Suzuki lancerer netop nu en
ny generation Suzuki S-Cross. Det kalder fabrikken
det i hvert fald, men med den ægte beskedenhed, som
kendetegner den danske importør af det populære
japanske folke-bilmærke, er det vel snarere et
kraftigt facelift, som virksomhedens danske
informationschef, John Mogensen, udtrykte det, da vi
stiftede det første bekendtskab med den nye bil. Her
sælger man ikke katten i sækken.
Men ny er den, og der findes
andre producenter, der ikke ville holde sig tilbage
fra at kalde et kraftigt facelift for en helt ny
bil, selvom den tekniske platform og det tekniske
set-up i det store hele er identisk med den
hidtidige generation. For det er ikke til at se, at
den nye ikke er ny, og det er den vel også – men man
er ikke så vant til beskedenhed i mange hjørner af
bilverdenen.
En verden til forskel
Tag et kik på den nye
S-Cross,
sammenlign fx med vores fotos fra den seneste
prøvekørsel af den kompakte SUV fra 2016.
Visuelt er der en verden til forskel. Og hovsa, SUV
kalder vi den. Ja, for den har en frihøjde på 17,5
cm, man sidder højt og den kan fås med
firehjulstræk. Nogle kolleger har ingen problemer
med at kalde deres biler for SUV, trods lavere
frihøjde og mangel på firehjulstræk. Suzuki S-Cross
AllGrip 4WD har oven i købet fire køreindstillinger,
som kan vælges ud fra kørselsforholdene – sport, sne
og differentialelås samt en automatindstilling,
elektronisk styret. Beskedenhed behøver man ikke at
udvise, hvad dette angår – og det gør man så heller
ikke.
Med en længde på 4,30 meter
og en indstigningspris på 235.000 kroner ligger
Suzuki S-Cross prismæssigt i den lavere ende. Til
sammenligning koster fx VW T-Roc Life 295.000
kroner. Tættest på kommer Peugeot 2008 til 245.000
kroner – men 2008 er ingen ægte SUV, hvis muligheden
for 4x4 er en del af klassificeringen.
Mere elegant og
overbevisende
Designfornyelsen er en vigtig
del af den nye S-Cross. Den har ændret karakter i
forhold til den hidtidige model, den er blevet mere
elegant og er mere overbevisende. Front- og bagparti
står for den største del af fornyelsen, men egentlig
er det kun taglinjen, som deles med forgængeren.
Interiøret er re-designet og opgraderet, der er
flere bløde detaljer og mere udstyr, fx er alle
modelversioner nu udrustet med et nyt
multimediesystem.
Comfort og Active modellen er
udstyret med en udgave af systemet med 7” skærm,
mens Adventure modellen har en 9” HD-skærm. Begge
versioner inkluderer DAB+ radio, Bluetooth
opkobling, mulighed for spejling af mobiltelefonen
via Apple CarPlay eller Android Auto samt bakkamera.
Og endvidere indeholder det visning af fx
hybrid-flow, kørehistorik, biloplysninger og evt.
advarsler fra bilen. 9” versionen har desuden
indbygget navigation, 360 graders kamera og mulighed
for trådløs opkobling med Apple CarPlay.
Den nye model har automatisk
nødbremse inkl. fodgængergenkendelse, aktiv
fartpilot, aktiv vognbaneassistent, slingreadvarsel
og skiltegenkendelse som standard. Og fra Active
udstyrsniveauet også blind-vinkel advarsel samt
advarsel ved krydsende trafik bag bilen.
Kendt hybrid drivline
Som alle øvrige Suzuki
personbiler er hybridteknik også standard i samtlige
S-Cross versioner. De tilbydes alle med den
velkendte 1,4 liters 129-hestes turbo benzinmotor
med et drejningsmoment på op til 235 Nm.
Hybridsystemet er Suzukis 48V mild-hybridsystem,
hvor en kompakt 14-hestes elmotor assisterer
benzinmotoren under acceleration, og når man har
brug for kræfter. Dermed er benzinforbruget
optimeret til 18,9 km/l ved blandet kørsel og
CO2-udledningen begrænset til 120 g/km. Den
halvårlige ejerafgift 560 kroner. Og man må trække
en anhænger på ikke mindre end 1500 kg.
S-Cross modelprogrammet
består af 3 udstyrsvarianter: Comfort, Active og
Adventure. I Comfort-modellen, der er prissat fra
235.000 kroner, er fx aircondition, 17” alu-fælge,
LED for- og baglygter, multimediesystem med 7”
farveskærm og bakkamera, el-ruder for og bag samt
opvarmede sidespejle en del af udstyrspakken. Dertil
kommer sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse,
aktiv fartpilot, skiltegenkendelse,
vognbaneassistent og slingreadvarsel.
Meget bil for pengene
I Active modellen til 265.000 kroner får man
endvidere nøglefri betjening, 2-zone klimaanlæg,
parkeringssensor for og bag samt blind-vinkel
advarsel og rear cross traffic alarm. I topmodellen
Adventure får man endvidere et stort el-betjent
panoramasoltag, læderinteriør med ægte læder på
sæde-siderne og kunstlæder med præget mønster på
midterstykkerne. Og som nævnt også det større og
mere avancerede multimediesystem med 9” skærm.
Prisforskellen fra Active modellen er på 30.000 kr.
S-Cross modellerne leveres
som udgangspunkt med en 6-trins manuel gearkasse,
men Active og Adventure modellen fås også med en
6-trins converter-baseret automatic transmission til
en merpris på 25.000 kr. Den nye S-Cross vil som
nævnt også kunne fås med firehjulstræk. Det udløser
da en merpris på 45.000 kroner men inkluderer også
automatgear.
Stærk hybrid til efteråret
I løbet af efteråret 2022 kan
man også erhverve en Suzuki S-Cross med Suzukis nye
”Strong-Hybrid” system, der i øvrigt får premiere i
Vitara modellen i løbet af foråret. Det er et
selvopladende hybridsystem på 140 V og 840 Wh.
Elmotoren er da en 33 hestes MGU, hvis formål ikke
er, at kunne køre mange kilometer fuldt elektrisk,
men at bistå benzinmotoren på 102 hk under
acceleration og udligne benzinmotorens tab af
moment, når 6-trins automatgearet skifter gear. Det
forventes at benzinøkonomien havner på så 19 km/l
ved blandet kørsel.
Sidst, men ikke mindst,
lanceres sidst på efteråret også et connectivity
system, som gør det muligt at fjernaflæse fx bilens
status, betjene dens alarm, lås og lys, at indkalde
den til service og ikke mindst at finde bilen, hvis
man har glemt, hvor man parkerede den.
|