- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World Test: Toyota Corolla Hybrid: Mere liv i Verdens-étteren


af Søren Clauding - februar 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota Corolla er verdens mest solgte bilmodel. Ikke færre end 51 millioner eksemplarer er solgt siden introduktionen af den allerførste version tilbage i 1966. Det skal den fortsat være, og derfor har Toyota foretaget en gennemgribende fornyelse af de vitale funktioner af bilen, der i den nuværende form så dagens lys for første gang i 2019.

 

Mange vil måske kalde det for et facelift. Men der er ikke meget synlig forskel på 2019-versionen og den udgave, der skal forlænge levetiden for 12. generation Corolla. Man skal over i teknik-delen, for at finde ændringerne og her er der til gengæld tale om fine fornyelser, der på hver deres måde bringer Corolla up to date på de følsomme områder, som er afgørende for moderne kunders bilvalg.

 

Indre fornyelser tæller

Der er en smule ændringer omkring fronten og bagpartiet. Men man skal ind i førersædet for at opleve de synlige fornyelser. Digital instrumentering er nemlig noget helt nyt i en Corolla, hvilket kan overraske, men skal ses i lyset af, at Toyota Corolla som den var for 47 år siden fortsat er prissat som ”folkets bil”.

 

Nu er man så gået linen helt ud og udstyret Corolla’en med en 12,3” stor skærm bag rattet med alle de informationer, man som fører har brug for (og man har også lidt indflydelse på, hvilke det er) samt en 10,5” berøringsskærm i midterkonsollen. Touch-skærmen har muliggjort et righoldigt udvalg af funktioner, som er lette at komme til, fordi logikken er intuitiv. At navigationen på de to GR Sport versioner med tilkøbt Premium-pakke (som vi har kørt), havde en smule langsom reaktionstid, skal vi ikke udelukke hænger sammen med til tider vanskelige modtageforhold i det sydlige Spanien nær kystbyen Marbella, hvor de første internationale testkørsler fandt sted.

 

Både knapper og skærm

Heldigvis er ikke alle funktioner skjult bag det i øvrigt dejligt tydelige skærmbillede. Der er en række trykknapper til funktioner, som man iblandt gerne vil bruge hurtigt, som fx. sædevarmen. Erfaringsmæssigt kan det være utåleligt, at sætte sig ind i en vinterkold bil, vente på at systemet er startet op og siden smide handskerne for at bevæge sig gennem flere menupunkter for at sidde lunt i sædet – sådan som virkeligheden er hos flere af konkurrenterne.

 

Med den nye digitale teknik er Corolla en ægte “connected car”. Via den såkaldte MyT-app kan man modtage realtidsopdateringer om fx trafikvarslinger og man kan betjene sin smarttelefons apps direkte fra bilens touch screen. Blandt de mange funktioner er “Find min bil”, som dels oplyser, hvor bilen geografisk befinder sig, og siden kan vise vejen derhen. Man kan planlægge sin tur på computeren eller telefonen og sende den til bilen, man kan låse og åbne bilen på afstand og også fjernstyre klimaanlægget. Hen ad vejen er det desuden planen, at tilføje flere funktioner.

 

Nye hybrid-kræfter

Og så lancerer Toyota i den nye Corolla også nye hybrid drivliner, hvor den kraftige af dem allerede i princippet allerede er introduceret i Corolla Cross modellen. Der er tale om 5. generation af Toyotas selvopladende hybridteknologi, der ikke må forveksles med den hidtidige, blot fordi benzinmotorerne begge er på 4 cylindre og 1,8 respektive 2,0 liter.

 

Begge motorer er dog forsat baseret på den energieffektive Atkinson Cycle benzinmotor teknik uden turbolader. De har også fortsat en såkaldt eCVT gearkasse til at forestå leveringen af kræfterne til asfalten. Men de er nu sammenbygget med nye elmotorer og et helt nyt litiumion batteri med højere energitæthed end i de hidtidige Corolla hybrid-biler. Det nye batteri muliggør op til 14 procent kraftigere energi-output og batteripakkesystemet er 14 procent lettere end 4. generation.

 

Mere power – længere på literen

Det går hånd i hånd med, at man til systemet har udviklet en ny PCU (Power Control Unit), som bidrager til at reducere det elektriske tab på 14 procent for 1,8 liers drivlinen og 6 procent for 2-liters motoren sammenlignet med forgængerne. PCU’en har et dobbeltsidet kølesystem, som har gjort det muligt at øge arbejdsfrekvensen og derigennem reducere støjen ved ganske enkelt at bringe den udenfor det frekvensområde, som det menneskelige øre kan opfatte.

 

PCUen er placeret direkte over en helt ny transaksel, hvilket har gjort enheden til en yderst kompakt og energi-kraftig motor-generator enhed. Alt ialt ender man op med motorer på 140 hhv. 196 hestekræfter og nok så vigtigt: et benzinforbrug for dem begge på 22,7 km/l i gennemsnit iht. WLTP. Mere specifikt står 1,8 liters benzinmotoren for op til 72 hestekræfter og 142 Nm (ved 3600 omdr./min), mens elmotoren tager hånd om en større andel af system effekten med 95 hk og 185 Nm.

 

Hurtig på vejen og hurtig levering

For 2-liters motoren er tallene 112 hk, 190 Nm ved 5200 omdr./min og elmotoren leverer 113 hk respektive 206 Nm. Det gør begge versioner temmelig hurtige: Topfarten er den samme - 180 km/t - men de magiske 100 km/t når den “lille” motorvariant på 9,1 sekunder, mens den “store” blot bruger 7,4 sekunder.

 

Sidst, men ikke mindst lanceres den nye Corolla i Danmark i løbet af marts måned og leveringstiderne er typisk på blot 1-2 måneder.

Listepriserne starter ved 310.000 kroner for Hatchback udgaven og 320.000 kroner for Touring Sports versionen.


Link til importøren

Toyota forventer at Touring Sports versionen bliver klart den mest populære i Danmark, der jo har prædikat af at være et stationcar-land.

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Vejen til toppen for verdens mest købte bil >>>

First World on-board videotest:

Toyota Corolla 2,0 Hybrid Touring Sports

Flere kræfter, bedre benzinøkonomi, mindre forurening: Den nye Corolla er bedre end forgængeren. Kør med en tur på de sydspanske veje nær Marbella. Fuld HD.





Den nye 12,3" skærm er klar og tydelig og suppleres i GR Sports udgaven af head-up display (kan ikke ses på billedet, men det skal dog tilkøbes.

Køreoplevelsen:

De versioner af den nye Corolla Hybrid, der var til rådighed ved de første internationale prøvekørsler på vejene vest for Malaga i Spanien var hatchback udgaven med 1,8 liters hybridmotor og Sports Tourer (stationcar) med 2-liters hybridmotoren. Vejbeliggenheden er ikke væsens forskellig fra de hidtidige versioner, men fordi bilerne også var den nye GR Sport udstyrs udgave var affjedringen selvsagt en smule mere kontant qua 225/40-18 lavprofildæk.

 

Bilerne er fortsat markant lettere (omkring 1350 kg) end eksempelvis plug-in hybrid biler typisk vil være det og det opleves direkte gennem smidige og agile køreegenskaber. De nye drivliner byder på op imod 70 procent elektrisk kørsel og samarbejdet mellem benzin og permanent synkron elmotorerne er aldeles umærkeligt.

 

E-CVT gear virker fremragende

Hvad angår kraftoverførslen mærker man ikke skiftet, men lyden er naturligvis som den nu er, når der anvendes en trinløs gearkasse. MEN: Støjniveauet er så minimalt, at støjen fra drivline oftest overdøves af den naturlige støj fra dæk og hjulophæng. Det samlede billede er en yderst støjsvag bil med meget direkte kontakt til underlaget og en rigtig god balance gennem kurverne – også når drivlinen beslutter sig for at ændre på samarbejdet mellem benzin og elektricitet.

 

Anvender man en defineret rute, sikrer motorstyringen, at opladningen af batteriet sker, når køreforholdene er optimale, også tilpasset det aktuelle kørselsmønster. Derved opnår man både det optimale forhold mellem formidlingen af kræfterne og køre-stilen samt det optimale energiforbrug, som jo direkte afspejles i udgiften til energi. I plug-in hybrid biler kan motorstyringen jo eksempelvis ikke tage højde for forholdet mellem elpriserne og benzinpriserne. Det er man herligt ude over i en selvopladende hybrid.

Lavprofildækkene er sporty. Det påvirker kørekomforten, men det er omvendt set værre.




2-liters motoren yder næsten 200 hk.


1,8-liters motoren er kraftigere end forgængeren - nu 140 hk - og ligeså vigtigt: Også mere økonomisk. Det samme gælder faktisk begge de nye selvopladende hybriddrivliner.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt