Allerede i begyndelsen af
september sidste år kunne vi i forbindelse med det
store mobilitetsshow i München berette om og vise de
første fotos af MG Cyberster, der er intet mindre
end verdens eneste fuldt elektriske roadster,
aktuelt i serieproduktion. Det er den i hvert fald
godt i gang med at være, for i anledning af MG’s 100
års jubilæum i år, vil den blive lanceret rundt om i
verden inklusive Danmark, i løbet af 2024, om end
datoen endnu ikke er fastsat.
MG roadsteren er tæt ved også
at være den eneste seriefremstillede fuldt
elektriske roadster nogensinde, hvis man ser lidt
bort fra Teslas Roadster fra 2008, som i princippet
var en elektrificeret Lotus Elise. De to er da
heller ikke og netop af den grund sammenlignelige,
for MG’en er udviklet fra grunden af som en elbil,
hvor man langt henad vejen har benyttet teknik fra
den populære MG4.
Danmarks turné
Lige nu er den aktuel i
Danmark, fordi den danske importør af MG, Nellemann
koncernen, over et par dage har mulighed for at vise
den frem tre steder. Man indledte rundturen i den
helt nye brand-store i Ishøj ved København, og
fortsætter derpå til Odense og Århus.
Sammen med præsentationen
havde man en lang række informationer om bilen, der
ikke var tilgængelige ved præsentationen i München,
så lad os tage dem fra en ende af:
Markerer europæisk
MG-succes
Der er tale om en regulær
fuldt elektrisk roadster, der i den grad markerer
MG’s succes på de europæiske markeder. I fjor blev
der i EU solgt ikke færre end 231.818 eksemplarer af
den kinesisk producerede elbil, hvoraf de 1155 blev
købt i Danmark. Det sættes i relief af andre
kinesiske udbyderes vanskeligheder ved at trænge
igennem i Europa. Faktisk har kun Volvo og Polestar
gjort det bedre på det danske marked end MG, hvilket
givetvis, foruden bilernes høje kvalitet og
attraktive købspriser, også skyldes importørens
danske tilhørsforhold.
Det sidste betyder bl.a., at
man tilbyder en af markedets bedste garantiordninger
på 7 år, hvad der må antages at have ekstra stor
betydning for første gangs elbils-købere, og i
øvrigt er i tråd med den garantiordning, som
koncernen også giver i forbindelse med salget af KIA
bilerne.
Lyse fremtidsudsigter
Derfor er man mere end
fortrøstningsfuld, når det gælder fremtidsudsigterne
for den ret futuristiske cabriolet, der imidlertid
ikke er mere futuristisk end at den er skabt med
respekt for den arv, som er noget af det, de
kinesiske ejere (SAIC koncernen), tillagde stor
betydning, da de overtog det økonomiske ansvar for
den britiske bilproducent.
Det er da også i
Storbritannien, at designarbejdet bag den nye
jubilæumsmodel har fundet sted. Derved er det også
lykkedes, at skabe et næsten overvældende design,
der forener sportslighed og elegance – og vel at
mærke gør det, uden at det er iøjefaldende, at
drivlinen er fuldt elektrisk.
Avanceret undervogn og
firehjulstræk
En del af forklaringen er, at
batteripakken er ultralav. Den måler blot 11 cm i
højden, trods kapaciteten på 77 kWh, og den er
placeret i vognbunden, uden at tage plads fra et
avanceret multilink baghjulsophæng og et endnu mere
avanceret dobbelt wishbone forhjulsophæng. I øvrigt
er Cyberster i top-versionen firehjulstrukken. Den
baghjulstrukne version har et batteri på 64 kWh.
I teknisk forstand er der
tale om et Nikkel Mangan Kobolt litium-ion batteri,
som giver en rækkevidde på over 500 kilometer for
én-motor udgaven, og over 400 km for
firehjulstrækkeren. Og det forventes, at kunne lades
med op til 150 kW DC.
0-100 km/t på 3,2 sekunder
Med baghjulstræk alene
præsterer elmotoren 314 hestekræfter, bilen kan nå
100 km/t på cirka 5 sekunder, topfarten er 200 km/t
(for begge versioner) og nok så vigtigt: Vægten er
holdt på 1895 kg. Med firehjulstræk er bilen lige
blevet 100 kg tungere, og hér disponerer man så over
i alt 544 hestekræfter, fordelt på 204 hk fra
frontmotoren og 340 hk på bakakslen. Den samlede
effekt er dog kun mulig, når firehjulstrækket er
aktiveret. Det er det permanent, når man kører i den
mest sportslige indstilling af drivlinen, kaldet
Super sport. Når firehjulstrækket og Super Sport er
aktiveret, kan de 100 km/t nås på blot 3,2 sekunder.
For at underbygge
sportsligheden har man 245 mm brede dæk fortil og
275 mm brede bagtil. De kan så være hhv. 19” eller
20”. Og siden står velproportionerede Brembo bremser
for at bringe bilen til tilstand.
Lynhurtig kaleche
MG Cyberster er 4,54 meter
lang, 1,33 meter høj og 1,91 meter bred. Den er
udrustet med en folde-kaleche, som ikke driver
rovdrift på pladsen i bagagerummet, for den har sin
helt egen ”fralægningsplads”. Den skal i øvrigt kun
bruge 10 sekunder på at foldes op eller i, oven i
købet med hastigheder på op til 40 km/t.
Man stiger ind og ud gennem
to såkaldte elektrisk styrede sakse-døre, som vipper
opad og også lidt ud. Dermed er der lagt op til
skrammer, så udover at kunne foretage en indstilling
af, hvor højt og hvor langt ud, dørene må åbne, kan
det også ske automatisk. Derved undgår man helt at
ramme vægge eller loft. I cockpittet kan man skrue
op for et Bose lydanlæg, og ellers betjene sig af
tre skærme, hvor de to på hver side (se billederne)
er berøringsskærme.
Rimelig pris
Prisen på MG Cyberster er
endnu ikke færdigforhandlet, men det er ikke
urealistisk at kunne forvente en pris på lidt over
en halv million kroner.
”Vi har tradition for, at MG sælges til priser, hvor
rigtig mange kan være med,” fastslår MG’s danske
direktør, Rasmus Aagard, ”og det satser vi på også
kommer til at gælde MG Cyberster.

Frontmotoren er dækket af plasticplader, som klikkes
fast. Den konkrete bil på den danske rundtur er en
kinesisk version, som ikke har europæisk ladestik -
derfor er ledningen intemistisk ført ind gennem
motorrum og hjulkasser... Link til
importøren |