- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World Test: Aiways U6

Opfindsomme løsninger og ressourcerigtig teknik


Af Søren Clauding – 11. april 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye fuldt elektriske kinesisk byggede Aiways U6, som kommer på markedet i sensommeren til en pris på blot 380.000 kroner, er på mange måder anderledes og opfindsomt skabt. Én ting er dens lave vægt, et andet er hele basiskonstruktionen, der dog ikke er mere opfindsom, end at den er baseret på samme platform som den første Aiways, familiebilen U5.

 

Aiways blev grundlagt i 2017, U5 blev lanceret i 2019 og strategien er, at lancere mindst én ny bilmodel om året. Nu er U6 så, om end en smule Corona-forsinket, på vej ind på det europæiske marked. Ikke mindst dens køreegenskaber er en vigtig købsparameter, og hér er U6 er væsensforskellig fra U5. U5 er den komfortable familiebil, U6 den stramme sportslige crossover-coupé. Motorerne er i princippet ens, men ikke mere ens end at der er hentet flere kræfter ud af U6 motoren.

 

Hjul og instrumenter

Blandt de opfindsomme løsninger er 20” alufælge, skåret ud af hver deres aluminiumklods. I kabinen betjener man bilen vha. en stor 14,6” usædvanlig skarp skærm i midterkonsollen, og en smal horisontal 8,2” skærm bag rattet formidler de vigtigste køreinformationer. Usædvanligt er de næsten usynlige luftindtag, som formidler en blid luftstrøm ned i kabinen – når man altså lige har fundet ud af at kontrollere 2-zone klimaanlægget.



Gearvælgeren er en kraftig bøjle i midterkonsollen, som er inspireret af farthåndtaget på en motoryacht. Den fungerer alene elektronisk ”by wire” og er egentlig en god feature, når man vænner sig til den.

 

Trådløs navigation

Navigationen er baseret på trådløs opkobling af enten i-phones (Apple CarPlay) eller Android (Android Auto) – billederne her på siden viser kablet forbindelse, hvilket ikke er nødvendigt, når U6 er sat i serieproduktion. Desuden er U6 også udrustet med airbags mellem forsæderne.

 

I det meste af kabinens længde finder man et tonet glastag i panserglas, som Aiways har målt til at være det største i U6 bilklassen. Det giver lys over land, men man har ikke et indre panel, der kan trækkes for og derigennem afskærme mod skarpt, indtrængende sollys. En fordel, udover det lyse miljø, er at glastaget giver større siddehøjde, hvilket især ved bagsædet vil blive værdsat, for det indebærer, at man rent faktisk også kan sidde voksne nordeuropæere på bilens bagsæder.

 

Ressourcevenlig motorteknik

Motoren i U6 er som i U5 skabt af Aiways, som har benyttet en teknik, der reducerer anvendelsen af nogle af de sjældne metaller, som Kina ofte nævnes som hovedleverandør af på verdensmarkedet (fordi de stort set alene findes i Kina). Det kunne vestlig bilindustri måske lære lidt af, for udover at spare på sjældne råstoffer, er motorerne også 15 procent lettere end tilsvarende blandt konkurrenternes elmotorer.

 

Og så kan batteriet forvarmes, så det er parat til at modtage strøm fra en hurtiglader i en gevaldig fart. Det er i sagens natur mest aktuelt om vinteren. Aiways giver desuden, ved siden af 5 års garanti på bilen (eller op til 150.000 km), garanti for mindst 75 procent af batterikapaciteten efter 8 år eller 150.000 kilometers kørsel. I Danmark importeres Aiways af det velrenommerede importfirma, Andersen Motors, der i mange år også har taget sig af Suzuki-importen – og i øvrigt fortsat gør det.

 

Battericellerne leveres af CATL, og det er muligt at planlægge batteriopladningen, så man undgår ydergrænserne for batterispændingen. Derved opnår man en mere skånsom opladning af batteriet, men det kræver selvfølgelig, at man har adgang til et opladningspunkt, når opladningen skal finde sted – altså typisk en hjemmeoplader. Optimalt er det, aldrig af aflade et batteri til under 20 procent af kapaciteten eller oplade det over 80 procent. I princippet som det også gælder for moderne litium-ion baserede smarttelefoner.


Andre Aiways prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Køreglad elektrisk sports crossover >>>

First on-board videotest: Aiways U6

Den er iøjefaldende, den er fuldt elektrisk og kører godt. Den prøvekørte bil var en pre-produktions model og der er plads til fine-tuning. Fuld HD.


 

Skærmspoilere hjælper med til at retline luftstrømmen omkring hjulkasserne og derigennem at reducere luftmodstanden.





Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt