Toyotas designfolk ligger
ikke på den lade side. De sprudler af idéer, hvor
mange føres ud i livet, mens andre er en del af en
kreativ proces, der i blandt også blot er skridt på
vejen til andre nye tanker og idéer. Et nyt rat til
Lexus RZ og et nyt elektrisk mikrokøretøj er
eksempler derpå. Begge blev præsenteret ved Kenshiki
Forum i Bruxelles.
Rattet er i sig selv ikke en
aktuel nyhed, for allerede for to år siden havde vi
mulighed for at prøve en prototype med det såkaldte
One-Motion-Grip på Lexus RZ 450e (læs
vores test af bil og rat hér >>>). Men der var
mange udfordringer, der skulle overvindes før det
innovative rat kunne sættes i serieproduktion. Nu
sker det, og det er også RZ 450e, der er bilen,
hvori det lanceres.
Ingen mekanisk forbindelse
Rattet er baseret på
”steer-by-wire” teknikken, hvor der ikke er mekanisk
forbindelse mellem rat og de styrende forhjul.
Kontrollen foregår helt elektrisk, og hydrauliske
systemer skaber de nødvendige bevægelser.
Udfordringen er bl.a., på én gang at eliminere
forstyrrelser i rattet fra fx ujævnheder i vejen
eller i forbindelse med nedbremsning, og samtidig at
give en præcis respons, som gør det muligt for
føreren at reagere på bilens bevægelser og dens
reaktion netop på ujævnhederne i kørebanen. Det
samspil er ikke så let at opnå, som det er sagt.
Ved samme lejlighed vil RZ
også blive opdateret med lidt større batteri, flere
kræfter og en helt ny og mere sportslig udgave, RZ
550e, med 408 hk og mulighed for manuelt gear – for
første gang i en elbil.
FT-Me
Det nye rat er nu i
serieproduktion som en option for hvem der vil. Det
er Toyotas bud på et nyt elektrisk mikrokøretøj ikke
helt. Bilen, døbt FT-Me. er bygget, men den er ikke
på den korte bane på vej i serieproduktion. Ikke
desto mindre er tanken interessant og værd at bygge
videre på.
”Vejene i byerne er i dag
primært prioriteret til biler,” forklarer Anders
Tystrup, der er pressechef hos Toyota Danmark. ”Det
vil ændre sig i fremtiden, og faktisk ser vi
allerede nu flere byer begrænse adgangen for biler.
I København er to tredjedele af vejene dedikeret
biler, men det er kun en tredjedel af transporten i
hovedstaden, der rent faktisk foregår med bil. Så
der er en ubalance. Derfor vil der i fremtiden være
behov for personlig mobilitet i et miljø, hvor der
ikke er plads til almindelige biler, og her kommer
et koncept som FT-Me ind i billedet,” siger Tystrup.
Kort og bæredygtig
FT-Me er en lille men
rummelig to-personers elbil, der måler under 2,5
meter i længden og dermed er kortere end en typisk
lastbil er bred. Et innovativt 360-graders udsyn
sikrer øjenkontakten med de øvrige trafikanter, og
dermed kan FT-Me styres udelukkende med hænderne via
en særlig håndbetjening på rattet – noget som blandt
andet også gør bilen anvendelig for
kørestolsbrugere, uden at skulle eftermontere
særligt udstyr.
Toyotas engagement i at
udvikle bæredygtig mobilitet skinner igennem i
mikrobilens materialer med fokus på maksimal
genanvendelighed og brug af genbrugsmaterialer.
Målet er, at reducere CO2-aftrykket med op til 90
procent sammenlignet med traditionelle bybiler.
Energieffektiv
FT-Me's drivline bruger tre
gange mindre energi pr. kilometer end en typisk
elbil med større batteri. I forvejen svarer
batterikapaciteten i én typisk elbil med stort
batteri til kapaciteten i otte udgaver af FT-Me. Med
en tre gange mere effektiv drivlinje vil 24
mikrokøretøjer altså kunne nøjes med at benytte den
samme mængde energi, som kun én typisk elbil med
stort batteri benytter.
Ifølge data fra Toyotas
delebilskoncept, KINTO, er tre ud af fire bookede
ture under 10 km. FT-Me er udstyret med avancerede
solceller på taget, som gør det muligt at oplade
elbilen undervejs og i løbet af dagen med 20-30
kilometers rækkevidde. Alt afhængig af vejret kan
det betyde, at man helt kan undlade at skulle oplade
med kabel.
FT-Me er i øvrigt en del af
Toyotas filosofi om at sikre mobilitet til alle, som
ikke mindst blev eksponeret ifm de Olympiske og
Paralympiske Lege i Tokyo 2021 og Paris 2024, hvor
man tog hånd om de mange og komplekse
mobilitetsbehov, som moderne borgere i storbyer
oplever.
Link til
Toyota importøren
Link
til Lexus importøren
|