- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Test: KIA Sportage

Skarpt design og alsidige køreegenskaber


Af Søren Clauding – januar 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kik på fronten af den nye KIA Sportage. Den er næsten overvældende og ikke mindre overvældende i virkeligheden end billederne viser. KIA vil noget med deres design, som det også ses med elbilen, EV6. De har også noget at have designet i, for ligeså skarpt det er, ligeså gode og alsidige er køreegenskaberne, viste vores første test af den helt nye bil.

 

Den nye KIA Sportage er den første KIA, skabt på den nye N3 platform, som er en kraftig opgradering i forhold til forgængeren. Den har muliggjort en velkomponeret bil, som har alle muligheder for succes i Danmark, hvor den rammer lige ind i det såkaldte ”C-segnement” for mellemstore SUV’er.

 

En ud af fire er mellemstore SUV’er

Det segment udgjorde en fjerdedel af det samlede antal indregistrerede biler i Danmark sidste år, og da plug-in hybrid biler fortsat er væsentligt afgiftsbegunstigede, har man hos KIA i Danmark da også store forventninger til salget af den nye Sportage, når den lander herhjemme omkring 1. april.

 

Vi har tidligere givet en dybdegående beskrivelse af bilen baseret på de informationer, som fabrikken havde forelagt (læs vores præsentation hér >>>), så suppler disse linjer med især artiklen fra december, hvor vi skulle have mødt bilen første gang (det projekt bremsede Corona-restriktionerne). Det, vi manglede, var at se om virkeligheden lever op til beskrivelsen, og den mulighed har vi nu haft. Der er intet deri, der skrider, set i vores optik.

 

Plug-in hybrid kommer snart

Det var godt nok ikke den kommende plug-in hybrid, der var til rådighed blandt den lille håndfuld biler, den danske KIA importør havde skaffet til landet. Logisk nok, for den sættes først i produktion i februar. Men udgaven med 150 benzinheste var nok det mest repræsentative for den nye modelserie, man kunne komme.

 

Især fordi det næppe bliver ringere, når PHEV’en er klar. KIA har stor erfaring i at bygge plug-in hybrider, hvilket genspejles direkte i antallet på de danske landeveje. Der kører ganske enkelt flere plug-in hybrid biler på danske nummerplader fra KIA end fra noget andet bilmærke. Med udsigt til endnu flere kræfter og en fornuftig 4X4 løsning, hvor KIA benytter en såkaldt parallelhybrid konstruktion, burde der var dømt succes. Prisen er nemlig også rigtig.

 

Attraktiv plug-in

Parallelhybrid-løsningen indebærer, at elmotoren er koblet direkte sammen med benzinmotoren. Kræfterne sendes derved gennem gearkassen og ud til de trækkende hjul, så de leveres fuldstændig ens, uanset de kommer fra benzinmotoren, fra elmotoren eller som resultat af deres indbyrdes samarbejde. Det sikrer normalt yderst stabile, alsidige og sikre køreegenskaber, og det ser vi også frem til at prøve. Prisen på den kommende plug-in hybrid er 365.000 kroner og den vil da være ret veludstyret – foruden automatgear, firehjulstræk og 115 ekstra hestekræfter.

 

Det første møde bag rattet af KIA Sportage var som nævnt i versionen med 150 hk og forhjulstræk. Det var fugtigt og koldt, men gav alligevel gode muligheder for at vurdere kørefærdighederne og vejbeliggenheden.



Avancerede køreegenskaber

KIA fastholder heldigvis avancerede del-konstruktioner som multilink baghjulsophæng, som givetvis har gjort det lettere at justere styreegenskaberne. Man har med vilje, og fordi bilens stabilitet tillod det, reduceret understyringstendensen væsentligt. Den forhjulstrukne udgave overstyrer ikke, men er ret neutral og den gør bilen underholdende at køre – også på fugtige, ujævne danske landeveje. Højfartstesten må vi have til gode.

 

Sportage udmærker sig ved meget præcis styring – samtidig med, at affjedringen er tilstrækkelig tilgivende til både at håndtere de fugtige kørselsforhold og lettere off-road terræn, uden at slippe stabiliteten ved højere hastighed. Den er samtidig meget komfortabel og absorberer både store og små ujævnheder på det nærmeste forbilledligt. Og støjniveauet er ganske beskedent.

 

Et spørgsmål om kræfter

150-hestes turbobenzinmotoren er smidig og passer godt til bilen. Om de 265 hestekræfter, som plug-in hybrid’en leverer, overhovedet er nødvendige må tiden vise, men effekten i sig selv er ikke højeste prioritet. Det vil forholdet mellem pris, udstyr og forbrug til gengæld være og derfor bliver PHEV’en for mange bilkøbere nok det rette valg, uanset om de når et køremønster der for alvor vil have fordel af opladningsteknologien.

 

Med 150-hestes benzinmotor, som i øvrigt er en mild hybrid, er KIA Sportage prissat fra 335.000 kroner til 460.000. Den prøvekørte version havde det høje udstyrsniveau inklusive DCT gear og brillerer bl.a. med et glimrende forbrugstal, bilens størrelse taget i betragtning, på 15,1 km/l.

 

Den nye Sportage kan også købes med 136-hestes diesel, som prismæssigt ligger 30.000 kroner over benzinudgaven. Fordelen er ikke mindst et brændstofforbrug på 18,9 km/l. Alle versioner og KIA modeller i al almindelighed købes fortsat med 7 års garanti (eller op til 150.000 kilometer).


Andre KIA prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
KIA Sportage: Ny avanceret mellemklasse SUV >>>
First on-board videotest: KIA Sportage T-GDI
Vi har prøvet den helt nye KIA Sportage i den forhjulstrukne udgave med 150-hestes benzinmotor og DCT gear. Den kører fremragende, hvilket tegner godt for plug-in hybrid versionen, der sættes i produktion i februar. Fuld HD.














Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt