I bilbranchen eksisterer der et lettere mangetydigt
begreb kaldet “indstigningsmodel”. Det er hverken en
bilmodel, der er let at stige ind i, eller en bil,
som bilimportøren benytter til at stige ind i
markedet med, selvom den sidste betydning er tættest
på. Næh, en indstigningsmodel er “ganske enkelt”, i
praksis i hvert fald, den billigste udgave af en
given bilmodel. Sådan en er MG4 Nordic Edition.
Men en indstigningsmodel plejer også at være den
første af sin slags, og det kan man bestemt ikke
sige om MG4 Nordic Edition. Faktisk har vi for
længst prøvekørt den iøjefaldende MG4 i Luxury
udgaven. Den er en bil, som er pris fastsat til
275.000 kroner. Det er en attraktiv pris for en
veludrustet elbil med over 200 hestekræfter og et 64
kWh batteri, der giver en rækkevidde iht. WLTP på
435 kilometer.
Penge at spare
Men hvad nu, hvis man ikke har brug for så mange
kræfter, og det ikke betyder noget, at rækkevidden
er lidt kortere, og der også er sparet lidt på
udstyret, kan det så ikke ses på prisen? Svaret er
”Jo”, men det blev først virkelighed, efter at MG
skabte en Nordic Edition, som i praksis betyder
præcis det: Færre kræfter, kortere rækkevidde,
mindre udstyr. Den har vi nu også sat under lup.
Det sjove er, at man faktisk får en mere velkørende
bil ud af det. Ikke så meget, men lidt har også ret,
for man sparer nogle kilo, og trods færre
hestekræfter er man hurtigere oppe på de 100 km/t,
0,2 sekunder, så de nås på 7,7 sekunder. Det er jo
ikke alverden, men egentlig symptomatisk.
For der er mange penge at spare. 45.000 kroner, for
nu at være mere nøjagtig, og hvad det funktionelle
angår, er der i det store hele ingen forskel. Men
rækkevidden: OK, 350 km i stedet for 435, fordi
batteriet er på 51 kWh i stedet for de nævnte 64. I
praksis er forskellen nok omkring 75 km.
Men hvad får man så for sine 230.000 kroner?
Dette får man ikke
Læs artiklen om Luxury versionen, vid at en ny og
opdateret version i skrivende stund er på vej ud på
det danske marked, og træk dette fra: Navigation,
WiFi hotspot, stemmestyring og elektrisk
indstilleligt førersæde. Sideruderne bagtil er ikke
mørktonede, man har ikke en varmepumpe til
energieffektivt at styre temperaturen i kabinen,
bakspejlet er ikke automatisk nedblændeligt, bilen
kan ikke fastholde vognbanen (men vognbaneassistent
er standard), rear cross traffic er alene en alarm,
ikke en bremse, og 360 grader kamera er heller ikke
på udstyrslisten.
Dette får man
Det er til gengæld LED forlygter, aircondition,
varme i rat og forsæder, 3 USB porte, Bluetooth,
remote control via en mobil app, nøglefri betjening,
automatisk start (når man træder på bremsen),
adaptiv fartpilot og bag-sensorer. Også V2L er med,
så man kan oplade sit el-løbehjul undervejs. Og
meget, meget mere.
Kan man klare sig med det mindre, er 75.000 kroner
mange penge at spare - og dem kan man jo bruge på at
køre for, eller hvad man nu vil. Hvad der er sparet,
det er tjent, siger et gammelt ord, og det er jo
ikke helt ved siden af.
|