De første
prøvekørsler af den kraftigt opgraderede Toyota RAV4
handlede naturligvis om køreegenskaber og
performance i den nyeste topversion, GR Sport. Men
der følger mere med i den nye bil end blot et
sportsligt udseende og fine køreegenskaber, oplevet
på snedækkede svenske veje i Lapland vest for Luleå.
Selve GR Sport
udtrykket genfindes i en række detaljer som fx. de
iøjefaldende 19” GR Sport hjul som til anledningen
var udrustet med pigdæk (ikke standard…). Men
hjulene er jo ikke uden betydning for en bils
køreegenskaber, og de standard-monterede GR Sport
fælge i letmetal er både lettere og mere
vridningsstabile/stive end hvad RAV4 programmet
ellers kan mønstre.
GR-erindringer
Foruden et utal
af “erindringer” om GR-tilhørsforholdet (GR=Gazoo
Racing) både udvendigt og indvendigt var sæderne
bemærkelsesværdige i sig selv. De er fremstillet af
syntetisk læder, i overensstemmelse med tidens
ønsker og normer og giver et solidt greb, i selv den
store vinterfrakke, som med udsigt til lave
temperaturer var medbragt til Luleå.
Temperaturerne
var ikke lave, og derved viste det digitale bakspejl
sin svaghed, for kameralinsen, hvis billede blændes
op på bakspejlet, blev hurtigt snavset til. Men
heldigvis drejer man blot på spejlet, og så kan man
helt traditionelt se bagud og da glæde sig over, at
bagrudeviskeren på den elektriske bagklap fungerer
fremragende.
Ny digital
instrumentering
Den analoge
instrumentgruppe bag rattet er blevet fuldt
digitaliseret, så man ser alle informationer på en
12,3” skærm, og den suppleres af en 10,5”
touch-skærm i midterkonsollen, head-up display samt
mange fysiske knapper, som det er herligt at benytte
sig af, når fingrene er kolde, handskerne tykke og
man fx gerne hurtigt vil have varme i sæderne (både
for og bag i øvrigt).
Multimedia
pakken omfatter også såkaldt cloud-baseret
navigation, som konstant benytter trafik og
event-informationer til at planlægge den optimale og
mest energieffektive rute. Man kan benytte
stemmekontrol til at igangsætte en lang række
funktioner, også funktionelle beskeder som “I’m
Cold”, hvilket får bilen til på egen hånd at lukke
ruderne og øge kabinetemperaturen.
Via MyT
smartphone-appen kan man tjekke, om bilen fx er
forladt med vinduerne åbne eller dørene ulåst - og
er det tilfældet, kan man betjene dem via app’en.
Man kan også remote-kontrollere klimaanlægget og fx
opvarme kabinen inden man skal ud at køre.
Under kørslen
I GR Sport
udgaven og med fokus på teknikken kan nævnes, at
både de forreste og de bageste fjedre er gjort
stivere, og støddæmpernes funktion er tilpasset, så
de er i harmoni dermed. Desuden er den nye RAV4 GR
Sport også udrustet med en særlig køreindstilling
til udfordrende off-road kørsel, som bl.a. fungerer
ved hjælp af et spærredifferentiale. Udfordringerne
var ikke så store under testkørslerne, at man for
alvor kunne afprøve Trail-indstillingen, men på de
tilfrosne søer og elve fik man dog en god indikation
af, at det kan styresystemet godt håndtere.
I trafikal
henseende er RAV4 nu også udstyret med det såkaldte
Emergency Steering Assist - et nød-styresystem, som
hjælper føreren til at undgå påkørsel af fodgængere,
der går ud på vejen foran bilen. I PHEV-udgaven kan
systemet også genkende og reagere på cykler såvel
som parkerede biler. Ligeledes kan systemet reagere
på modkørende biler ved kørsel i dagslys og reducere
risikoen for frontalsammenstød.
|