Det er i skrivende
stund næsten umuligt, at tale elbiler, uden at have
Teslas voldsomme prisnedsættelser i årets første
måneder i tankerne. Men der findes mange
alternativer på markedet, og det er fortsat sådan,
at biler, der var attraktivt prissat inden
Tesla-kampagnen for mange elbils-købere, stadig vil
være attraktive. Det gælder ikke mindst MG4.
Udover at det er
tankevækkende, at det øjensynligt var nødvendigt for
Tesla at reducere priserne så kraftigt, for at kunne
sælge deres biler. Og udover, at det må være lidt af
en bet for Tesla-ejere, der kort forinden har betalt
meget mere for deres bil, pludselig at se en lige så
markant forringelse af brugtvognsværdien, var det
dog forventeligt, at prisreduktionen måtte komme.
”Brand-værdi” og
”first movers”
Tesla har været
dygtig til, at indbygge en såkaldt brand-værdi i
deres produkter. Det vil sige, at køberne anskaffer
bilen, simpelthen fordi det, at eje en Tesla, i sig
selv har en værdi. Men al markedsøkonomisk erfaring
siger også, at på et eller andet tidspunkt er det
slut, og så må prisen sænkes. Præcis ligesom et
banebrydende nyt TV efter få år sælges for det
halve, for så er markedet for de såkaldte
”first-movers” mættet. Det har taget længere tid for
Tesla, på grund af den høje brand-værdi – er det
undertegnedes gæt.
Så bilbranchen har
formentlig set det komme, og kollegerne har da også
hver på deres måde været hurtige til at reagere.
Nogle har regulært sænket priserne på eksisterende
produkter, andre har skabt nye varianter, hvor det
til syvende og sidst er op til kunden at afgøre,
hvor meget hun/han vil betale for deres nye køretøj.
MG4 er fortsat billig
Hvad MG angår, har
man benyttet den sidste metode på den nye MG4 model.
Klogt nok, for i forvejen var MG4 meget attraktivt
prissat, hvilket i øvrigt var en medvirkende årsag
til, at MG4 i november 2022 kun var marginaler fra
at opnå titlen som ”Årets Bil i Danmark 2023”. Om
den ville have stået ligeså stærkt efter Tesla
prisnedsættelsen er svært at svare på, men hvorfor
ikke?
Selv den dyreste MG4,
som vi denne gang sætter under lup, er fortsat
billigere med en listepris på godt 293.000 kroner og
oven i købet 7 års garanti oven i hatten. Og så har
MG produceret en Nordic Edition udgave til blot
240.000 kroner, som er endnu mere pris attraktiv.
Den vender vi tilbage til lidt senere.
Hvad får man for
pengene i en MG4?
Fremfor alt får man
en meget komplet og smart elbil, og altså fortsat
til en fornuftig pris. Egentlig burde MG navnet også
have en høj brand-værdi, hvad det måske også har,
for MG er jo et legendarisk britisk bilmærke gennem
mange årtier, som med kinesisk kapital har fået
mulighed for at videreudvikle sig.
Men på ét punkt især,
gør MG4 sig særlig godt, ikke mindst i sammenligning
med den amerikanske konkurrence: Den har rigtig gode
køreegenskaber – den ligger ganske enkelt rigtig
godt på vejen, sådan lidt populært sagt. Indrømmet,
man skal med 204 hestekræfter på baghjulene bruge
nogle få sekunder mere (7,9 sekunder) på at nå de
magiske 100 km/t, end hvis man havde dobbelt så stor
effekt. Men mon det ikke ret beset rækker for de
fleste. Og topfarten er begrænset til 160 km/t,
hvilket også for de fleste giver god mening, hvis
man mener det alvorligt med at spare på verdens
begrænsede energi ressourcer, når man kører elbil.
Meget af
elektronikken ligger dér, hvor man traditionelt har
en motor, altså ude fortil. Elmotoren ligger bagtil
og medvirker derved til en god vægtfordeling i
bilen.
Let, agil og
underholdende
På positiv siden
tæller i den grad også, at der benyttes en permanent
magnet synkron elmotor, der med stor præcision
leverer kræfterne til kørebanen. Og det forhold, at
man har begrænset batterikapaciteten til 64 kWh,
indebærer, at den 4,29 meter lange bil blot vejer
1685 kg, hvilket gør den agil og underholdende at
køre. I Nordic Edition versionen er batteriet oven i
købet mindre, hvilket har reduceret rækkevidden fra
435 til 350 km, men den er både hurtigere og lettere
– det må gøre den endnu bedre at køre, hvilket vi
ikke har prøvet endnu. Det vender vi som nævnt
tilbage til.
MG4 er iøjefaldende
og flere forbipasserende kunne ikke afholde sig fra,
at spørge ind til bilen i testperioden. Forståeligt
nok, for den er en rigtig god elbil. Se videoen her
på siden og forstå hvordan den kører, men også dens
indretning og generelle pladsforhold er attraktive.
Lav og vel affjedret
Batteriet er kun 11
cm højt, hvilket giver en lavere højde, end hvad der
er typisk for elbiler (1,50 meter), trods en
frihøjde på 15 cm. Den er benyttet til, at give
bilen en komfortabel affjedring uden at gå på
kompromis med vejbeliggenheden – også ved frisk
kørsel, som bilens udstråling lægger op til. Adaptiv
fartpilot er standard ligesom vognbaneassistent.
Sidstnævnte kan dog føles lidt for aggressiv, så
kørsel uden vil i hverdagen for mange nok være at
foretrække.
Det var koldt i
testperioden, og det påvirkede naturligvis
rækkevidden, men ikke mere end hvad der er
almindeligt for elbiler. Omvendt kan man
hurtigoplade med 135 kW, så 10-80 procent af
batterikapaciteten klares på 35 minutter. 11 kW
AC-opladning er også på niveau med det normale for
elbiler.
Udstyret er righoldigt. 17” alufælge (215/50-17 dæk),
Fuld LED lys, tonede ruder, varmepumpe, mikrofiber
kunstlæderrat, el-justerbart førersæde med varme,
nøglefri betjening, trådløs opladning af
mobiltelefoner, der kan, rear-cross-traffic alert,
360 grader kamera, p-sensorer bag, en 10,25” touch
skærm og Vehicle-to-Load, så man kan bruge strømmen
fra batteriet til andet end blot at drive bilen.
|