Det er blot 18 måneder siden,
at Nissan præsenterede deres senest innovation af
den fortsat 3. generation af den populære Qashqai,
som siden den oprindelige introduktion for tre år
siden er solgt i 350.000 eksemplarer i Europa. Og nu
får den endnu en tand opad med de allernyeste
opdateringer. Drivlinen/erne er uændrede, men nye
versioner er kommet til, og dermed er den klar til
endnu nogle år på toppen af salgslisterne.
Vi har prøvet og ikke mindst
oplevet den nye bil på snoede bjergveje og plane
motorveje under skiftende vejrforhold i det sydlige
Portugal, hvor Nissan afholdt de første
internationale testkørsler. Køreturen afslørede to
markante kørselsmæssige ændringer i forhold til,
hvad vi tidligere har oplevet: Den nye Qashqai er
væsentlig mere lydløs end den hidtidige. Og så er
20” fælge nu også en option, dedikeret den
prøvekørte N-design version, hvilket kan mærkes.
Trods 235/45-20 lavprofildæk
er affjedringen velafstemt og giver en god feedback
fra kørebanen, også da regnvejret gjorde sit indtog.
Den er nemlig tilstrækkelig tilgivende til, også at
kunne håndtere de våde forhold - hvilket kom
affjedringskomforten til gode, når vejene var tørre.
Danske afgiftsregler
spænder ben
Bilerne, der var til
disposition ved testkørslerne, var alle udrustet med
den avancerede e-Power drivline, som vi første gang
kørte i juli 2022. Vi beskrev den ved den lejlighed,
og den bjergtog os endnu engang, fordi Nissan har
formået at skabe en fuldt elektrisk bil med egen
strømgenerator, uden at vægten med sine godt 1600 kg
er løbet løbsk.
MEN: desværre giver den
danske afgiftslovgivning ikke mulighed for at
Qashqai med e-Power teknik kan være
konkurrencedygtig herhjemme, og derfor vil den nye,
opgraderede Qashqai, som allerede i juli måned vil
kunne ses og prøvekøres i Danmark, være udgaven med
mild hybrid teknik. Den er en drivline, vi også
tidligere har prøvet, og i øvrigt efter planen
vender tilbage til i august i år.
Derfor var det største
fokuspunkt de uendelig mange fornyelser, den nye
“Generation 3.5” udgave af Qashqai nyder godt af.
Lad os tage dem fra en ende af:
Ny personlighed gennem ny
front
Den nye Qashqai har fået en
kraftig opdatering af front designet, som vi kunne
vise allerede ved den første præsentation her på
Motorsiden.dk. Inspireret af mønstrene i historisk
japansk pansring består frontgrillen nu af utallige
tredimensionelle, kommaformede elementer, der er
lakeret i sort højglans, så det ser ud som om, at de
“svæver” i rummet mellem motorhjelmens kant og
nummerpladeholderen. I siderne har “kommaerne” en
trekantet form, der løber fra de nye brede og flade
LED forlygter ned til et punkt ved nummerpladens
sider.
De nye forlygter giver et
endnu skarpere look og nok så vigtigt: Endnu
skarpere oplysning. Forlygterne er nemlig nu
udstyret med et adaptivt fjernlysmodul, som
suppleres af en smallere enhed, der giver en bredere
fordeling af lysstrålen. Det automatiske kørelys,
som er placeret under de primære lygter, består af
fem smalle lygteglas, der har samme udformning som
"kommaerne" i kølergrillen. Det øverste lyselement i
det automatiske kørelys udgør blinklyset, når det er
tændt, og for første gang er det nu, alt efter
udstyrsversion, sekventielt.
Baglygterne er i princippet
uændrede, men sammensætningen af lys indvendigt i
lygteenheden er nydesignet. De røde lyselementer
består nu af fire individuelle elementer, som
gengiver udformningen af kølergrillens ”kommaer” og
er udført i en markant rød nuance. De nye lygteglas
er desuden transparente.
Hjul er mere end hjul
En ny 18” såkaldt “diamond
cut” aluminiumsfælg er nu standard på Qashqai på
mellemste udstyrsniveau De højere udstyrsvarianter
er tilført et nyt 19” aluminiums- og et nyt 20”
diamond-cut aluminiums-fælgdesign. Og tre nye farver
er tilføjet Qashqais farvepalet.
N-Design-udstyrsversionen er ny, men det handler
alene om udstyr, herunder altså også de førnævnte
20” alufælge.
De mange udvendige fornyelser
understøttes af indvendig opgradering, hvor især de
højeste udstyrsvarianter er interessante:
instrumentpanelet, dørindlæggene, dørarmlænene,
låget på midterkonsollen med opbevaringsmulighed og
knæpolstringen er her beklædt med Alcantara, hvilket
også har indflydelse på akustikken i kabinen og er
ed til at reducere støj- og dermed stressniveauet
yderligere.
Mange fornyelser
Opdateret sædeindtræk er
blevet introduceret på tværs af de tre højeste
udstyrsvarianter. Den mest markante nyhed er her det
sorte, delvis quiltede premium-læder på den højeste
udstyrsvariant. Den næsthøjeste udstyrsvariant er
udrustet med quiltet, syntetisk læder, som suppleres
af “burnt umber”-elementer på sædehynden og
skuldrene på ryglænet.
Og så har Nissan fornyet
deres innovative Around View Monitor, som faktisk så
dagens lys første gang helt tilbage i 2007. Når
bilen sættes i bakgear, kombineres fire eksterne
kameraer, så de giver et udsyn over bilen i
“fugleperspektiv”, så parkeringsmanøvrer kan udføres
med præcision.
3D funktion og synlige
forhjul
Teknologien er i sig selv
blevet bedre, så man opnår en mere klar visning på
centerskærmen, og inkludere nu en 3D-funktion, som
bl.a. giver føreren mulighed for ikke bare at se
bilen “ovenfra”, men også at vælge ét af otte
forskellige kamera perspektiver for at visualisere
bilen forfra, bagfra, fra siderne eller hjørnerne.
Systemet samarbejder desuden med Nissans Moving
Object Detection-system, som udsender en
advarsels-lyd, når det registrerer et objekt, der
bevæger sig i nærheden af bilen.
Systemet gør det også muligt
at se forhjulenes position, Så man bedre kan
foretage en præcis manøvrering under snævre
pladsforhold. Man kan gemme hyppigt besøgte
parkeringspladser, så bilen automatisk genkender
lokationen ved hjælp af GPS. Siden sikrer systemet,
at man kan parkere perfekt hver gang.
Nye regler
Nye EU-regler, der træder i
kraft for alle nyregistrerede biler efter 7. juli,
fordrer kørehjælpemidler med langt bredere funktion
end hidtil. Den anledning har Nissan benyttet til,
at gøre de automatiske nødbremsefunktioner endnu
bedre. Dem undlod vi at afprøve i praksis ved
prøvekørslen…
Den nye Qashqai er som
standard udstyret med Google Maps med en personlig
Google-konto, så man reducerer afhængigheden af en
mobiltelefon og dermed også belastningen af dens
batteri. Google Assistant muliggør også “Hey Google”
stemmestyring.
Herudover overvåger Nissan
Connected Services-opdateringen Qashqai på førerens
vegne. Og hvis man har glemt at låse bilen eller
lukke vinduerne, kan man blive mindet derom, og
siden kan man lukke vinduerne og låse bilen via en
smartphoneapp.
Den opdaterede Qashqai bliver i øvrigt produceret på
Nissans britiske fabrik i Sunderland, hvor Qashqai
nu er den hyppigst fremstillede model. Sidste sommer
fremstillede fabrikken faktisk bil nummer 11.000.000
- siden produktionsstart i 1986.
Link til importøren |