- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kørt kort: Suzuki S-Cross Hybrid:

Kraftigt facelift eller helt ny bil


Af Søren Clauding - januar 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Suzuki lancerer netop nu en ny generation Suzuki S-Cross. Det kalder fabrikken det i hvert fald, men med den ægte beskedenhed, som kendetegner den danske importør af det populære japanske folke-bilmærke, er det vel snarere et kraftigt facelift, som virksomhedens danske informationschef, John Mogensen, udtrykte det, da vi stiftede det første bekendtskab med den nye bil. Her sælger man ikke katten i sækken.

 

Men ny er den, og der findes andre producenter, der ikke ville holde sig tilbage fra at kalde et kraftigt facelift for en helt ny bil, selvom den tekniske platform og det tekniske set-up i det store hele er identisk med den hidtidige generation. For det er ikke til at se, at den nye ikke er ny, og det er den vel også – men man er ikke så vant til beskedenhed i mange hjørner af bilverdenen.

 

En verden til forskel

Tag et kik på den nye S-Cross, sammenlign fx med vores fotos fra den seneste prøvekørsel af den kompakte SUV fra 2016. Visuelt er der en verden til forskel. Og hovsa, SUV kalder vi den. Ja, for den har en frihøjde på 17,5 cm, man sidder højt og den kan fås med firehjulstræk. Nogle kolleger har ingen problemer med at kalde deres biler for SUV, trods lavere frihøjde og mangel på firehjulstræk. Suzuki S-Cross AllGrip 4WD har oven i købet fire køreindstillinger, som kan vælges ud fra kørselsforholdene – sport, sne og differentialelås samt en automatindstilling, elektronisk styret. Beskedenhed behøver man ikke at udvise, hvad dette angår – og det gør man så heller ikke.

 

Med en længde på 4,30 meter og en indstigningspris på 235.000 kroner ligger Suzuki S-Cross prismæssigt i den lavere ende. Til sammenligning koster fx VW T-Roc Life 295.000 kroner. Tættest på kommer Peugeot 2008 til 245.000 kroner – men 2008 er ingen ægte SUV, hvis muligheden for 4x4 er en del af klassificeringen.

 

Mere elegant og overbevisende

Designfornyelsen er en vigtig del af den nye S-Cross. Den har ændret karakter i forhold til den hidtidige model, den er blevet mere elegant og er mere overbevisende. Front- og bagparti står for den største del af fornyelsen, men egentlig er det kun taglinjen, som deles med forgængeren. Interiøret er re-designet og opgraderet, der er flere bløde detaljer og mere udstyr, fx er alle modelversioner nu udrustet med et nyt multimediesystem.

 

Comfort og Active modellen er udstyret med en udgave af systemet med 7” skærm, mens Adventure modellen har en 9” HD-skærm. Begge versioner inkluderer DAB+ radio, Bluetooth opkobling, mulighed for spejling af mobiltelefonen via Apple CarPlay eller Android Auto samt bakkamera. Og endvidere indeholder det visning af fx hybrid-flow, kørehistorik, biloplysninger og evt. advarsler fra bilen. 9” versionen har desuden indbygget navigation, 360 graders kamera og mulighed for trådløs opkobling med Apple CarPlay.

 

Den nye model har automatisk nødbremse inkl. fodgængergenkendelse, aktiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, slingreadvarsel og skiltegenkendelse som standard. Og fra Active udstyrsniveauet også blind-vinkel advarsel samt advarsel ved krydsende trafik bag bilen.

 

Kendt hybrid drivline

Som alle øvrige Suzuki personbiler er hybridteknik også standard i samtlige S-Cross versioner. De tilbydes alle med den velkendte 1,4 liters 129-hestes turbo benzinmotor med et drejningsmoment på op til 235 Nm. Hybridsystemet er Suzukis 48V mild-hybridsystem, hvor en kompakt 14-hestes elmotor assisterer benzinmotoren under acceleration, og når man har brug for kræfter. Dermed er benzinforbruget optimeret til 18,9 km/l ved blandet kørsel og CO2-udledningen begrænset til 120 g/km. Den halvårlige ejerafgift 560 kroner. Og man må trække en anhænger på ikke mindre end 1500 kg.

 

S-Cross modelprogrammet består af 3 udstyrsvarianter: Comfort, Active og Adventure. I Comfort-modellen, der er prissat fra 235.000 kroner, er fx aircondition, 17” alu-fælge, LED for- og baglygter, multimediesystem med 7” farveskærm og bakkamera, el-ruder for og bag samt opvarmede sidespejle en del af udstyrspakken. Dertil kommer sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse, aktiv fartpilot, skiltegenkendelse, vognbaneassistent og slingreadvarsel.

 

Meget bil for pengene
I Active modellen til 265.000 kroner får man endvidere nøglefri betjening, 2-zone klimaanlæg, parkeringssensor for og bag samt blind-vinkel advarsel og rear cross traffic alarm. I topmodellen Adventure får man endvidere et stort el-betjent panoramasoltag, læderinteriør med ægte læder på sæde-siderne og kunstlæder med præget mønster på midterstykkerne. Og som nævnt også det større og mere avancerede multimediesystem med 9” skærm. Prisforskellen fra Active modellen er på 30.000 kr.

S-Cross modellerne leveres som udgangspunkt med en 6-trins manuel gearkasse, men Active og Adventure modellen fås også med en 6-trins converter-baseret automatic transmission til en merpris på 25.000 kr. Den nye S-Cross vil som nævnt også kunne fås med firehjulstræk. Det udløser da en merpris på 45.000 kroner men inkluderer også automatgear.

 

Stærk hybrid til efteråret

I løbet af efteråret 2022 kan man også erhverve en Suzuki S-Cross med Suzukis nye ”Strong-Hybrid” system, der i øvrigt får premiere i Vitara modellen i løbet af foråret. Det er et selvopladende hybridsystem på 140 V og 840 Wh. Elmotoren er da en 33 hestes MGU, hvis formål ikke er, at kunne køre mange kilometer fuldt elektrisk, men at bistå benzinmotoren på 102 hk under acceleration og udligne benzinmotorens tab af moment, når 6-trins automatgearet skifter gear. Det forventes at benzinøkonomien havner på så 19 km/l ved blandet kørsel.

 

Sidst, men ikke mindst, lanceres sidst på efteråret også et connectivity system, som gør det muligt at fjernaflæse fx bilens status, betjene dens alarm, lås og lys, at indkalde den til service og ikke mindst at finde bilen, hvis man har glemt, hvor man parkerede den.


Suzuki prøvekørsler - find dem hér >>>
Suzuki S-Cross 1,4 Boosterjet Hybrid:
De første kilometer
Vi har kørte en kort tur i den nye Suzuki S-Cross med 129-hestes Boosterjet Hybrid motor. I sammenligning med forgængeren er affjedringen øjensynlig blevet justeret, så bilen er lidt mere komfortabel. Det giver den fine allround køreegenskaber, uanset vejrlig, hvilket ikke er uvæsentligt i et land hvor det ikke er strålende sol døgnet rundt...

Vi følger op med en mere dybdegående prøvekørsel senere.



Interiøret er helt nyt og det samme er de infortainsmentsystemer, der betjenes via i dette tilfælde en 9" skærm i midterkonsollen.



Der er pænt med plads på bagsæderne i den trods altf forholdsvis kompakte SUV.


Bagagerummet har en kapacitet på 430 liter.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt