Landevejscykling er populært. Men det er næppe det
allerfedeste for deltagerne at være omgivet af
køretøjer, motorcykler og biler, der udsender
udstødningsgasser, som hverken er befordrende for
helbredet eller den øjeblikkelige præstation.
Servicekøretøjerne hører med, og det har
retfærdiggjort Skodas sponsorat af sporten i mange
år, deriblandt PostNord Danmark Rundt, som der lines
op til i skrivende stund. Men i år bliver det
anderledes, for nu kører man med elbiler.
I praksis er det ikke alle servicekøretøjer, der er
elektriske. Det ville nok også medføre
uhensigtsmæssig kø ved de offentlige ladestandere
ude i sommerlandet. Men for første gang nogensinde
vil alle officielle biler i Danmark Rundt køre på
ren el. De 30 eldrevne køretøjer vil tjene mange
forskellige formål, herunder transport af
løbsledelse, kommissærer, presse og VIP-gæster.
Bilerne bliver Skodas Enyaq-model, der vil følge
løbet over hele Danmark. Årets cykelløb strækker sig
over 742 kilometer fordelt på fem etaper. Netop for
at sikre, at opladningen ikke spænder ben for
afviklingen er der placeret ladestationer langs
ruten. Og hver bil har en dedikeret fører, som både
står for kørslen og opladningen af bilen, hvilket
garanterer, at bilerne altid er klar til at følge
rytterne tæt og yde den nødvendige støtte.
Om PostNord Danmark Rundt
PostNord Danmark Rundt er en af Danmarks største
idrætsbegivenheder og afholdes i 2024 fra 14. til
18. august. Den 34. udgave består af fem etaper og
starter i Holstebro, som fejrer sit 750 års
jubilæum, og afsluttes i Gladsaxe efter 736,3 km.
Ruten inkluderer den ikoniske Kongeetape fra
Ringkøbing til Vejle og markerer 25. gang Vejle er
en etapeafslutning. Løbet vil have deltagelse af
både danske og internationale hold.
|