Det er kun et par måneder
siden, at vi havde den fuldt elektriske Lexuz RZ til
test her på Motorsiden.dk. Vel vidende, at noget nyt
var på vej. Det er der, men tidshorisonten ligger et
stykke ud i fremtiden: Lexus forventer, at kunne
introducere den nye kraftigt faceliftede Lexus RZ i
Danmark i første kvartal af 2025. Så nyt, ja, men
ikke en helt ny generation.
Og så inkluderer nyheden også
det første serieproducerede steer-by-wire system i
en seriefremstillet personbil fra Toyota koncernen.
Mere herom i en separat artikel.
Præsentationen af den nye
Lexus RZ kommer i hælene på, at Toyota få uger
forinden havde præsenteret den kraftigt faceliftede
bZ4X model. Og på mange måder minder den tekniske
del af ansigtsløftet om hinanden. Men det er vigtigt
at fastslå, at grundlaget for Lexus er den helt
basale forskel på en Toyota og en Lexus. En Toyota
er en glimrende bil, men når det handler om sublim
køreoplevelse, er Lexus lige niveauet over, hvilket
selvsagt også genspejles i prissætningen.
De prøvekørte biler var det,
man kalder pre-produktions biler, og endnu er det
også for tidligt at tale om priser på den nye RZ.
Priser på elbilsmarkedet er i denne tid også ret
uforudsigelige, så det må vente. Men naturligvis har
Lexus i Danmark et ønske om, at fortsætte den
fremgang, man har oplevet i de sidste år, hvor man
forventer ny salgsrekord i 2025.
Tre versioner
Kort fortalt blev Lexus RZ
introduceret i Danmark for blot to år siden. Den vil
fremover findes i tre forskellige udgaver, RZ 350e
med forhjulstræk samt 500e og 550e med
firehjulstræk. Sidstnævnte er den særlige F SPORT
version med over 400 hestekræfter, og den har det
nye steer-by-wire rat som standard. Det rat kan dog
også tilkøbes til 500e, hvilket vi kunne forestille
os, at mange RZ-købere vil gøre, for det er intet
mindre end genialt.
Over en kam er den nye bil
forbedret i alle hjørner: Nye batterier, nye
motorer, forbedret hjulophæng og visuelle
tilretninger. Også karrosseriet er forbedret og
endnu mere vridningsstabilt, hvilket harmonerer med
flere kræfter og bedre køredynamik. Det er opnået
gennem forøgelse af dimensionen på visse mekaniske
dele og forstærkede led. Man har selvklart fastholdt
dobbelte wishbone ophæng bagtil, men også
affjedringen er rettet til, så den kan håndtere det
større fartpotentiale og de flere kræfter.
Bedre og kraftigere
batteri
Lexus introducerer et nyt
litium-ion batteri på 77 kWh, og har revideret den
såkaldte eAxle, som styrer samspillet mellem for- og
baghjulene i de firehjulstrukne versioner.
Motoreffekten er forøget og det samme er inverterens
effektivitet, hvorved man reducerer det interne
energitab.
Desuden vil man fremover kunne AC-oplade
med 22 kW. Det skal tilføjes, at man ikke kan
sammenligne fx batteriets kapacitetstal med de
tidligere, fordi man i mellemtiden har taget en ny
industristandard i brug, på samme måde som det er
sket med Toyota bZ4X.
Batteriet er udstyret med et
nyt vandkølingssystem, som både hjælper til at kunne
hente mere effekt ud, samtidig med at batteriets
nedslidning reduceres. Det må kaldes en win-win
løsning.
Derved er specifikationerne
for de tre versioner: 350e FWD: 0-100 km/t på 7,5
sekunder og en topfart på 160 km/t, baseret på en
227-hestes 269 Nm elmotor, og WLTP-rækkevidden er
568 km med 18” hjul (508 km med 20” hjul). I
AWD-udgaverne har man bevaret den forreste elmotor,
der fortsat præsterer 227 hk, mens RZ 500e AWD har
en systemeffekt på i alt 381 hk baseret på
yderligere 227 hk fra baghjulene.
Egentlig er det
ikke anderledes for F-SPORT versionen, 550e AWD, men
her er system-ydelsen hævet til 408 hestekræfter. De
to AWD’er klarer de 100 km/t på 4,6 hhv, 4,4
sekunder og deres topfart er 180 km/t. Deres
rækkevidde er 500 respektive 450 kilometer.
Sammenlignet med den
hidtidige model er den nye RZ endnu mere lydløs, og
interiøret har fået en mindre overhaling.
”Manuelt” gear
Og så er det interessant, at
Lexus også har erfaret et ønske om at kunne betjene
sin bil ved hjælp af et manuelt gearskifte, hvilket
i en ét-gears elbil virker en smule nonsens. Ikke
desto mindre har man i F-SPORT versionen inkluderet
en mulighed for, manuelt at opleve et gearskifte –
om end det er virtuelt.
Man ”skifter gear” ved hjælp
af paler bag rattet, hvilket ikke bare kan høres,
men også mærkes. Under gearskiftet oplever man det
velkendte øjebliks tab af effekt og tilsvarende dyk
af bilens forende, indtil næste gear er valgt ind,
som man kender fra en konventionel manuelt gearet
bil.
Oplevelsen er pudsig og meget ”naturlig”, men lyden…
Det er en ommer. I undertegnedes øjne er det et
sjovt stykke legetøj, men ideen strider imod det
helt essentielle ved en elbils drivline: Den
stilfærdige drift, de mange kræfter og ikke mindst
det store drejningsmoment, der netop helt uden ryk
og trin bringer bilen op i fart. Men den funktion
behøver man heldigvis ikke at benytte sig af.

 |