Den nye fuldt elektriske
kinesisk byggede Aiways U6, som kommer på markedet i
sensommeren til en pris på blot 380.000 kroner, er
på mange måder anderledes og opfindsomt skabt. Én
ting er dens lave vægt, et andet er hele
basiskonstruktionen, der dog ikke er mere opfindsom,
end at den er baseret på samme platform som den
første Aiways, familiebilen U5.
Aiways blev grundlagt i 2017,
U5 blev lanceret i 2019 og strategien er, at lancere
mindst én ny bilmodel om året. Nu er U6 så, om end
en smule Corona-forsinket, på vej ind på det
europæiske marked. Ikke mindst dens køreegenskaber
er en vigtig købsparameter, og hér er U6 er
væsensforskellig fra U5. U5 er den komfortable
familiebil, U6 den stramme sportslige
crossover-coupé. Motorerne er i princippet ens, men
ikke mere ens end at der er hentet flere kræfter ud
af U6 motoren.
Hjul og instrumenter
Blandt de opfindsomme
løsninger er 20” alufælge, skåret ud af hver deres
aluminiumklods. I kabinen betjener man bilen vha. en
stor 14,6” usædvanlig skarp skærm i midterkonsollen,
og en smal horisontal 8,2” skærm bag rattet
formidler de vigtigste køreinformationer.
Usædvanligt er de næsten usynlige luftindtag, som
formidler en blid luftstrøm ned i kabinen – når man
altså lige har fundet ud af at kontrollere 2-zone
klimaanlægget.
Gearvælgeren er en kraftig
bøjle i midterkonsollen, som er inspireret af
farthåndtaget på en motoryacht. Den fungerer alene
elektronisk ”by wire” og er egentlig en god feature,
når man vænner sig til den.
Trådløs navigation
Navigationen er baseret på
trådløs opkobling af enten i-phones (Apple CarPlay)
eller Android (Android Auto) – billederne her på
siden viser kablet forbindelse, hvilket ikke er
nødvendigt, når U6 er sat i serieproduktion. Desuden
er U6 også udrustet med airbags mellem forsæderne.
I det meste af kabinens
længde finder man et tonet glastag i panserglas, som
Aiways har målt til at være det største i U6
bilklassen. Det giver lys over land, men man har
ikke et indre panel, der kan trækkes for og
derigennem afskærme mod skarpt, indtrængende sollys.
En fordel, udover det lyse miljø, er at glastaget
giver større siddehøjde, hvilket især ved bagsædet
vil blive værdsat, for det indebærer, at man rent
faktisk også kan sidde voksne nordeuropæere på
bilens bagsæder.
Ressourcevenlig
motorteknik
Motoren i U6 er som i U5
skabt af Aiways, som har benyttet en teknik, der
reducerer anvendelsen af nogle af de sjældne
metaller, som Kina ofte nævnes som hovedleverandør
af på verdensmarkedet (fordi de stort set alene
findes i Kina). Det kunne vestlig bilindustri måske
lære lidt af, for udover at spare på sjældne
råstoffer, er motorerne også 15 procent lettere end
tilsvarende blandt konkurrenternes elmotorer.
Og så kan batteriet
forvarmes, så det er parat til at modtage strøm fra
en hurtiglader i en gevaldig fart. Det er i sagens
natur mest aktuelt om vinteren. Aiways giver
desuden, ved siden af 5 års garanti på bilen (eller
op til 150.000 km), garanti for mindst 75 procent af
batterikapaciteten efter 8 år eller 150.000
kilometers kørsel. I Danmark importeres Aiways af
det velrenommerede importfirma, Andersen Motors, der
i mange år også har taget sig af Suzuki-importen –
og i øvrigt fortsat gør det.
Battericellerne leveres af
CATL, og det er muligt at planlægge
batteriopladningen, så man undgår ydergrænserne for
batterispændingen. Derved opnår man en mere skånsom
opladning af batteriet, men det kræver selvfølgelig,
at man har adgang til et opladningspunkt, når
opladningen skal finde sted – altså typisk en
hjemmeoplader. Optimalt er det, aldrig af aflade et
batteri til under 20 procent af kapaciteten eller
oplade det over 80 procent. I princippet som det
også gælder for moderne litium-ion baserede
smarttelefoner.
|