- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Nissan & Co: Stribevis af nye elbiler


Af Søren Clauding – februar 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der sælges mange elbiler i Danmark for tiden – i hvert fald i forhold til salget for få år siden. Men for få dage siden var der god grund til at spidse øre, hvis man har sigte mod en elbil, for da præsenterede alliancen mellem Nissan, Renault og Mitsubishi deres planer for de kommende år.

 

Ikke overraskende betyder elbiler rigtig meget i den sammenhæng. Nissan har jo været førende i mange år med den banebrydende fuldt elektriske bil, Nissan LEAF, der lanceredes i Europa i 2011, og den får snart konkurrence – internt vel at mærke – af endnu en ny elektrisk Nissan, Nissan Ariya, som lander på det danske marked til sommer. Nissan Aria kan beskrives som en mellemstørrelse crossover.

 

Ny ”Micra” er elektrisk

Det er interessant, men det var i sig selv ingen stor overraskelse, for den har faktisk allerede været præsenteret i et enkelt eksemplar i Danmark (læs mere om Nissan Ariya hér >>>). Men mindst ligeså interessant er det, og det var en regulær nyhed: Den kommende nye Nissan Micra bliver fuldt elektrisk og kommer sandsynligvis slet ikke til at hedde Micra.

 

Den nye kompakte elektriske Nissan bliver en helt igennem ny elbil, baseret på alliancens såkaldte CMF B-EV Platform. En platform er ikke, som det umiddelbart lyder som om, en fysisk platform, som man sætter hjul og karrosseri på, sådan lidt populært sagt. En platform er en mere samlet udvikling af en lang række enkelt komponenter og deres indbyrdes sammenhænge, som gør det muligt, hurtigt og allerede gennemprøvet og -tænkt at kunne skabe nye biler, og ikke mindst meget forskellige biler, uden at man skal begynde forfra hver gang en ny model skal stables på benene.

 

Det indebærer i Nissans tilfælde, at den samme platform også vil kunne benyttes i andre af alliancepartnernes biler – på en sådan måde, at man ikke umiddelbart vil kunne se ligheden mellem de forskellige modeller, i hvert fald ikke anden lighed end den, de enkelte bilfabrikker individuelt tilstræber for at skabe genkendelighed mellem bilerne i deres egen modelrække (og det har grundliggende egentlig ikke noget med platformen at gøre).

 

80 procent på fem fælles platforme

Man er faktisk så ambitiøs i alliancen, at man forventer i 2026, altså om blot fire år, at have en modelvifte, hvor 80 procent er baseret på blot fem fælles platforme på tværs i alliancen. Og strategien inkluderer også et mål om, at i 2030 vil alle alliancens biler være rene elbiler. Man forventer i øvrigt, at øge antallet af modeller til 35 og det kræver så en samlet investering på 23 milliarder Euro.

 

Ved præsentationen blev spørgsmålet rejst: hvis man sammenligner med hvad andre bilproducenters langt større investeringer, hvordan hænger det så sammen, hvordan kan Nissan & Co klare sig med så lidt? Eksempelvis annoncerede Volkswagen koncernen i udgangen af 2020 investeringer på 73 milliarder over blot de næste fem år alene på udviklingen af de elektriske biler.

 

Svaret er enkelt, siger man i Nissan-Renault-Mitsubishi koncernen: Vi har været i gang i over 10 år, vi har allerede investeret meget store summer i udviklingen af elektrificerede biler af den ene og den anden slags, vi har en kolossal erfaring i sammenligning med de kolleger, der først er kommet sent i gang.

 

Langt fremme med egne batterier

I øvrigt bekræftes det hos Nissan, at alliancen er meget langt fremme også i udviklingen af solid state batterier. Det er en batteriteknologi, som byder på væskeløse batterier, der er mere kompakte og har en større kapacitet end de nuværende litium-ion batterier. Man forventer, at kunne igangsætte en produktion, som vil indebære at omkostningerne ved batteriproduktionen allerede i 2026 vil være faldet med 50 procent og to år senere med 65 procent.

 

Og så har man i alliancen, baseret på Nissans store ekspertise og unikke erfaring besluttet, med Nissan i førertrøjen selv at forestå udviklingen af de nye batterityper. Der sigtes mod batterier med en dobbelt så stor massefylde som de nuværende litium-ion batterier (dvs i princippet den dobbelte kapacitet på den samme plads) og opladningstiden vil være reduceret til en tredjedel på de batterier, man forventer at kunne sætte i serieproduktion i 2028.

Nissan prøvekørsler - find dem hér >>>

Den førstkommende nye elbil fra Nissan er Ariya



Hurtige fakta om Nissan Ariya


Introduktion i Danmark: Sommeren 2022.

Systemeffekt: 218-394 hk, 300-600 Nm. Forhjulstræk hhv. firehjulstræk.

Batterier: Litium-ion på hhv. 63 og 87 kWh.

Rækkevidde: 340 hhv. 500 kilometer.

130 kW lynopladning.

7,4-22 kW 1- og 3-faset opladning.

Længde: 4,60 m.

Bredde: 1,85 m.

Højde: 1,66 m.

Bagagekapacitet: 468 l/415 l (e-4ORCE – dvs. 4WD).

Anhængervægt: 1500 kg.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt