- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Kort test: MG Cyberster GT

MG’s fancy el-statement


Af Søren Clauding – oktober 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De forstod at vække appetitten hos MG. Først i München på IAA Mobility for et år siden, derpå dette efterår, da den var på turné i Danmark. Uden at køre. Og nu var tiden kommet til den første om end ret korte køretur. Og sulten blev ikke stillet, for den er god, MG’s fancy fuld elektriske statement. Man har lyst til mere.

 

For MG gælder det om at vise, at de mestrer at bygge sportsbiler, med eller uden strøm. Det gælder også om at vise, at trods kinesisk ejerskab, kan man være tro imod sit ophav. Det giver mening, for det er langt henad vejen ophavet, der viser vejen. For ret beset har ingen vel brug for en bil, der ultimativt med firehjulstræk kan nå 100 km/t på 3,2 sekunder, selvom dens drivline på op til 510 hk gør det muligt.

 

Sublim sportslig roadster

En MG Cyberster har vi tidligere beskrevet, og hér skal vi blot fastslå, at den er en sublim, sportslig roadster. OK, man mærker de to tons, som ellers skjules godt af det lette design. Men konstruktørerne har gjort deres yderste for at reducere vægtens indvirkning gennem den avancerede undervogn. Og det er faktisk lykkedes ret godt.

 

Der er en stor grundliggende forskel på at bygge en sportslig bil med forbrændingsmotor og en sportslig bil med elmotor. Det handler i al sin enkelthed om, at konstruktørerne af elbilen må konfigurere computerstyringen af drivkraften, så den kan håndtere forskelligartede kørselsforhold. Det foregår i det store hele mekanisk i en ICE-bil.

 

Kørslen på de fugtige veje indikerede, at den opgave var lykkedes ret godt. Naturligvis også godt hjulpet af firehjulstrækket, der har en dobbelt funktion: Dels sikrer det et godt vejgreb, dels hjælper det til at stabilisere forenden ved hurtig kurvekørsel. Men indrømmet, forholdene, testens varighed  plus det, at prøvekørslen fandt sted på offentlig vej, lagde visse begrænsninger på en præcis test. Men sådan er virkeligheden jo også. En Cyberster kan også bruges til at cruise med.

 

God plads og god pris

I øvrigt var det overraskende så god plads, man oplevede i kabinen, selv når kalechen var lukket, og det var den naturligt nok det meste af tiden. Støjniveauet var også lavt, bl.a. fordi der benyttes højkvalitets kalecher, og sidst men ikke mindst gik bilens affjedring hen og blev helt komfortabel, altså ikke så spændstig, som en sportsvogn eller ofte vil være.

 

Og så er den til at betale. Prisen for den baghjulstrukne version, kaldet Trophy, er 500.000 kroner og den prøvekørte firehjulstrukne udgave, kaldet GT, koster 50.000 kroner yderligere.




MG prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs mere om MG Cyberster hér >>>







Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt