Om kort tid er det i Berlin
muligt for alle og enhver at tanke syntetisk CO2
neutral benzin. Det tyske firma P1 Fuels, som har
udviklet den unikke teknologi, åbner i samarbejde
SPRINT tankstationer i den tyske hovedstad særlige
brændstofpumper, hvorfra den klimaneutrale benzin
kan tankes. Siden er det op til politikerne at
medvirke til at udbrede kendskabet og
tilgængeligheden.
På et pressemøde i Berlin
styrede P1 Fuels da også budskabet direkte mod den
tyske regering, vel vidende hvor stor betydning det
har, ikke mindst på grund af den velvoksne tyske
bilpark, så hurtigt som muligt, at eliminere
udledningen af CO2 fra bilkørsel.
I al sin enkelhed skabes P1
Fuels CO2 neutrale benzin ved at opsamle CO2 fra
luften, og siden lade den indgå i fremstillingen af
benzin som erstatning for den carbon, der i dag
hentes op fra olieboringer overalt i verden.
Forbrændingsmotorer bliver
klimaneutrale
Når de fossile brændstoffer
(benzin og dieselolie) forbrændes i konventionelle
forbrændingsmotorer (såkaldte ICE-motorer), udledes
den klima-belastende CO2. Når man erstatter carbon
fra fossile brændstoffer med carbon frigjort fra CO2
optaget fra luften, hvor den samme mængde CO2 indgår
i den syntetiske benzin, som siden kommer ud af
bilernes udstødningsrør, stiger mængden af CO2 i
atmosfæren selvsagt ikke på grund af bilkørslen.
Og nok så vigtigt: Den
syntetiske benzin kan ikke alene anvendes i nye
biler med forbrændingsmotorer, den kan også bruges i
samtlige de 1,5 milliarder biler med
forbrændingsmotorer, som hver eneste dag året rundt
belaster klimaet, fordi de kører på oliebasseret
benzin.
Vedvarende energikilder
Den elektricitet, der er
nødvendig til fremstilling af brændstoffet, herunder
elektrolyse af brint, stammer udelukkende fra
vedvarende energikilder. Det fossilfrie P1-brændstof
overholder normerne ”EN ISO 228” og bevirker en
CO2-reduktion på over 90 procent, når hele
virkningskæden tages i betragtning (sammenlignet med
brugen af fossile brændstoffer).
Selve anvendelsen af benzinen
i forbrændingsmotorerne er helt CO2 neutral, men der
anvendes energi til fx distribution og drift
undervejs i forløbet, der ikke kan garanteres at
være CO2 fri. Men det gælder også de konventionelle
fossile brændstoffer, der eksempelvis transporteres
fra alverdens oliebrønde til raffinaderier andre
steder på Jorden og siden ud til tankstationerne.
I startfasen er produktionen
af syntetisk benzin beskeden, fordi man naturligt
nok ikke fremstiller mere end der kan aftages. Ikke
desto mindre har man allerede nu flere millioner
liter syntetisk benzin på lager, og med det
C02-neutrale brændstof, der nu er tilgængeligt, kan
fx den tyske regering straks omlægge driften af sin
bilpark til klimaneutralitet - og dermed nå sine
klimamål endnu hurtigere.
Politikerne kører fossilt
Isoleret betragtet er det
nemlig mindre end fem procent af den tyske
forbundsregerings bilpark, der i øjeblikket
udelukkende drives af elektricitet. Langt de fleste
kører hovedsageligt på benzin eller diesel fra
fossile brændstoffer. Men nu kan de relevante
offentlige myndigheder drive deres bilparker
klimaneutralt ved hjælp af P1-brændstof fra i første
omgang en udvalgt tankstation i Berlin.
Det er det aktuelle budskab
fra P1 Fuels, men P1 Fuels har ambitioner om
hurtigst muligt at kunne øge og effektivisere
produktionen af CO2 neutral benzin, så flest mulige
kan få gavn af den. Hér kommer politikerne på banen
da ved, som man allerede gør det gennem subvention
af elbils-salget, at reducere skatterne på den
syntetiske benzin. Fuldt beskattet og ved produktion
i små mængder er literprisen 5-6 Euro, altså ca. 40
kroner pr. liter. Alene ved at eliminere afgifterne
vil prisen blive den halve, og gennem storproduktion
vil den prismæssigt blive fuldt konkurrencedygtig
med prisen på fossil benzin.
1,5 milliarder liter
benzin om dagen
Der arbejdes som bekendt på
flere fronter med henblik på at skabe mobilitet uden
anvendelse af fossile brændstoffer. Fordelen ved den
unikke fossilfri CO2 neutrale benzin er, at den kan
bruges her og nu, og derigennem fra samme øjeblik,
den måtte være distribueret overalt i verden,
medvirke til at bremse CO2 udledningen fra Jordens
oliekilder. Perspektiverne er næsten ubeskriveligt
store, for hvis samtlige jordens 1,5 milliarder
biler blot forbruger en enkelt liter benzin om
dagen, svarer det til udslip fra 1,5 milliarder
liter med tilhørende CO2 udledning. Og virkeligheden
er nok, at forbruget i praksis er langt større.
Måske var det noget også for
danske politikere at engagere Danmark i, parallelt
med omdannelsen af vindkraft til lagringsmedier som
brint.
Perspektiverne på den
korte bane
Nu og her er der igangsat en
vurdering med henblik på at optimere
tilgængeligheden af syntetisk benzin: Noget så
lavpraktisk som hvor skal den første P1 pumpe
opstilles, så de tyske regeringskøretøjer skal køre
mindst muligt for at tanke bilerne op, skal
besluttes. Derpå tager det meget kort tid at
igangsætte pumpen, og siden vil man se på hvor og i
hvilket tempo andre stationer skal kunne levere den
klimaneutrale benzin. I vores optik: Det kan ikke gå
hurtigt nok, og det bør politikerne i Tyskland såvel
som andre steder på Jordkloden vel også kunne indse.
|