Toyota har en erklæret
målsætning indbygget i koncernens overordnede
strategi. Den er udtrykt gennem ordene Diversity,
Equity and Inclusion - ikke meget forskelligt fra de
danske ord “mangfoldighed”, “lighed” og ”inklusion”.
I al sin enkelthed går det ud på, strategisk og i
alle afkroge af virksomheden at opretholde et højt
etisk niveau i respekt for alle mennesker og
indenfor rammerne af en anden erklæret målsætning:
”Mobilitet for alle”. Den strategi har mange
firmaer, men i Toyota er det langt mere end ord.
Toyota var partner og sponsor
i forbindelse med De olympiske Lege i Tokyo i 2020.
Det var naturligt, qua koncernens basisnationalitet.
Men Toyota er også en global virksomhed, og derfor
er det ligeså naturligt, at videreføre engagementet
i 2024 i forbindelse med såvel OL i Paris samt
Paralympic samme sted. Især Paralympic har en
afgørende position i koncernens erklærede indsats
for, ikke bare at lade målsætningen og strategien
være ord, men også at være blandt de handlinger, man
sætter bag ordene.
OL og Paralympic i Paris
2024
Strategien kunne vi allerede
i fjor beskrive i forbindelse med dækningen af det
såkaldte Kenshiki Forum, som er en slags “State of
the Nation” i koncernen, hvor man præsenterer
strategier og strategiske handlinger som fx
nyudviklede koncepter, nye biler og nye mobilitets
tiltag, hvor der egentlig ingen grænser er (læs
vores artikel fra dengang hér >>>).
I år er man gået et skridt
videre, og på Kenshiki Forum 2023 løftede man sløret
en anelse for, hvad man kan forvente fra Toyotas
side i forbindelse med de kommende sportslege i
Paris i sommeren 2024.
Kolossal mobilitets
indsats
På Kenshiki Forum mødte vi to
repræsentanter for OL-indsatsen. Dels den ansvarlige
for det samlede projektets gennemførelse, Cédric
Borremans (Head of Olympics and Paralympics Division
hos Toyota Motor Europe), dels Tyrone Pillay
(projektleder hos TME), som har ansvaret for den
flåde af køretøjer, som indgår i Toyotas mobile
logistik omkring OL i Paris. Tyrone Pillay har i
øvrigt selv i 14 år været aktiv paralympics deltager
og bronze-vinder i kuglestød.
Cédric Borremans.
Helt overordnet er Toyota med,
fordi det ligger i Toyotas DNA at bakke op omkring
tesen ”Intet er umuligt”, og dermed underbygge kerneforretningen, som selvfølgelig er baseret på
bilerne, forklarer Cédric Borremans. Toyota ønsker
også, at synliggøre overfor omverdenen, at man mener
det alvorligt, dels ved at bidrage til det
økonomiske fundament for verdens største
sportsbegivenhed, dels ved at medvirke til
afviklingen, som altid stiller ubeskriveligt store
krav med henblik på bl.a. den logistiske del af
arrangementet.
Tyrone Pillay.
2650 elektriske køretøjer
"Eksempelvis stiller vi 2650
fuldt elektriske køretøjer til rådighed i
forbindelse med legene i Paris,” fortæller Tyrone
Pillay. ”Og aktuelt på show her ved Kenshiki Forum
fremviser vi køretøjer, skabt med det formål at
kunne transportere ikke mindst de paralympiske
deltagere rundt i det kolossale kompleks, som OL og
Paralympics breder sig over.” Men flåden inkluderer
også et stort antal brint-drevne elektriske Toyota
Mirai samt et større antal af den fuldt elektriske
van, Toyota Proace, ombygget til brug for
eksempelvis kørestole.
”Siden er det så vores
hensigt, at køretøjerne forbliver i Paris,” tilføjer
Cédric Borremanns. ”Ideen er, at den europæiske
storby vil kunne anvende dem i andre sammenhænge,
f.eks. andre store sportsbegivenheder eller
kulturelle arrangementer”.
Toyota har taget opgaven op
på øverste niveau ved ganske enkelt, udover at
tilpasse eksisterende biler, at udvikle særlige
køretøjer, som er specialfremstillede til opgaven.
Allerede nu er man klar med et af køretøjerne, døbt
APM (”Accessible People Mover”), som vil blive
fremstillet i 250 eksemplarer.
Selve designet er en sag for
sig, bl.a. fordi man skal parre elektrisk drift med
en stærk og vridningsstabil undervogn – og ikke
mindst fordi konstruktionen skal løse opgaver, der
er usædvanlige i konventionelle biler (se billederne
her på siden). En APM har en rækkevidde på 100
kilometer og kan mønstre en topfart på 20 km/t.
APM præsenteret på Kenshiki
Forum i Bruxelles.
Kørestols-trækker
Toyota har også udviklet den
såkaldte Wheelchair e-puller, altså en elektrisk
drevet kørestols trækker, som har forvandlet en
klassisk mekanisk kørestol til en batteridrevet
elektrisk mobilitetsløsning, der giver
kørestolsbrugere mere bevægelsesfrihed.
Wheelchair e-puller er
udviklet sammen med den østrigske mobilitetsstartup
firma Klaxon. De har netop specialiseret sig i at
skabe produkter, der hjælper folk i kørestol med at
bevæge sig nemt og uafhængigt.
Wheelchair e-puller.
I den paralympiske landsby i
Paris vil 50 eksemplarer være tilgængelige til
deling. Den delte mobilitet styres via KINTO
Mobilitets App’en, som kan bruges i landsbyen. For
at bruge den, skal brugerne blot montere et beslag
på deres kørestol.
Ved den paralympiske
åbningsceremoni vil mindst 150 af dem blive anvendt
af de nationale paralympiske komitéer, atleter og
personale. E-pullerens hastighed vil da være
begrænset til 3-4 km/t, men når den benyttes i den
paralympiske landsby er farten op til 6-8 km/t, som
faktisk er noget hurtigere end normalt
spadser-tempo. Den gennemsnitlige rækkevidde er 25
km.
|