- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Regnvejret gav gode muligheder for at afprøve den nye Nissan Qashqai N-designs vejgreb.

First World test: Nissan Qashqai

Gennemgribende fornyelser

bringer Qashqai i topform 


Af Søren Clauding – juni 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er blot 18 måneder siden, at Nissan præsenterede deres senest innovation af den fortsat 3. generation af den populære Qashqai, som siden den oprindelige introduktion for tre år siden er solgt i 350.000 eksemplarer i Europa. Og nu får den endnu en tand opad med de allernyeste opdateringer. Drivlinen/erne er uændrede, men nye versioner er kommet til, og dermed er den klar til endnu nogle år på toppen af salgslisterne.

 

Vi har prøvet og ikke mindst oplevet den nye bil på snoede bjergveje og plane motorveje under skiftende vejrforhold i det sydlige Portugal, hvor Nissan afholdt de første internationale testkørsler. Køreturen afslørede to markante kørselsmæssige ændringer i forhold til, hvad vi tidligere har oplevet: Den nye Qashqai er væsentlig mere lydløs end den hidtidige. Og så er 20” fælge nu også en option, dedikeret den prøvekørte N-design version, hvilket kan mærkes.

Trods 235/45-20 lavprofildæk er affjedringen velafstemt og giver en god feedback fra kørebanen, også da regnvejret gjorde sit indtog. Den er nemlig tilstrækkelig tilgivende til, også at kunne håndtere de våde forhold - hvilket kom affjedringskomforten til gode, når vejene var tørre.

 

Danske afgiftsregler spænder ben

Bilerne, der var til disposition ved testkørslerne, var alle udrustet med den avancerede e-Power drivline, som vi første gang kørte i juli 2022. Vi beskrev den ved den lejlighed, og den bjergtog os endnu engang, fordi Nissan har formået at skabe en fuldt elektrisk bil med egen strømgenerator, uden at vægten med sine godt 1600 kg er løbet løbsk.

 

MEN: desværre giver den danske afgiftslovgivning ikke mulighed for at Qashqai med e-Power teknik kan være konkurrencedygtig herhjemme, og derfor vil den nye, opgraderede Qashqai, som allerede i juli måned vil kunne ses og prøvekøres i Danmark, være udgaven med mild hybrid teknik. Den er en drivline, vi også tidligere har prøvet, og i øvrigt efter planen vender tilbage til i august i år.

 

Derfor var det største fokuspunkt de uendelig mange fornyelser, den nye “Generation 3.5” udgave af Qashqai nyder godt af. Lad os tage dem fra en ende af:

 

Ny personlighed gennem ny front

Den nye Qashqai har fået en kraftig opdatering af front designet, som vi kunne vise allerede ved den første præsentation her på Motorsiden.dk. Inspireret af mønstrene i historisk japansk pansring består frontgrillen nu af utallige tredimensionelle, kommaformede elementer, der er lakeret i sort højglans, så det ser ud som om, at de “svæver” i rummet mellem motorhjelmens kant og nummerpladeholderen. I siderne har “kommaerne” en trekantet form, der løber fra de nye brede og flade LED forlygter ned til et punkt ved nummerpladens sider.

 

De nye forlygter giver et endnu skarpere look og nok så vigtigt: Endnu skarpere oplysning. Forlygterne er nemlig nu udstyret med et adaptivt fjernlysmodul, som suppleres af en smallere enhed, der giver en bredere fordeling af lysstrålen. Det automatiske kørelys, som er placeret under de primære lygter, består af fem smalle lygteglas, der har samme udformning som "kommaerne" i kølergrillen. Det øverste lyselement i det automatiske kørelys udgør blinklyset, når det er tændt, og for første gang er det nu, alt efter udstyrsversion, sekventielt.

 

Baglygterne er i princippet uændrede, men sammensætningen af lys indvendigt i lygteenheden er nydesignet. De røde lyselementer består nu af fire individuelle elementer, som gengiver udformningen af kølergrillens ”kommaer” og er udført i en markant rød nuance. De nye lygteglas er desuden transparente.



Hjul er mere end hjul

En ny 18” såkaldt “diamond cut” aluminiumsfælg er nu standard på Qashqai på mellemste udstyrsniveau De højere udstyrsvarianter er tilført et nyt 19” aluminiums- og et nyt 20” diamond-cut aluminiums-fælgdesign. Og tre nye farver er tilføjet Qashqais farvepalet. N-Design-udstyrsversionen er ny, men det handler alene om udstyr, herunder altså også de førnævnte 20” alufælge.

 

De mange udvendige fornyelser understøttes af indvendig opgradering, hvor især de højeste udstyrsvarianter er interessante: instrumentpanelet, dørindlæggene, dørarmlænene, låget på midterkonsollen med opbevaringsmulighed og knæpolstringen er her beklædt med Alcantara, hvilket også har indflydelse på akustikken i kabinen og er ed til at reducere støj- og dermed stressniveauet yderligere.

 

Mange fornyelser

Opdateret sædeindtræk er blevet introduceret på tværs af de tre højeste udstyrsvarianter. Den mest markante nyhed er her det sorte, delvis quiltede premium-læder på den højeste udstyrsvariant. Den næsthøjeste udstyrsvariant er udrustet med quiltet, syntetisk læder, som suppleres af “burnt umber”-elementer på sædehynden og skuldrene på ryglænet.

 

Og så har Nissan fornyet deres innovative Around View Monitor, som faktisk så dagens lys første gang helt tilbage i 2007. Når bilen sættes i bakgear, kombineres fire eksterne kameraer, så de giver et udsyn over bilen i “fugleperspektiv”, så parkeringsmanøvrer kan udføres med præcision.

 

3D funktion og synlige forhjul

Teknologien er i sig selv blevet bedre, så man opnår en mere klar visning på centerskærmen, og inkludere nu en 3D-funktion, som bl.a. giver føreren mulighed for ikke bare at se bilen “ovenfra”, men også at vælge ét af otte forskellige kamera perspektiver for at visualisere bilen forfra, bagfra, fra siderne eller hjørnerne. Systemet samarbejder desuden med Nissans Moving Object Detection-system, som udsender en advarsels-lyd, når det registrerer et objekt, der bevæger sig i nærheden af bilen.

 

Systemet gør det også muligt at se forhjulenes position, Så man bedre kan foretage en præcis manøvrering under snævre pladsforhold. Man kan gemme hyppigt besøgte parkeringspladser, så bilen automatisk genkender lokationen ved hjælp af GPS. Siden sikrer systemet, at man kan parkere perfekt hver gang.

 

Nye regler

Nye EU-regler, der træder i kraft for alle nyregistrerede biler efter 7. juli, fordrer kørehjælpemidler med langt bredere funktion end hidtil. Den anledning har Nissan benyttet til, at gøre de automatiske nødbremsefunktioner endnu bedre. Dem undlod vi at afprøve i praksis ved prøvekørslen…

 

Den nye Qashqai er som standard udstyret med Google Maps med en personlig Google-konto, så man reducerer afhængigheden af en mobiltelefon og dermed også belastningen af dens batteri. Google Assistant muliggør også “Hey Google” stemmestyring.

 

Herudover overvåger Nissan Connected Services-opdateringen Qashqai på førerens vegne. Og hvis man har glemt at låse bilen eller lukke vinduerne, kan man blive mindet derom, og siden kan man lukke vinduerne og låse bilen via en smartphoneapp.

Den opdaterede Qashqai bliver i øvrigt produceret på Nissans britiske fabrik i Sunderland, hvor Qashqai nu er den hyppigst fremstillede model. Sidste sommer fremstillede fabrikken faktisk bil nummer 11.000.000 - siden produktionsstart i 1986.
Link til importøren

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og prøvekørsel af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Se bedre ud i Nissan Qashqai >>>
















Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt