Det lyder som en win-win
situation og er det vel også. For Nissan har givet
deres succesmodel, Qashqai, en kraftig opstrammer,
der både får bilen til at se bedre ud, og dermed
også gør førere og passagerer mere ”velklædte”. Og
samtidig helt regulært giver dem mulighed for i
mørke og tåge at se bedre ud af bilen – i kraft af
nye super effektive lygter.
Vi har ikke haft mulighed for
at se den nye bil endnu. Men lygterne må være
effektive, for Nissan har valgt, at bortskaffe
tågelygter, simpelthen fordi de avancerede LED
lygter klarer opgaven bedre end den traditionelle
løsning. Ved samme lejlighed har lygterne også
spillet en markant rolle i det nye front-design – se
billerne, hvor vi sammenligner den hidtidige model
med den nye, der i øvrigt rammer det danske marked
engang i juni måned i år.
Ny iøjefaldende front
Frontgrillen er blevet
re-designet og består nu af utallige
tredimensionelle, kommaformede elementer, der er
lakeret i sort højglans. I siderne har “kommaerne”
en trekantet form, der løber fra de nye forlygter og
ned til et punkt ved nummerpladens sider. De nye
forlygter bidrager til det skarpere look og er nu
udstyret med et adaptivt fjernlysmodul, som
suppleres af en smallere enhed, der giver en bredere
fordeling af lysstrålen.
Det automatiske kørelys, som
er placeret under de primære lygter, består af fem
smalle lygteglas, der har samme udformning som
"kommaerne" i kølergrillen, hvor det øverste
lyselement udgør blinklyset og for første gang er
det nu, afhængig af version, udstyret med
sekventielt blinklys.
Bag på bilen er udformningen
af lygterne uændret, men sammensætningen af lys
indvendigt i lygteenheden er nydesignet, og
lygteglassene er nu transparente, så lyselementerne
ses bedre.
Indvendig fornyelse
I kabinen vil man på de
højeste udstyrsvarianter opleve, at
instrumentpanelet, dørindlæggene, dørarmlænene,
låget på midterkonsollen med opbevaringsmulighed og
knæpolstringen nu beklædt med alcantara.
Det var i princippet Nissan,
som allerede i 2007 opfandt det såkaldte Around View
Monitor, hvor fire kameraer i en slags
fugleperspektiv kunne vise, hvad der måtte være ved
hver af bilens sider, hvilket fx gør det lettere at
parkere. Systemet (AVM) er nu gjort endnu skarpere,
i bogstavelig forstand, for det er skærmbillederne
blevet. Og det er nu ved hjælp af fire ekstra
kameraer også udstyret med en slags 3D-funktion, som
både giver føreren mulighed for at se bilen ovenfra
og vælge ét af de otte forskellige
kameraperspektiver for at kunne se bilen forfra,
bagfra, fra siderne eller hjørnerne.
Systemet samarbejder med
Nissans Moving Object Detection-system, som udsender
en advarsels-lyd, når det registrerer et objekt, der
bevæger sig i nærheden af Qashqai’en. Desuden giver
en funktion, der kendes som “Invisible Hood View”,
føreren mulighed for at se forhjulenes position, som
om man kiggede på dem bagfra, hvilket giver mulighed
for præcis manøvrering under snævre pladsforhold
AVM systemet bidrager til
meget
“Parking Spot Location
Memory” er også en ny ”intelligent” AVM-funktion,
som giver Qashqai-føreren mulighed for at gemme
hyppigt besøgte parkeringspladser, så bilen
automatisk genkender lokationen ved hjælp af GPS. I
de situationer husker bilen den præcise position, så
man kan parkere perfekt hver gang.
AVM-teknologien kan desuden
hjælpe føreren med at køre sikkert ud på en vej fra
en vanskelig udkørsel, hvor udsynet er begrænset.
Systemet anvender et bredvinklet frontkamera til at
vise området foran motorhjelmen, projiceret op på
den centrale skærm. På samme måde som for “Parking
Spot Location Memory” funktionen kan lokationer med
begrænset udsyn gemmes i AVM’s GPS-hukommelse, så
det automatisk aktiveres tæt på vejkrydset.
Hej Google
Oven i det er hele striben af
førerassistentsystemer blevet markant opgraderet. Og
så er Google nu blevet indbygget, så der ikke er
uoverensstemmelse mellem den måde, hvor på on-board
systemet virker i sammenligning med det, man er vant
til fra sin telefon. Qashqai er nu som standard
udstyret med Google Maps, og der kan logges på ens
personlige konto. Google Assistant giver også
mulighed for håndfri betjening via ”Hej Google”
kommandoen.
Den opdaterede Qashqai bliver
produceret på Nissans fabrik i Sunderland, hvor mere
end 1,3 millioner biler er blevet bygget, siden den
oprindelige model blev lanceret i 2007. Den seneste
generation er tre år gammel, og der er i Europa
blevet solgt flere end 350.000 eksemplarer over den
tid.
I Danmark offentliggør Nissan priserne på den nye
Qashqai sidst i maj måned. |