- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: MG4 Nordic Edition

Hvad der er sparet - det er tjent


af Søren Clauding - september 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I bilbranchen eksisterer der et lettere mangetydigt begreb kaldet “indstigningsmodel”. Det er hverken en bilmodel, der er let at stige ind i, eller en bil, som bilimportøren benytter til at stige ind i markedet med, selvom den sidste betydning er tættest på. Næh, en indstigningsmodel er “ganske enkelt”, i praksis i hvert fald, den billigste udgave af en given bilmodel. Sådan en er MG4 Nordic Edition.

 

Men en indstigningsmodel plejer også at være den første af sin slags, og det kan man bestemt ikke sige om MG4 Nordic Edition. Faktisk har vi for længst prøvekørt den iøjefaldende MG4 i Luxury udgaven. Den er en bil, som er pris fastsat til 275.000 kroner. Det er en attraktiv pris for en veludrustet elbil med over 200 hestekræfter og et 64 kWh batteri, der giver en rækkevidde iht. WLTP på 435 kilometer.

 

Penge at spare

Men hvad nu, hvis man ikke har brug for så mange kræfter, og det ikke betyder noget, at rækkevidden er lidt kortere, og der også er sparet lidt på udstyret, kan det så ikke ses på prisen? Svaret er ”Jo”, men det blev først virkelighed, efter at MG skabte en Nordic Edition, som i praksis betyder præcis det: Færre kræfter, kortere rækkevidde, mindre udstyr. Den har vi nu også sat under lup.



Det sjove er, at man faktisk får en mere velkørende bil ud af det. Ikke så meget, men lidt har også ret, for man sparer nogle kilo, og trods færre hestekræfter er man hurtigere oppe på de 100 km/t, 0,2 sekunder, så de nås på 7,7 sekunder. Det er jo ikke alverden, men egentlig symptomatisk.

 

For der er mange penge at spare. 45.000 kroner, for nu at være mere nøjagtig, og hvad det funktionelle angår, er der i det store hele ingen forskel. Men rækkevidden: OK, 350 km i stedet for 435, fordi batteriet er på 51 kWh i stedet for de nævnte 64. I praksis er forskellen nok omkring 75 km.

 

Men hvad får man så for sine 230.000 kroner?

 

Dette får man ikke

Læs artiklen om Luxury versionen, vid at en ny og opdateret version i skrivende stund er på vej ud på det danske marked, og træk dette fra: Navigation, WiFi hotspot, stemmestyring og elektrisk indstilleligt førersæde. Sideruderne bagtil er ikke mørktonede, man har ikke en varmepumpe til energieffektivt at styre temperaturen i kabinen, bakspejlet er ikke automatisk nedblændeligt, bilen kan ikke fastholde vognbanen (men vognbaneassistent er standard), rear cross traffic er alene en alarm, ikke en bremse, og 360 grader kamera er heller ikke på udstyrslisten.


 


Dette får man

Det er til gengæld LED forlygter, aircondition, varme i rat og forsæder, 3 USB porte, Bluetooth, remote control via en mobil app, nøglefri betjening, automatisk start (når man træder på bremsen), adaptiv fartpilot og bag-sensorer. Også V2L er med, så man kan oplade sit el-løbehjul undervejs. Og meget, meget mere.

 

Kan man klare sig med det mindre, er 75.000 kroner mange penge at spare - og dem kan man jo bruge på at køre for, eller hvad man nu vil. Hvad der er sparet, det er tjent, siger et gammelt ord, og det er jo ikke helt ved siden af.

Andre MG prøvekørsler - find dem hér >>>

Komplet og smart elbil til fornuftspris >>>



Model:

MG4 Nordic Edition

Listepris:

Kr. 229.999

Motor og transmission:

Permanent magnet synkron elmotor, 170 hk, 250 Nm. 51 kWh litiumion batteri. Baghjulstræk. Hurtigopladning: 117 kW

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP):

7,7 sekunder/ 160 km/t/ 170 Wh/100 km/ 350 km.

Længde:

4,29 m

Bagagerum:

350-1165 liter

Værd at bemærke:

16” stålfælge. Fuld LED.  Hold-funktion. Sædevarme. Klimaanlæg. Adaptiv fartpilot. Nøglefri betjening. 10,25" touch skærm. V2L. 7 års garanti.


Link til importøren




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt