Aiways selv kalder den nye U6
for en SUV-coupé. Vi går så vidt som at kalde den en
sports-crossover, for sådan som bilerne var sat op i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler på varierede vejstrækninger nord og
vest for Lissabon i Portugal, var det den sportslige
køreoplevelse i traditionel forstand, der
dominerede. Men havde elbils-vægten da ingen
betydning?
Jo, bestemt, men betragtet
som en fuldt elektrisk bil, oven i købet en stor en
af slagsen med en længde på 4,80 meter, var den
forbavsende agil og spændstig. Så meget, at det var
lige før det var for meget af det gode til de ujævne
veje – og usædvanligt for en kinesisk elbil. Men på
plan vej var den ret udmærket. Og netop vægten var i
vores optik en medvirkende årsag til at efterlod et
sportsligt indtryk.
Elbils letvægter
Den vejer nemlig kun 1790 kg.
Set i forhold til mange konkurrenters gigantiske
vægt på ofte 2 tons og meget derover, som ikke
præcis er til fordel for deres vejegenskaber, er
1790 kg lidt. Og da Aiways oven i købet havde
udrustet bilen med 20” hjul og afstemt affjedringen
efter frihøjden på moderate 16,5 cm var
sportsantrækket på plads.
At den så ikke findes med
firehjulstræk er næsten det eneste, der trækker den
ned fra SUV-betegnelsen. Til gengæld har den et
glimrende forhjulstræk, der, når kraftoverførslen er
blevet fine-tunet, underbygger den sportslige
oplevelse. Helt uden hjælp fra en ekstra motor og
mange hundrede hestekræfter.
Hurtig i fart
Aiways U6 klarer sig med 160
kW (218 hk), et godt drejningsmoment på 315 Nm og da
kan de 100 km/t nås på 6,9 sekunder. Til gengæld er
topfarten elektronisk begrænset til 160 km/t,
hvilket ikke er usædvanligt for elbiler. Det giver
ganske enkelt ingen mening at køre elektrisk og så
gøre det ved høj fart, med tanke på den længere
ladetid på grund af det tilhørende energiforbrug,
som følger med.
Bilerne i Portugal var
såkaldt pre-produktionsbiler. Dvs. de er i
princippet prototyper, og ikke alt fungerede som det
(forhåbentlig) vil gøre, når de sættes i
serieproduktion og bringes på markedet i
sensommeren. Visse dele af de digitale løsninger
glider vi derfor let henover – eksempelvis stemte
energi-beregningen ikke med det faktiske forbrug
over den prøvekørte strækning, og bremserne levede
lidt deres eget liv. Det er der ingen grund til at
tro, at de ikke får lov til at gøre i
produktionsbilerne.
Præsenteret i København
Men det har formentlig været
vigtigt for Aiways at få bilen dynamisk præsenteret
allerede nu. Faktisk så vi den jo allerede i Danmark
sidste år i oktober på elbilsmessen i det
københavnske Bella Center. Og den er fortsat en pæn
og iøjefaldende bil, også når den ses i det
virkelige liv.
Forhjulstrækket virker som et
godt valg. Man har forbedret den i forvejen ret
kompakte elmotor, som findes i fabrikkens første
model, familiebilen U5, så effekten er større, men
fordi den er kompakt og også ret let, er der blevet
plads til den i maskinrummet ude fortil. Derved
behøver man ikke gå på kompromis med pladsforholdene
ned gennem bilen – noget som ellers er argumentet
for hos flere at lægge elmotoren mellem baghjulene.
Gode køreegenskaber
Køremæssigt er forhjulstræk
ikke normalt, hvad der forbindes med sportslig
kørsel. Men fordi man også har valgt, at sætte ret
brede hjul på, og knytte dem sammen med en ret
direkte styring, får man dels et godt greb i
asfalten gennem kurverne, dels mulighed for at skabe
en næsten neutral balance i bilen.
Affjedringen vil dog med
fordel kunne gøres blødere og derved forbedre de ret
alsidige brugsmuligheder, sports-crossoveren i
øvrigt byder på. For affjedringskomforten kunne være
bedre. Multilink baghjulsophængningen viste sig
under testen fra sin bedste side og har sin andel i
de sikre køreegenskaber. Også det gør en bedre
affjedringskomfort mere rigtig. Men heldigvis er
bilen jo ikke i produktion endnu.
Rimelig rækkevidde
Hvad angår forholdet omkring
den store bil og den lave vægt… drivlinen er en del
af forklaringen, stort fokus på at få vægten ned i
det hele taget er også en faktor, og det er
batteristørrelsen også. Men netop fordi vægten er
bragt ned, er de 63 kWh tilstrækkeligt til at WLTP
siger god for 405 kilometers rækkevidde.
Kørslen i Portugal gav dog
ikke mulighed for at forholde realistisk at tjekke
rækkevidden, men en lav luftmodstandskoefficient på
under 0,25 spiller givet vis også ind. Hér har man
også gjort et godt stykke arbejde. Og det må være
godt, for de førnævnte ret store hjul, hvor dækkene
også er 235 mm brede (og i øvrigt en 45 procent
lavprofil) gør formentlig deres til at yde modstand,
når man skal op i fart.
Aiways U6 byder på flere
forskellige køreindstillinger. Vi kørte fortrinsvis
i Normal-indstillingen, som giver en mere harmonisk
levering af motorkræfterne og til dels også
medvirker til at holde energiforbruget nede, selvom
højre-foden som altid er den vigtigste faktor i det
spil.
Rimelig hurtigopladning
Når der skal strøm på, klares
det med 11 kW 3-faset AC-opladning på 7 timer (fra
0-100 procent), og har man travlt, kan man med op
til 90 kW DC-lade fra 20 til 80 procent på en god
halv time.
Aiways U6 findes i én
udstyrsversion og der er da heller ikke meget, man
savner. Den har energibesparende varmepumpe, der
hurtigt regulerer temperaturen i kabinen og også
betjener aircondition udtagene ved bagsædet. Man har
et klart 360 grader kamera, et gigantisk fast
panoramaglastag (uden indre panel, så man helt kan
slippe for lyset, hvis man vil), nøglefri adgang
samt elektrisk åbning af bagklappen med
fodbetjening. Og bag bagklappen finder man et pænt
bagagerum på 472 liter. Det kan dog kun øges til
1260 liter på grund af bilens coupé form.
Sidst, men ikke mindst, er
den nye Aiways U6 allerede prissat. Den koster
380.000 kroner.
Link til importøren
|