- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

Den helt nye Toyota Corolla flankeret af coupé-versionen af 2. generations Corolla fra 1972.


First World Test: Toyota Corolla Hybrid

Vejen til toppen for verdens mest købte bil


af Søren Clauding - februar 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota bringer nu en nye og kraftigt opdateret udgave af succes-modellen, Toyota Corolla, på markedet. Det er en bilmodel, der er købt i 51 millioner eksemplarer verden over, og den nye bil er en del af 12. generation, der blev lanceret i 2019. Men hvordan har vejen dertil set ud for verdens mest købte bilmodel fra verdens absolut største bilmærke?

 

Det hele startede tilbage i 1966 hvor Toyota betrådte helt nye græsgange med den første Corolla, da man udstyrede den med McPherson fjederben og 4-trins gearkasse. Det var aldrig tidligere set på japanske biler. Man introducerede såvel en 2-dørs som en 4-dørs version plus en stationcar. Og siden solgte man 1 million eksemplarer af Corollaen, inden man i 1970 lancerede en ny generation.



Corolla Generation 1 fra 1966.


2. generation var lidt af en forvandling, designet var blevet blødere, de bageste bladfjedre – ja, det benyttede man dengang – var også blødere og bilen derfor mere komfortabel. I 1972 lancerede man så en coupé udgave af Corolla’en, som især var populær i sportslige kredse.

 

I 1974, lige oven på oliekrisen, der brød ud året forinden, var der desuden fokus på forurening fra bilers udstødning. Toyota var pioner og lancerede 3. generation Corolla med den nyopfundne katalysator. Og så blev den skabt i en vindtunnel, som også var nyt på den tid. Plus en ny 3-trins automatisk gearkasse. Modellen kom i flere varianter fra 2- og 4-dørs sedan’er til sportslige hardtop og fastback udgaver samt en 3-dørs hatchback.

 

1983: 10 millioner blev nået

I 1979 efter endnu en oliekrise kom 4. generation Corolla som gav modellen yderligere et løft. Den bevarede sin folkelighed, men var mere luksuriøs og performede bedre end forgængerne. Ikke færre end 400 timer i vindtunnellen var med til at kombinere en god aerodynamik med forbedrede køreegenskaber.

 

Sidstnævnte inkluderede et nyt 4-link affjedringssystem, og for at holde forureningen nede lancerede man også en ny 1,8 liters dieselmotor. Modellen var meget populær, og Toyota eksporterede den efterhånden til i januar 1983 at nå ud til 116 lande verden over. I samme år nåede man et salg på 4,73 mio. af 4. generation og et samlet salg for Corolla modellen på 10 millioner biler.

 

Det år tog man også hul på den nye 5. generation Corolla, den første der var designet ved hjælp af computere. Den var også den første med forhjulstræk og de populære 4-dørs versioner fik følgeskab af 5-dørs varianter. Man holdt dog fast i det sportslige baghjulstræk system for coupéversionen med langs-liggende 1,5 og 1,6 liters motorer.

 

Avanceret teknik

6. generation (1987) inkluderede ikke færre end 2000 regulære forbedringer og bilen fik endnu et løft opad, hvad angik det sportslige, og GT topmodellerne bød bl.a. på elektronisk styrede hjulophæng.

 

Større, hurtigere og endnu mere sikker end tidligere var nøgleordene bag 7. generation, som kom på markedet i 1991. Bilerne var mere raffinerede end de tidligere generationer og oplevelsen af kvalitet blev løftet til et højere niveau.



Corolla Generation 8 fra 1995.


I 1995 skiftede designet karakter med særligt blik for, hvordan europæerne ønskede at biler skulle se ud. Målet var også, både at reducere omkostningerne som bilkøber/bilejer og være mere miljørigtig. Hvis man ser på Corolla ”generation 8” rundt om i verden var bilerne meget forskellige, men det var især de europæiske versioner, der skilte sig ud.

 

I 2000 havde man tilsammen solgt 28 millioner biler i Corolla modellens levetid og den stod for 20 procent af Toyotas globale salg. Man gjorde fuldstændig op med fortiden og lancerede en bil, den niende generation, som helt igennem var skabt i Europa.

 

Seks år senere kom så den 10. generation, hvor man havde udvidet det globale perspektiv og bl.a. havde som mål, at bilkunderne på mindre end de fem første minutter bag rattet skulle opleve og identificere den nye models kvalitet.

 

2006 var også året, hvor Toyota i Europa begyndte at sælge Corolla modellen under det nye navn, Auris. Andre steder i verden blev den fortsat solgt under Corolla navnet, som Toyota så siden (med 12. generation) vendte tilbage til i Europa.

 

50 års jubilæum

2013 var året, hvor 11. generation kom på markedet. Navn eller ikke navn, et faktum var det, at Corolla-modellen blev verdens mest solgte bilmodel i 2013. En del af grunden var utvivlsomt, at Corolla-designet havde fået en gevaldig opstrammer og bilerne fremstod langt mere moderne end forgængerne.

 

Man rundede i ”generation 11”-perioden også 44 millioner solgte biler, et pænt tal for en bilmodel, der undervejs også havde 50 års jubilæum. Og nu var den selvopladende hybrid-teknologi en vigtig parameter for bilkøberne.

 

12. og seneste generation er skelsættende

12. generation så dagens lys i 2019, nu på ny også i Europa under Corolla navnet og det er præcis, hvor vi er nået til nu. Den er den første model, der er bygget på den avancerede GA-C platform. Designet havde fået et gevaldigt løft og er virkelig skelsættende, bilernes køreegenskaber ligeså og med avancerede selvopladende hybrid drivliner forstærkede Toyota sin førerposition blandt lavt forurenende, ultrabenzinøkonomiske hybriddrivliner.

 

Siden lanceringen i 2019 og den aktuelle kraftige opdatering har Toyota Corolla hvert år været verdens mest solgte bilmodel, og i år runder man så de 52 millioner solgte biler i Corolla-modellens 57-årige levetid.

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Mere liv i verdens-étteren >>>

First World on-board videotest:

Toyota Corolla 2,0 Hybrid Touring Sports

Flere kræfter, bedre benzinøkonomi, mindre forurening: Den nye Corolla er bedre end forgængeren. Kør med en tur på de sydspanske veje nær Marbella. Fuld HD.



Corolla Generation 2 fra 1970. Den grønne bil herunder er Coupé udgaven fra 1972, som Toyota præsenterede ifm. præsentationen af den helt nye 12. generations Corolla.



Corolla Generation 3 fra 1974.


Corolla Generation 4 fra 1979.


Corolla Generation 5 fra 1983.


Corolla Generation 6 fra 1987.


Corolla Generation 7 fra 1991.


Corolla Generation 9 fra 2000.


Corolla (Auris) Generation 10 fra 2006.


Corolla (Auris) Generation 11 fra 2013.


Corolla Generation 12 fra 2019.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt