Efter at MG er genopstået, er
det gået forrygende for det navnkundige britiske
bilmærke, der med nyt blod fra Kina har kunnet på
det nærmeste sprøjte den ene nye model på markedet
efter den anden. Senest er det succesmodellen MG4
Electric, der qua et sportsligt design, gode
funktioner og ikke mindst en attraktiv prissætning
samt 7 års garanti er kommet flyvende fra start.
Sammenligner man med striben
af nye kinesiske mærker, indtager MG som bilmærke 2.
pladsen med over 1000 solgte biler indtil videre i
2023, kun overgået af Polestar, der har solgt (læs:
indregistreret) 38 flere biler. MG importeres som
bekendt af den velrenommerede danske bilkoncern,
Nellemann, og her er man nu klar med nye versioner
og opdateringer af MG4 baseret på samme koncept.
Kræfter eller rækkevidde -
vælg selv
MG4 XPOWER og MG4 Extended
Range er navnene på de to nye versioner, hvor
navnene næsten siger det hele: Flere kræfter og
længere rækkevidde, men man må vælge, om man vil det
ene eller det andet, så træerne er ikke vokset helt
ind i himlen. Til gengæld er prisen, uanset valg,
helt den samme: 300.000 kroner,
XPOWER-modellen har en
drivline, der med to motorer leverer op til
imponerende 435 hk, bistået af et drejningsmoment på
600 Nm. MG4 Extended Range byder på en længere
rækkevidde, og er i stand til at køre op til 520 km
på en enkelt opladning (WLTP).
Foruden de to nye varianter
får de øvrige MG4 modeller en opdatering. Den
billigste Nordic Edition får nu 17” alufælge,
bagrudevisker og læderrat. Luxury varianten bliver
fremover udstyret med nye 18” alufælge og
bagrudevisker, og begge varianter får også one-pedal
regenereringssystem. Både Nordic Edition og Luxury
modellen opnår i tilgift en forbedret ladekurve, som
reducerer ladetiden ved DC-ladning.
Kraftigste MG nogensinde
MG4 XPOWER er den mest
kraftfulde seriefremstillede MG nogensinde til trods
for MGs sportslige arv. Den er i stand til at
accelerere fra 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder, den
har en topfart på 200 km/t og er skabt på MG4's
MSP-platform (MSP = Modular Scalable Platform),
De mange kræfter fordeles med
op til 150 kW (204 hk) gennem forreste motor og 170
kW (245 hk) via bageste motor. Stabiliteten og
vejegenskaberne optimeres ved hjælp af det såkaldte
Dynamic Cornering Control System, et elektronisk
differentialespær og “Intelligent” Motor Control.
Det muliggør en lynhurtig fordeling af
drejningsmomentet mellem de fire hjul,
Affjedring er tilsvarende
blevet forbedret, så den kan håndtere de mange
kræfter med genkalibrerede fjedre og støddæmpere,
fastere krængningsstabilisatorer og skarpere
styring. Faktisk er den samlede affjedringsstivhed
derved øget med op til 25 procent. Oven i det
kommer, at den regenerative bremsesoftware er blevet
finjusteret, så man kan køre med én pedal, når man
ønsker det. Desuden er bilen udstyret med nye
Bridgestone Turanza-dæk, der udmærker sig ved at
ekstra godt vejgreb.
Track mode
0 til 100 km/t på 3,8
sekunder er én ting, men dækkene medvirker også til
at MG4 XPOWER opnår en overbevisende bremselængde
fra 100 til 0 km/t på blot 33,9 meter. Vi vender
tilbage til den nye MG4 version med en prøvekørsel
på et senere tidspunkt og forventer trods de mange
kræfter ikke en udpræget racerbil. Den officielle
vægt er 1803 kg, hvilket dog er en beskeden vægt for
elbiler.
Til gengæld er der lagt op
til lidt sjov, hvis man kommer i nærheden af en
afspærret bane eller et afspærret stykke vej som fx
en afspærret rally-hastighedsprøve. XPOWER modellen
har nemlig et selvanalyse system, der kaldes Track
mode, men dog ikke har direkte har indflydelse på
bilens performance.
Mand og maskine præstation
Det giver derimod føreren
mulighed for omgang på omgang eller gennemkørsel på
gennemkørsel, sving på sving at analysere sin egen
kørsel og siden forbedre den. Det er en herlig
back-to-basic tankegang, som i den grad løfter
værdien af førerens personlige performance og
indflydelse på den samlede “man and machine”
præstation. Om man kan gøre det bedre ved hjælp af
systemet er op til en selv - præcis som det trods
alt stadig er det på en racerbane og i et rally.
MG XPOWER har også et launch
control system, så man kan komme hurtigt ud af
starthullerne, og den er udrustet med en forbedret
udgave af det 64 kWh batteri, som er standard i den
hidtidige Long Range Luxury version – og har da en
WLTP rækkevidde på 385 kilometer. Men rækkevidden
holder nok ikke, hvis man i praksis benytter bilens
fartpotentiale.
MG4 Extended Range
Med en rækkevidde på op til
520 km på en enkelt opladning (ifølge WLTP) når
Extended Range-modellen en væsentlig milepæl som den
første MG elbil, der kan køre så langt. Den kan
desuden klare en 144 kW DC-opladning fra 10 til 80
procent på 38 minutter. Batteriet er på blot 77 kWh.
Selvom Extended Range
versionen ikke er så hurtig som XPOWER, er den ikke
langsom. Den har 245 hk motoren, der trækker på
baghjulene, og det kan omsættes til en acceleration
til 100 km/t på blot 6,5 sekunder, hvis man vil, og
topfarten er 180 km/t. Den nye variant, som alene
sælges i Luxury udstyrsudgaven, har fået de
nydesignede 18" alufælge og et tofarvet eksteriør i
form af et sort tag.
Sidst men ikke mindst er
batterieffektiviteten blev forbedret over hele
linjen. Eksempelvis kan 64 kWh batteriet nu DC
oplades fra 10 til 80 procent på blot 26 minutter,
hvilket er 9 minutter hurtigere end hidtil.
De to nye versioner kan bestilles allerede nu og
leveringstiden afhænger som altid af, hvor specifik
en variant, man ønsker. Men flasker tingene sig, kan
man få bilen leveret allerede sidst i oktober. |