- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First international test:

Lexus RZ


Kraftigt facelift gør Lexus RZ endnu bedre


af Søren Clauding - juni/juli 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er kun et par måneder siden, at vi havde den fuldt elektriske Lexuz RZ til test her på Motorsiden.dk. Vel vidende, at noget nyt var på vej. Det er der, men tidshorisonten ligger et stykke ud i fremtiden: Lexus forventer, at kunne introducere den nye kraftigt faceliftede Lexus RZ i Danmark i første kvartal af 2025. Så nyt, ja, men ikke en helt ny generation.

 

Og så inkluderer nyheden også det første serieproducerede steer-by-wire system i en seriefremstillet personbil fra Toyota koncernen. Mere herom i en separat artikel.

 

Præsentationen af den nye Lexus RZ kommer i hælene på, at Toyota få uger forinden havde præsenteret den kraftigt faceliftede bZ4X model. Og på mange måder minder den tekniske del af ansigtsløftet om hinanden. Men det er vigtigt at fastslå, at grundlaget for Lexus er den helt basale forskel på en Toyota og en Lexus. En Toyota er en glimrende bil, men når det handler om sublim køreoplevelse, er Lexus lige niveauet over, hvilket selvsagt også genspejles i prissætningen.

 

De prøvekørte biler var det, man kalder pre-produktions biler, og endnu er det også for tidligt at tale om priser på den nye RZ. Priser på elbilsmarkedet er i denne tid også ret uforudsigelige, så det må vente. Men naturligvis har Lexus i Danmark et ønske om, at fortsætte den fremgang, man har oplevet i de sidste år, hvor man forventer ny salgsrekord i 2025.

 

Tre versioner

Kort fortalt blev Lexus RZ introduceret i Danmark for blot to år siden. Den vil fremover findes i tre forskellige udgaver, RZ 350e med forhjulstræk samt 500e og 550e med firehjulstræk. Sidstnævnte er den særlige F SPORT version med over 400 hestekræfter, og den har det nye steer-by-wire rat som standard. Det rat kan dog også tilkøbes til 500e, hvilket vi kunne forestille os, at mange RZ-købere vil gøre, for det er intet mindre end genialt.

 

Over en kam er den nye bil forbedret i alle hjørner: Nye batterier, nye motorer, forbedret hjulophæng og visuelle tilretninger. Også karrosseriet er forbedret og endnu mere vridningsstabilt, hvilket harmonerer med flere kræfter og bedre køredynamik. Det er opnået gennem forøgelse af dimensionen på visse mekaniske dele og forstærkede led. Man har selvklart fastholdt dobbelte wishbone ophæng bagtil, men også affjedringen er rettet til, så den kan håndtere det større fartpotentiale og de flere kræfter.

 

Bedre og kraftigere batteri

Lexus introducerer et nyt litium-ion batteri på 77 kWh, og har revideret den såkaldte eAxle, som styrer samspillet mellem for- og baghjulene i de firehjulstrukne versioner. Motoreffekten er forøget og det samme er inverterens effektivitet, hvorved man reducerer det interne energitab.

Desuden vil man fremover kunne AC-oplade med 22 kW. Det skal tilføjes, at man ikke kan sammenligne fx batteriets kapacitetstal med de tidligere, fordi man i mellemtiden har taget en ny industristandard i brug, på samme måde som det er sket med Toyota bZ4X.

 

Batteriet er udstyret med et nyt vandkølingssystem, som både hjælper til at kunne hente mere effekt ud, samtidig med at batteriets nedslidning reduceres. Det må kaldes en win-win løsning.

 

Derved er specifikationerne for de tre versioner: 350e FWD: 0-100 km/t på 7,5 sekunder og en topfart på 160 km/t, baseret på en 227-hestes 269 Nm elmotor, og WLTP-rækkevidden er 568 km med 18” hjul (508 km med 20” hjul). I AWD-udgaverne har man bevaret den forreste elmotor, der fortsat præsterer 227 hk, mens RZ 500e AWD har en systemeffekt på i alt 381 hk baseret på yderligere 227 hk fra baghjulene.

Egentlig er det ikke anderledes for F-SPORT versionen, 550e AWD, men her er system-ydelsen hævet til 408 hestekræfter. De to AWD’er klarer de 100 km/t på 4,6 hhv, 4,4 sekunder og deres topfart er 180 km/t. Deres rækkevidde er 500 respektive 450 kilometer.

 

Sammenlignet med den hidtidige model er den nye RZ endnu mere lydløs, og interiøret har fået en mindre overhaling.

 

”Manuelt” gear

Og så er det interessant, at Lexus også har erfaret et ønske om at kunne betjene sin bil ved hjælp af et manuelt gearskifte, hvilket i en ét-gears elbil virker en smule nonsens. Ikke desto mindre har man i F-SPORT versionen inkluderet en mulighed for, manuelt at opleve et gearskifte – om end det er virtuelt.

Man ”skifter gear” ved hjælp af paler bag rattet, hvilket ikke bare kan høres, men også mærkes. Under gearskiftet oplever man det velkendte øjebliks tab af effekt og tilsvarende dyk af bilens forende, indtil næste gear er valgt ind, som man kender fra en konventionel manuelt gearet bil.

 

Oplevelsen er pudsig og meget ”naturlig”, men lyden… Det er en ommer. I undertegnedes øjne er det et sjovt stykke legetøj, men ideen strider imod det helt essentielle ved en elbils drivline: Den stilfærdige drift, de mange kræfter og ikke mindst det store drejningsmoment, der netop helt uden ryk og trin bringer bilen op i fart. Men den funktion behøver man heldigvis ikke at benytte sig af.


PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og testkørsel af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Flere Lexus prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Lexus luksus styrer mod nye højder >>>
Link til importøren
First on-board videotest: Lexus RZ 550e F SPORT
Det er en helt unik følelse at køre den nye Lexuz RZ med det banebrydende steer-by-wire rat. Det er ikke alene rattets form, men også dets funktion i samarbejde med både bil og fører, der gør den til den bedst styrende bil, vi ogensinde har oplevet. Fuld HD.












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt