- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World Test: Aiways U6 SUV-Coupé

Køreglad elektrisk sports-crossover


Af Søren Clauding – 11. april 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aiways selv kalder den nye U6 for en SUV-coupé. Vi går så vidt som at kalde den en sports-crossover, for sådan som bilerne var sat op i forbindelse med de første internationale prøvekørsler på varierede vejstrækninger nord og vest for Lissabon i Portugal, var det den sportslige køreoplevelse i traditionel forstand, der dominerede. Men havde elbils-vægten da ingen betydning?

 

Jo, bestemt, men betragtet som en fuldt elektrisk bil, oven i købet en stor en af slagsen med en længde på 4,80 meter, var den forbavsende agil og spændstig. Så meget, at det var lige før det var for meget af det gode til de ujævne veje – og usædvanligt for en kinesisk elbil. Men på plan vej var den ret udmærket. Og netop vægten var i vores optik en medvirkende årsag til at efterlod et sportsligt indtryk.

 

Elbils letvægter

Den vejer nemlig kun 1790 kg. Set i forhold til mange konkurrenters gigantiske vægt på ofte 2 tons og meget derover, som ikke præcis er til fordel for deres vejegenskaber, er 1790 kg lidt. Og da Aiways oven i købet havde udrustet bilen med 20” hjul og afstemt affjedringen efter frihøjden på moderate 16,5 cm var sportsantrækket på plads.

 

At den så ikke findes med firehjulstræk er næsten det eneste, der trækker den ned fra SUV-betegnelsen. Til gengæld har den et glimrende forhjulstræk, der, når kraftoverførslen er blevet fine-tunet, underbygger den sportslige oplevelse. Helt uden hjælp fra en ekstra motor og mange hundrede hestekræfter.

 

Hurtig i fart

Aiways U6 klarer sig med 160 kW (218 hk), et godt drejningsmoment på 315 Nm og da kan de 100 km/t nås på 6,9 sekunder. Til gengæld er topfarten elektronisk begrænset til 160 km/t, hvilket ikke er usædvanligt for elbiler. Det giver ganske enkelt ingen mening at køre elektrisk og så gøre det ved høj fart, med tanke på den længere ladetid på grund af det tilhørende energiforbrug, som følger med.

 

Bilerne i Portugal var såkaldt pre-produktionsbiler. Dvs. de er i princippet prototyper, og ikke alt fungerede som det (forhåbentlig) vil gøre, når de sættes i serieproduktion og bringes på markedet i sensommeren. Visse dele af de digitale løsninger glider vi derfor let henover – eksempelvis stemte energi-beregningen ikke med det faktiske forbrug over den prøvekørte strækning, og bremserne levede lidt deres eget liv. Det er der ingen grund til at tro, at de ikke får lov til at gøre i produktionsbilerne.

 

Præsenteret i København

Men det har formentlig været vigtigt for Aiways at få bilen dynamisk præsenteret allerede nu. Faktisk så vi den jo allerede i Danmark sidste år i oktober på elbilsmessen i det københavnske Bella Center. Og den er fortsat en pæn og iøjefaldende bil, også når den ses i det virkelige liv.

 

Forhjulstrækket virker som et godt valg. Man har forbedret den i forvejen ret kompakte elmotor, som findes i fabrikkens første model, familiebilen U5, så effekten er større, men fordi den er kompakt og også ret let, er der blevet plads til den i maskinrummet ude fortil. Derved behøver man ikke gå på kompromis med pladsforholdene ned gennem bilen – noget som ellers er argumentet for hos flere at lægge elmotoren mellem baghjulene.

 

Gode køreegenskaber

Køremæssigt er forhjulstræk ikke normalt, hvad der forbindes med sportslig kørsel. Men fordi man også har valgt, at sætte ret brede hjul på, og knytte dem sammen med en ret direkte styring, får man dels et godt greb i asfalten gennem kurverne, dels mulighed for at skabe en næsten neutral balance i bilen.

 

Affjedringen vil dog med fordel kunne gøres blødere og derved forbedre de ret alsidige brugsmuligheder, sports-crossoveren i øvrigt byder på. For affjedringskomforten kunne være bedre. Multilink baghjulsophængningen viste sig under testen fra sin bedste side og har sin andel i de sikre køreegenskaber. Også det gør en bedre affjedringskomfort mere rigtig. Men heldigvis er bilen jo ikke i produktion endnu.

 

Rimelig rækkevidde

Hvad angår forholdet omkring den store bil og den lave vægt… drivlinen er en del af forklaringen, stort fokus på at få vægten ned i det hele taget er også en faktor, og det er batteristørrelsen også. Men netop fordi vægten er bragt ned, er de 63 kWh tilstrækkeligt til at WLTP siger god for 405 kilometers rækkevidde.

 

Kørslen i Portugal gav dog ikke mulighed for at forholde realistisk at tjekke rækkevidden, men en lav luftmodstandskoefficient på under 0,25 spiller givet vis også ind. Hér har man også gjort et godt stykke arbejde. Og det må være godt, for de førnævnte ret store hjul, hvor dækkene også er 235 mm brede (og i øvrigt en 45 procent lavprofil) gør formentlig deres til at yde modstand, når man skal op i fart.

 

Aiways U6 byder på flere forskellige køreindstillinger. Vi kørte fortrinsvis i Normal-indstillingen, som giver en mere harmonisk levering af motorkræfterne og til dels også medvirker til at holde energiforbruget nede, selvom højre-foden som altid er den vigtigste faktor i det spil.

 

Rimelig hurtigopladning

Når der skal strøm på, klares det med 11 kW 3-faset AC-opladning på 7 timer (fra 0-100 procent), og har man travlt, kan man med op til 90 kW DC-lade fra 20 til 80 procent på en god halv time.

 

Aiways U6 findes i én udstyrsversion og der er da heller ikke meget, man savner. Den har energibesparende varmepumpe, der hurtigt regulerer temperaturen i kabinen og også betjener aircondition udtagene ved bagsædet. Man har et klart 360 grader kamera, et gigantisk fast panoramaglastag (uden indre panel, så man helt kan slippe for lyset, hvis man vil), nøglefri adgang samt elektrisk åbning af bagklappen med fodbetjening. Og bag bagklappen finder man et pænt bagagerum på 472 liter. Det kan dog kun øges til 1260 liter på grund af bilens coupé form.

 

Sidst, men ikke mindst, er den nye Aiways U6 allerede prissat. Den koster 380.000 kroner.


Link til importøren

Andre Aiways prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Opfindsomme løsninger og ressourcerigtig teknik >>>


First on-board videotest: Aiways U6

Den er iøjefaldende, den er fuldt elektrisk og kører godt. Den prøvekørte bil var en pre-produktions model og der er plads til fine-tuning. Fuld HD.


 


Hurtige fakta om Aiways U6


Introduktion i Danmark: sensommeren 2023

 

Pris: kr. 379.990

 

Drivline:

El-motor, 160 kW (218 hk), 315 Nm. 63 kWh litium-ion batteri. Rækkevidde: 405 km (WLTP). Energiforbrug: 16,0 kWh/100 km (WLTP). 90 kW DC-opladning. 11 kW AC-opladning. 0-100 km/t: 6,9 sek. Topfart: 160 km/t.

 

Dimensioner:

Længde: 4,805 meter.

Højde: 1,64 meter.

Frihøjde: 16,5 cm.

Bagagerum: 472-1260 liter.

Vægt: 1790 kg.

 

Udstyr, bl.a:

20” alufælge. Fuld LED. 2-zone klimaanlæg. Varmepumpe. Panorama glastag. 12 V i bagagerummet. 6-vejs el førersæde, 4-vejs passagersæde for. Sædevarme. Auto Hold. 360 grader kamera. Adaptiv fartpilot med stop&go. Vognbaneassistent. Nøglefri adgang. Trådløs opladning af mobiltelefoner, der kan. El-bagklap med fodaktivering. 14,6” touch skærm. MAGNAT lydanlæg med 10 højtalere.





Bagsæde benpladsen er overvældende.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt