Toyota Corolla er verdens
mest solgte bilmodel. Ikke færre end 51 millioner
eksemplarer er solgt siden introduktionen af den
allerførste version tilbage i 1966. Det skal den
fortsat være, og derfor har Toyota foretaget en
gennemgribende fornyelse af de vitale funktioner af
bilen, der i den nuværende form så dagens lys for
første gang i 2019.
Mange vil måske kalde det for
et facelift. Men der er ikke meget synlig forskel på
2019-versionen og den udgave, der skal forlænge
levetiden for 12. generation Corolla. Man skal over
i teknik-delen, for at finde ændringerne og her er
der til gengæld tale om fine fornyelser, der på hver
deres måde bringer Corolla up to date på de følsomme
områder, som er afgørende for moderne kunders
bilvalg.
Indre fornyelser tæller
Der er en smule ændringer
omkring fronten og bagpartiet. Men man skal ind i
førersædet for at opleve de synlige fornyelser.
Digital instrumentering er nemlig noget helt nyt i
en Corolla, hvilket kan overraske, men skal ses i
lyset af, at Toyota Corolla som den var for 47 år
siden fortsat er prissat som ”folkets bil”.
Nu er man så gået linen helt
ud og udstyret Corolla’en med en 12,3” stor skærm
bag rattet med alle de informationer, man som fører
har brug for (og man har også lidt indflydelse på,
hvilke det er) samt en 10,5” berøringsskærm i
midterkonsollen. Touch-skærmen har muliggjort et
righoldigt udvalg af funktioner, som er lette at
komme til, fordi logikken er intuitiv. At
navigationen på de to GR Sport versioner med tilkøbt
Premium-pakke (som vi har kørt), havde en smule
langsom reaktionstid, skal vi ikke udelukke hænger
sammen med til tider vanskelige modtageforhold i det
sydlige Spanien nær kystbyen Marbella, hvor de
første internationale testkørsler fandt sted.
Både knapper og skærm
Heldigvis er ikke alle
funktioner skjult bag det i øvrigt dejligt tydelige
skærmbillede. Der er en række trykknapper til
funktioner, som man iblandt gerne vil bruge hurtigt,
som fx. sædevarmen. Erfaringsmæssigt kan det være
utåleligt, at sætte sig ind i en vinterkold bil,
vente på at systemet er startet op og siden smide
handskerne for at bevæge sig gennem flere
menupunkter for at sidde lunt i sædet – sådan som
virkeligheden er hos flere af konkurrenterne.
Med den nye digitale teknik
er Corolla en ægte “connected car”. Via den såkaldte
MyT-app kan man modtage realtidsopdateringer om fx
trafikvarslinger og man kan betjene sin
smarttelefons apps direkte fra bilens touch screen.
Blandt de mange funktioner er “Find min bil”, som
dels oplyser, hvor bilen geografisk befinder sig, og
siden kan vise vejen derhen. Man kan planlægge sin
tur på computeren eller telefonen og sende den til
bilen, man kan låse og åbne bilen på afstand og også
fjernstyre klimaanlægget. Hen ad vejen er det
desuden planen, at tilføje flere funktioner.
Nye hybrid-kræfter
Og så lancerer Toyota i den
nye Corolla også nye hybrid drivliner, hvor den
kraftige af dem allerede i princippet allerede er
introduceret i Corolla Cross modellen. Der er tale
om 5. generation af Toyotas selvopladende
hybridteknologi, der ikke må forveksles med den
hidtidige, blot fordi benzinmotorerne begge er på 4
cylindre og 1,8 respektive 2,0 liter.
Begge motorer er dog forsat
baseret på den energieffektive Atkinson Cycle
benzinmotor teknik uden turbolader. De har også
fortsat en såkaldt eCVT gearkasse til at forestå
leveringen af kræfterne til asfalten. Men de er nu
sammenbygget med nye elmotorer og et helt nyt
litiumion batteri med højere energitæthed end i de
hidtidige Corolla hybrid-biler. Det nye batteri
muliggør op til 14 procent kraftigere energi-output
og batteripakkesystemet er 14 procent lettere end 4.
generation.
Mere power – længere på
literen
Det går hånd i hånd med, at
man til systemet har udviklet en ny PCU (Power
Control Unit), som bidrager til at reducere det
elektriske tab på 14 procent for 1,8 liers drivlinen
og 6 procent for 2-liters motoren sammenlignet med
forgængerne. PCU’en har et dobbeltsidet kølesystem,
som har gjort det muligt at øge arbejdsfrekvensen og
derigennem reducere støjen ved ganske enkelt at
bringe den udenfor det frekvensområde, som det
menneskelige øre kan opfatte.
PCUen er placeret direkte
over en helt ny transaksel, hvilket har gjort
enheden til en yderst kompakt og energi-kraftig
motor-generator enhed. Alt ialt ender man op med
motorer på 140 hhv. 196 hestekræfter og nok så
vigtigt: et benzinforbrug for dem begge på 22,7 km/l
i gennemsnit iht. WLTP. Mere specifikt står 1,8
liters benzinmotoren for op til 72 hestekræfter og
142 Nm (ved 3600 omdr./min), mens elmotoren tager
hånd om en større andel af system effekten med 95 hk
og 185 Nm.
Hurtig på vejen og hurtig
levering
For 2-liters motoren er
tallene 112 hk, 190 Nm ved 5200 omdr./min og
elmotoren leverer 113 hk respektive 206 Nm. Det gør
begge versioner temmelig hurtige: Topfarten er den
samme - 180 km/t - men de magiske 100 km/t når den
“lille” motorvariant på 9,1 sekunder, mens den
“store” blot bruger 7,4 sekunder.
Sidst, men ikke mindst lanceres den nye Corolla i
Danmark i løbet af marts måned og leveringstiderne
er typisk på blot 1-2 måneder.
Listepriserne starter ved
310.000 kroner for Hatchback udgaven og 320.000
kroner for Touring Sports versionen.
Link til
importøren
Toyota forventer at Touring Sports versionen bliver
klart den mest populære i Danmark, der jo har
prædikat af at være et stationcar-land.
|