- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First Test: Toyota RAV4 GR Sport

Toyota SUV skøjter derud ad


af Søren Clauding - januar 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota RAV4 skøjter derudad. Og det var tæt på, at kunne være gået i vasken, for selvom de første prøvekørsler af den populære SUV, som er verdens mest solgte af slagsen - og verdens næstmest solgte bilmodel (2021-tal) - fandt sted helt oppe kanten til bunden af den botniske bugt, var temperaturerne rekordhøje 7 grader under store dele af testen. Vel at mærke i et område, hvor temperaturerne i januar er minus 9 grader...normalt altså.

 

Men når det gælder klimaet er ingenting “normalt”, og det gjorde på mange måder testkørslen symptomatisk. For netop Toyota RAV4 er et skoleeksempel på, hvordan moderne hybridteknologi vil kunne medvirke til at bremse klimaforandringerne, uanset man vælger den rene hybridversion eller plug-in hybrid udgaven. I begge tilfælde lander man på en benzinøkonomi et godt stykke over 16 km/l, vel at mærke i plug-in versionen, uden at reducere indholdet af tilgængelig strøm på det 18,1 kWh rummelige litium-ion batteri.

 

Og når så syntetisk CO2 neutral benzin siden bliver bredt tilgængelig, er det i hvert fald ikke i brugen af den mellemstore SUV, der belaster klimaet. Men selvom man allerede er i gang med salget i Berlin, og Toyota vandt rally-verdensmesterskabet i fjor såvel som for nylig også årets Rally Monte Carlo ved hjælp af CO2 neutral benzin, er der lige et stykke vej inden vi alle, inklusive klimaet og naturen, kan nyde godt deraf. Det er meget op til ikke mindst politikerne.

 

GR Sport er sin egen

I øvrigt var temaet i forbindelse med de første prøvekørsler af den faceliftede RAV4 og den seneste modelversion, GR Sport, langt henad vejen baseret på Toyotas omfattende engagement i international motorsport. GR betyder Gazoo Racing og er fællesbetegnelsen for verdens største bilmærkes racer-aktiviteter. Den nye RAV4 GR Sport er dog ingen racerbil, selvom over 300 hestekræfter i plug-in udgaven og 100 km/t, der nås på 6 sekunder, godt kunne få det til at se sådan ud.

 

Ikke desto mindre har Toyota valgt med RAV4 GR Sport at tilrette hjulophængningen, så den i forvejen temmelig gode og avancerede affjedring med dobbelte wishbones bag er blevet strammere. Ikke meget, men styreegenskaberne har vundet derved og det samme har kurvestabiliteten.

 

Sne nok

Testkørslen fandt sted på snoede og ofte snebelagte landeveje i området omkring Luleå 150 km syd for Polarcirklen. Selvom temperaturerne var usædvanlig høje, havde de i perioder forinden været meget lave, så sne var der nok af. Og ikke alle frosne elve og søer var tøet op. Det gav en unik mulighed for at kunne afprøve bilerne under stærkt skiftende og til tider også uforudsigelige vejgreb, hvor netop deres evne til ikke svigte føreren er særlig vigtig.

 

På grund af at plug-in hybrid biler fortsat er afgiftsfavoriserede i Danmark, selvom der blev kappet 20-25.000 kroner af fordelen ved indgangen til 2023, forventes det, at PHEV-udgaven også fremover vil være klart det foretrukne valg i Danmark. GR Sport versionen udmærker sig dog for både Fuld Hybrid udgaven og plug-in hybriden ved begge at have permanent firehjulstræk, eller hvad man nu skal kalde det. Drivlinen på den faceliftede RAV4 er blevet finjusteret, så den er en smule mere effektiv og lettere at opnå gode præstationer med, men i tørre tal er den identisk med den, man hidtil har kunne få i AWD-udgaven.

 

Computeren klarer opgaven

Men firehjulstrækket er kun permanent i det omfang, computerstyringen vælger det. Fortil har man i plug-in udgaven en parallelhybrid bundet sammen gennem et e-CVT automatgear bestående af en 185-hestes 2,5 liters 4-cylindret Atkinson Cycle benzinmotor og en elmotor, der i samarbejde med en 54 hestes elmotor på baghjulene kan supplere med op til 182 elektriske hestekræfter.

 

Topeffekten er som hidtil 306 hestekræfter, det maksimale drejningsmoment er for benzinmotoren 227 Nm ved 3200-3700 omdr./min. Men der foreligger ikke et tal for det maksimale drejningsmoment for elmotorerne, formentlig mest fordi det tal vil misinformere mere end det vil informere, da det alligevel er computerstyringen, der afgør samspillet mellem de tre kraftværker.

 

Kræfter til off-road i sneen

Maksimalt vil 80 procent af det til enhver tid frembragte drejningsmoment bliver benyttet på baghjulene, så bilen vil aldrig blive baghjulstrukken, og det vil heller aldrig være rigtig mange kræfter, der benyttes bagtil, hvilket har stor betydning for stabiliteten og dermed også trygheden. Det var meget tydeligt på de glatte veje, omend bilerne til anledningen var udrustet med 235/55-19 pigdæk fra Hakkapeliitta. Ikke desto mindre oplevede vi, at der var rigelig med kræfter, når vi forsøgte at provokere drivlinen, hvor sneen og isen var særlig opkørt og grænsede til at kræve regulære off-road egenskaber.

 

Hvad hybrid udgaven angår er princippet det samme, men effekten er noget mindre. Benzinmotoren er som hidtil også en 2,5 liters Atkinson motor og i forening med elmotoren præsteres op til 222 hestekræfter. Det gør det muligt, også på sneglatte veje, at nå 100 km/t på 8,1 sekunder.

 

Godt nok er PHEV’en den økonomisk mest attraktive, og muligheden for opladning og 75 kilometer elektrisk kørsel skal man ikke se bort fra, men den selvopladende hybrid er 320 kg lettere end plug-in versionen og det opleves direkte ved, at den er mere agil. Og, hvis ikke flest mulige kræfter er afgørende, ofte mere underholdende at køre sportsligt i. Så har den faktisk også mulighed for at trække 1650 kg mod PHEV’ens 1500. Oven i det kommer, at den kører 1-2 kilometer længere på literen, sammenlignet med PHEV’en, når den kører i hybridtilstand uden at tappe på batteriniveauet.




Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Udstyr og egenskaber i topklasse >>>

On-board videotest: Toyota RAV4 GR Sport

Vi har prøvekørt Toyota RAV4 - verdens mest købte SUV - på snart sagt ethvert underlag. Nu var turen kommet til is og sne på nordsvenske landeveje og elve. Temperaturen gjorde sit til en unik erfaring. Fuld HD.





Hurtige fakta om ny Toyota RAV4 GR Sport


Introduktion i Danmark: Februar 2023

 

Priser:

Hybrid: kr. 743.990 

Billigste faceliftede RAV4: Essential: kr. 424.990.

 

Plug-in Hybrid: kr. 649.990.

Billigste faceliftede RAV4 PHEV: Active: kr. 513.990.

 

Specifikationer.

RAV4 GR Sport Hybrid: 4 cyl. 2,5 liters Atkinson Cycle benzinmotor, 178 hk, 221 Nm, System: 222 hk. 0-100 km/t: 8,1 sek. Tophastighed: 180 km/t. e-CVT, AWD. 17,2 km/l.

 

RAV4 GR Sport Plug-in Hybrid: 4 cyl. 2,5 liters Atkinson Cycle benzinmotor, 185 hk, 227 Nm, Elmotorer: 182/54 hk (for/bag). System: 306 hk. 0-100 km/t: 6,0 sek. Tophastighed: 180 km/t. e-CVT, AWD. 18,1 kWh litium-ion batteri, 355 Volt. Rækkevidde, el (WLTP): 75 km. Bykørsel: 98 km. Anslået uden el: 16 km/l.

 

Frihøjde: 19,5 cm.

Vadedybde: 50 cm.

Længde: 4,60 meter.

Højde: 1,69 meter.

Bagagekapacitet: 520 liter.

 

Køreklar vægt:

Hybrid: 1590-1730 kg.

Plug-in: 1910-2000 kg

 

Anhængervægt:

Hybrid: 1650 kg

Plug-in: 1500 kg.

 

Udstyr:

19” GR Sport fælge. GR-”kosmetik” inde som ude, Panorama soltag. Ruskindslignende sædebetræk. Beskyttelsesplader for og bag. Plus udstyr fra lavere udstyrsversioner, fx. Bitone-lak. Forrudevarme. 360 grader kamera. Head-up display. JBL premium lyd. El-bagklap. 10,5” berøringsskærm. Adaptiv fartpilot. LED High forlygter. Nøglefri. Sædevarme for og bag. Tagræling. Toyota Smart Connect i (4 år gratis). Ratvarme.



Plug-in hybrid motoren præsterer over 300 hestekræfter.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt