Indrømmet: Efter at have
prøvet Lexus RZ første gang for et par år siden, og
dengang oplevet deres nye unikke steer-by-wire
system i en tidlig prototype version, var
forventningerne beskedne. Men det blev i den grad
netop dén oplevelse, der kom til at dominere den
første test af den nu kraftigt faceliftede RZ med
det nu færdig udviklede system. Så meget, at det
næsten tog pusten fra undertegnede, og det skal der
med tæt ved 4000 prøvekørsler i bagagen en hel del
til.
Hvorfor? Simpelthen fordi det
styresystem, som heldigvis ikke alene er forbeholdt
topversionen, F SPORT med over 400 hestekræfter,
giver en så enkel og sublim køreoplevelse, at det
flere hundrede år gamle cirkelrunde bilrat virkelig
føles flere hundrede år gammelt.
At den nye Lexus RZ så også
er blevet forbedret over hele linjen, gør jo ikke
sagen ringere.

Unik følelse – og funktion
Rattets facon ses på
billederne, og de siger så mere end mange ord. Men
hvad de ikke siger, er følelsen. Som udgangspunkt
tager man fat i rattet i hver side og styrer bilen.
Det, som gør oplevelsen unik er den lethed og den
præcision, hvormed man meget sikkert styrer bilen
gennem kurver, men også finjusterer kørslen, når det
går ligeud. Følelsen er præcis, den tilpasses
hastigheden, bilens bevægelser og gør det i sig selv
meget afslappende at køre, alene gennem den kontrol,
man har undervejs.
Netop den tilpassede
styrekontrol kan ikke opnås med et konventionelt
rat, som har direkte mekanisk forbindelse med
styrehuset og de to forhjul. Begrebet
”Steer-by-Wire” indebærer, at rattets bevægelser
opfanges af en lille elmotor, som er placeret i
forlængelse af den stump ratstamme, som trods alt er
bevaret mellem rattet og dets befæstningspunkt. De
bevægelser omsættes til et digitalt signal, der uden
mekanisk vridning gennem en elektrisk ledning (wire)
sendes videre til en tilsvarende elmotor, placeret
dér, hvor en bils styrehus normalt er anbragt (altså
mellem forhjulene). Her oversættes signalet og
benyttes af til meget præcist at kontrollere
hjulenes styre-bevægelser.
Hænger sammen med
hjulophængene
Afgørende for det, man i
konventionel terminologi ville kalde rattets
udveksling, er bilens hastighed, men også bilens
bevægelser, målt via hjulene, dermed bliver
udvekslingen såvel som styreresponsen variabel. Ved
de første prøvekørsler af rattet for et par år siden
var denne finjustering ikke helt på plads. Det er
den i den produktionsparate version, hvor såvel
hastighed og vejgreb som førerens speederbevægelser
og elmotorernes fordeling af kræfterne på for- og
baghjul er afgørende for styrefunktionen. Det hele
dirigeres naturligvis ved hjælp af en avanceret
computer, og det virker ualmindelig gennemarbejdet.

Dertil kommer, at Lexus har
tilpasset hjulophængene, så de reagerer på den
præcis styring, og dermed overføres kræfterne fra
den forreste elmotor på 227 hestekræfter så præcist,
som undertegnede aldrig før har oplevet i en elbil.
At samspillet mellem forreste elmotor og den ligeså
kraftige elmotor på baghjulene er fremragende, er
Lexus ingeniørernes fortjeneste. Bag rattet af
F-Sport versionen oplevede vi under prøvekørslen en
enkelt gang over et splitsekund et lidt uventet
skred på baghjulene. Tiden var dog ikke til at
efterprøve oplevelsen, der imidlertid på ingen måde
var kritisk eller dramatisk, men egentlig blot en
smule overraskende.
Tilpasnings-parathed
Noget negativt om den nye
styring, der kun er standard på F SPORT versionen,
550e AWD, og kan tilkøbes til 500e AWD udgaven? Det
kommer an på, hvor tilpasnings-parat, man som fører
er. For naturligvis skal man lige vænne sig af med
uvaner som at tager fat i overkanten på et
konventionelt rat (som jo ikke er der), når man skal
dreje skarpt. Det er helt unødvendigt, fordi
udvekslingen ændrer sig, så hjulene drejer sig
relativt mere ved lav fart, og deres fulde
styreudslag nås, uden at man behøver at krydse
armene. Det fungerer bare så godt.
Ved hurtig kørsel på motorvej
med de 120 km/t, som er grænsen i Portugal, hvor de
første internationale prøvekørsler fandt sted, er
styrepræcisionen perfekt. Vi gætter på, at det ikke
er anderledes i udgaven med samme elmotorer men en
lidt lavere systemeffekt.
Slutteligt skal det nævnes, at et sådant styresystem
og dets evne til at optimere samspillet med
motorerne og bilens styreegenskaber alene kan
fungere, fordi det hele styres af computere. Men
hvad så, hvis computeren pludselig går i udu og
crasher? Da overtager et backup-system på et
mikrosekund ansvaret og sikrer, at man ikke bliver
ladt i stikken. Det er der vel ret beset også en god
portion luksus indbygget i. |