vise. Og så kunne man forestille sig, at visse bilkøbere også vil vælge at satse på den helt nye og helt ukendte kinesiske bil, Navor E5 PHEV, der netop nu lanceres herhjemme.

 

Navor er et ukendt bilmærke af gode grunde, for det har ikke eksisteret før. Bilen er ikke bare helt ny, men hedder heller ikke nødvendigvis det samme på de forskellige markeder, hvor den kinesiske Dongfeng og Seres gruppe står bag. I Danmark er det Wismo, der står bag importen, og Wismo er nok også for de allerfleste et ukendt importørnavn. Wismo er den koncern, der i december måned fik endelig bekræftet købet af den navnkundige K.W.Bruun importvirksomhed, der med familie-eje i over 100 år har importeret kendte bilmærker som Peugeot og i de senere år hele viften af bilmærker tilhørende den såkaldte Stellantis koncern (foruden Peugeot også Citroën, Fiat, Alfa Romeo, Jeep og mange flere).

 

Wismo/K.W.Bruun er netop kommet ud af et år med det dårligste resultat i mands minde målt på volumen altså solgte/indregistrerede biler. Efter et rekord stort 2023 er salget af biler fra den trods alt stadig store importvirksomhed faldet med 75 procent i kalenderåret. Men der er mange forklaringer, som ikke kan tilskrives importøren, herunder bl.a. leveringsvanskeligheder fra producenterne. De håber naturligvis på et bedre/lettere 2025, bl.a. hjulpet af importen af den nye Navor.

 

Elektrisk plug-in drivline

Bilen har vi endnu ikke kørt, men alene set og siddet i. Der er tale om en velvoksen SUV, en PHEV med en drivline, der langt henad vejen minder om den, man finder i Honda CR-V, men med anderledes pladsforhold – op til 7 sæder, selvom bilen blot er 5 cm længere end CR-V.

 

Specifikationerne melder om et batteri i samme størrelse som i Honda’en, motoreffekten er ikke meget forskellig, men den umiddelbare kvalitetsfornemmelse er naturligvis anderledes. Om kvaliteten er anderledes på den lange bane, ved man af gode grunde ikke. Det taler dog for bilen, at den et stykke henad vejen er baseret på komponenter fra en anden kinesisk bilfabrik, nemlig BYD. Og så har man valgt, at sælge bilen i Danmark med seks års mekanisk garanti.

 

Skelsættende listepris

Det mest skelsættende er imidlertid, at man byder ind på markedet med en listepris på blot 230.000 kroner. Ingen nye biler på det danske marked på størrelse med Navor E5 kan anskaffes til den pris. Vil man have en ny 7-sædet bil med mulighed for at tanke energi i form af benzin, er Dacia Jogger det nærmeste. Den koster 70.000 kroner mere, men er til gengæld fremstillet af en europæisk producent (Renault-gruppen) og indeholder ingen plug-in hybrid teknologi, endsige batteri og elmotor.

 

Hos Wismo går udmeldingen da også på, at man anser brugtbilsmarkedet for den største konkurrent, hvis en 7-sædet bil er et købskriterium. Generelt er der ikke mange nye biler med plads til 7 personer på markedet (pladsen på 3. sæderække i Navor E5 er dog heller ikke overvældende), men der er en del brugte af slagsen til samme købspris. Om man så foretrækker en ældre brugt bil af vestlig oprindelse fremfor en ny bil uden fortid fra en kinesisk producent vil nok dele købergruppen i to. Det store spørgsmål er, hvilken af de to dele, der bliver størst.

Honda CR-V e:PHEV:





Den avancerede Honda CR-V e:PHEV drivline tilfører bilen en helt unik køreoplevelse.


Honda Jazz e:HEV:

Navor E5:






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt