- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First international test: Lexus RZ

Lexus-luksus styrer mod nye højder


af Søren Clauding - juni/juli 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Indrømmet: Efter at have prøvet Lexus RZ første gang for et par år siden, og dengang oplevet deres nye unikke steer-by-wire system i en tidlig prototype version, var forventningerne beskedne. Men det blev i den grad netop dén oplevelse, der kom til at dominere den første test af den nu kraftigt faceliftede RZ med det nu færdig udviklede system. Så meget, at det næsten tog pusten fra undertegnede, og det skal der med tæt ved 4000 prøvekørsler i bagagen en hel del til.

 

Hvorfor? Simpelthen fordi det styresystem, som heldigvis ikke alene er forbeholdt topversionen, F SPORT med over 400 hestekræfter, giver en så enkel og sublim køreoplevelse, at det flere hundrede år gamle cirkelrunde bilrat virkelig føles flere hundrede år gammelt.

 

At den nye Lexus RZ så også er blevet forbedret over hele linjen, gør jo ikke sagen ringere.



Unik følelse – og funktion

Rattets facon ses på billederne, og de siger så mere end mange ord. Men hvad de ikke siger, er følelsen. Som udgangspunkt tager man fat i rattet i hver side og styrer bilen. Det, som gør oplevelsen unik er den lethed og den præcision, hvormed man meget sikkert styrer bilen gennem kurver, men også finjusterer kørslen, når det går ligeud. Følelsen er præcis, den tilpasses hastigheden, bilens bevægelser og gør det i sig selv meget afslappende at køre, alene gennem den kontrol, man har undervejs.

 

Netop den tilpassede styrekontrol kan ikke opnås med et konventionelt rat, som har direkte mekanisk forbindelse med styrehuset og de to forhjul. Begrebet ”Steer-by-Wire” indebærer, at rattets bevægelser opfanges af en lille elmotor, som er placeret i forlængelse af den stump ratstamme, som trods alt er bevaret mellem rattet og dets befæstningspunkt. De bevægelser omsættes til et digitalt signal, der uden mekanisk vridning gennem en elektrisk ledning (wire) sendes videre til en tilsvarende elmotor, placeret dér, hvor en bils styrehus normalt er anbragt (altså mellem forhjulene). Her oversættes signalet og benyttes af til meget præcist at kontrollere hjulenes styre-bevægelser.

 

Hænger sammen med hjulophængene

Afgørende for det, man i konventionel terminologi ville kalde rattets udveksling, er bilens hastighed, men også bilens bevægelser, målt via hjulene, dermed bliver udvekslingen såvel som styreresponsen variabel. Ved de første prøvekørsler af rattet for et par år siden var denne finjustering ikke helt på plads. Det er den i den produktionsparate version, hvor såvel hastighed og vejgreb som førerens speederbevægelser og elmotorernes fordeling af kræfterne på for- og baghjul er afgørende for styrefunktionen. Det hele dirigeres naturligvis ved hjælp af en avanceret computer, og det virker ualmindelig gennemarbejdet.



Dertil kommer, at Lexus har tilpasset hjulophængene, så de reagerer på den præcis styring, og dermed overføres kræfterne fra den forreste elmotor på 227 hestekræfter så præcist, som undertegnede aldrig før har oplevet i en elbil. At samspillet mellem forreste elmotor og den ligeså kraftige elmotor på baghjulene er fremragende, er Lexus ingeniørernes fortjeneste. Bag rattet af F-Sport versionen oplevede vi under prøvekørslen en enkelt gang over et splitsekund et lidt uventet skred på baghjulene. Tiden var dog ikke til at efterprøve oplevelsen, der imidlertid på ingen måde var kritisk eller dramatisk, men egentlig blot en smule overraskende.

 

Tilpasnings-parathed

Noget negativt om den nye styring, der kun er standard på F SPORT versionen, 550e AWD, og kan tilkøbes til 500e AWD udgaven? Det kommer an på, hvor tilpasnings-parat, man som fører er. For naturligvis skal man lige vænne sig af med uvaner som at tager fat i overkanten på et konventionelt rat (som jo ikke er der), når man skal dreje skarpt. Det er helt unødvendigt, fordi udvekslingen ændrer sig, så hjulene drejer sig relativt mere ved lav fart, og deres fulde styreudslag nås, uden at man behøver at krydse armene. Det fungerer bare så godt.

 

Ved hurtig kørsel på motorvej med de 120 km/t, som er grænsen i Portugal, hvor de første internationale prøvekørsler fandt sted, er styrepræcisionen perfekt. Vi gætter på, at det ikke er anderledes i udgaven med samme elmotorer men en lidt lavere systemeffekt.

 

Slutteligt skal det nævnes, at et sådant styresystem og dets evne til at optimere samspillet med motorerne og bilens styreegenskaber alene kan fungere, fordi det hele styres af computere. Men hvad så, hvis computeren pludselig går i udu og crasher? Da overtager et backup-system på et mikrosekund ansvaret og sikrer, at man ikke bliver ladt i stikken. Det er der vel ret beset også en god portion luksus indbygget i.

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og testkørsel af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Flere Lexus prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Kraftigt facelift gør RZ endnu bedre >>>
Link til importøren
First on-board videotest: Lexus RZ 550e F SPORT
Det er en helt unik følelse at køre den nye Lexuz RZ med det banebrydende steer-by-wire rat. Det er ikke alene rattets form, men også dets funktion i samarbejde med både bil og fører, der gør den til den bedst styrende bil, vi ogensinde har oplevet. Fuld HD.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt