Den etablerede
motorverden vil nok mene, at den tyske
”Internationale Automobil Ausstellung”, der indtil
for to år siden fandt sted og også har haft sin
storhedstid i Frankfurt, er en skygge af sig selv.
Udstillingen genopstod i 2021 i München, lige efter
Corona pandemien, med ansigtsmasker og uendelige
restriktioner. I dag er restriktionerne kastet bort.
Men overlever IAA, for allerede i Frankfurt sagde
bilindustrien i stor stil farvel til det gigantiske
show?
IAA er et
brand. En mærkevare. Men det er et brand, der skal
fornyes. Det ved man godt og det første skridt var,
at flytte showet til München i bil-landet Bayern. Og
ved siden at omdefinere biludstillingen til at være
et mobilitetsshow. Desuden har man gjort IAA til en
begivenhed for alle ved at etablere en stribe
publikumsaktiviteter rundt om i München. Men
biludstillingen, mobilitetsudstillingen om man vil,
har fortsat et messecenter som omdrejningspunkt.
En lidt flad
forestilling – sådan da
Münchens
messecenter ligger blot ikke i lige i nærheden af
bycenteret, så det kræver en vis mobilitet at flytte
sig derud. Og det var symptomatisk, at den
traditionelle globale bilindustri på ingen måde har
videreført ideen om, at skulle vise biler på
kæmpestande i flere etager som i Frankfurt, eller
for den sags skyld i Paris og Genève. Hvad det
angår, er det hele lidt fladt, helt i bogstavelig
forstand.
Men
naturligvis har IAA Mobility opbakning i
lokalområdet. BMW, Mercedes, Volkswagen og, ja det
er så stort set det, for Tesla er fortsat
amerikansk, selvom de har etableret sig i det tyske.
Og standene? De var en skygge af sig selv, fortiden
taget i betragtning. Formentlig fordi bilfabrikkerne
passer på pengene og ikke ser den helt store
forretning i at bruge dem på et mobilitetsshow, hvor
Samsung fyldte mere end nogen anden, i hvert fald
arealmæssigt.
Bilfabrikkerne
løber med interessen
For hvad
interessen på pressedagen angik løb bilproducenterne
med showet, især Renault. Ikke med en gigantisk
satsning, men dog med en vis position på messen. For
to år siden havde den franske fabrik stort udbytte
af at lancere den på mange måder revolutionerende
Mègane E-Tech electric på IAA, og det samme skal de
formentlig også nok få ud af investeringen i år,
hvor fokus er på den multifunktionelle ligeså fuldt
elektriske Mègane storebror, Scénic.
Renault Rafale.
BMW er også
markant på messen, som benyttes til præsentation af
fabrikkens ”Neue Klasse”, som dækker over en
banebrydende ny designfilosofi, og den skal
naturligvis præsenteres i koncernens hjemby. Ligeså
naturligt benyttede fabrikken også anledningen til
at løfte sløret for den helt nye generation af den
genfortolkede MINI med stort digitalt islæt. Men var
det så det hele???
Beskedne
stande med enkelte nyheder
Nej, ikke
helt. Mercedes viste fx den nye E-klasse, og
Volkswagen gruppen havde en fælles stand med en
repræsentant for hvert af koncernens bilmærker på
show med en enkelt ID GT Conceptcar som eyecatcher
plus en prototype på Audi Q6 e-tron, hvor det især
var interiøret, det handlede om. Opel var der også
med en mini-stand, hvor de viste en ganske smuk
"Experimental" bil.
Og var dét så
det hele?
Audi Q6 e-tron concept.
Bestemt ikke,
men hvad biler angår, var resten i det store hele af
kinesisk oprindelse. Ja, det var den nye MINI (ikke
den nye MINI Countryman) egentlig også, for den
bygges i Kina, på samme måde som den yderst
iøjefaldende nye MG Cyberster, der er baseret på
MG4, men er en roadster med alle elbilens
egenskaber.
MG Cyberstar er en ægte
roadster - og fuldt elektrisk.
Kinesisk
dominans
Men kineserne
gør sig bemærket på IAA Mobility. Der bliver vist ny
batteri og halvlederteknik, stribevis af biler, hvis
navne kun de virkelige insidere kender og med
vesteuropæisk oprindelse vil have udfordringer med
at udtale korrekt. Plus naturligvis nogle af dem,
som vi allerede kender, eksempelvis BYD. Vi lader en
lille håndfuld fotos tale deres eget sprog.
Og så var der
det med fremtidsperspektiverne…
IAA og
fremtiden
Konceptet om
at gøre en biludstilling til en begivenhed, også for
byens borgere og besøgende fra nær og fjern er godt.
For moderne mennesker vil være inkluderede og i
hvert fald ønsker ingen at være ekskluderet. Om de
så synes, det er det morsomste i denne verden at se
på stillestående mobilitetsting er det store
spørgsmål. Er man professionel, OK, men da er IAA
niveauet overgearet. Er man mobilitetsbruger,
hvorfor så ikke fokusere på det, man rent faktisk
kan bruge mobiliteten til, og siden lade formålet
afgøre mobilitetsmetoden? Bare et forslag…
Citizen Lab var skabt for
byens beboere og etableret foran Münchens historiske
rådhus.
Hvis
det lykkes fremover at skabe den forbindelse -mellem
formål og metode - og kan pakke det underholdende
sammen i store messehaller, så har IAA, eller hvad
det nu måtte hedde, en fremtid. Lykkes det, kan
verdens bilentusiaster da stadig glæde sig over at
nyde oplevelsen af de kørende tingester, typisk med
4 hjul og en motor, som mange heldigvis fortsat kan
være passioneret omkring. Køreglæde og glæden over
biler dør næppe ud sådan lige foreløbig. Trods alt.
Bilverdenen
kapitulerer ikke
Den omfattende
og fine teknik, der blev vist frem på IAA, sender
også signaler om, at bilverdenen ikke har tænkt sig
at kapitulere, og det store fokus på miljø og
bæredygtighed viser også, at man tager de globale
udfordringer alvorligt. Det har forskellige
miljøaktivister øjensynlig ikke helt opdaget, men
sandt at sige var deres indsats den eneste regulære
skygge, der blev kastet over 2023 udgaven af IAA
Mobility, og den var heldigvis ikke særlig stor.
3 kinesere, der snart
er i Danmark:
BYD Dolphin.
BYD Seal.
BYD Seal U.
|