Kik på fronten af den nye KIA
Sportage. Den er næsten overvældende og ikke mindre
overvældende i virkeligheden end billederne viser.
KIA vil noget med deres design, som det også ses med
elbilen, EV6. De har også noget at have designet i,
for ligeså skarpt det er, ligeså gode og alsidige er
køreegenskaberne, viste vores første test af den
helt nye bil.
Den nye KIA Sportage er den
første KIA, skabt på den nye N3 platform, som er en
kraftig opgradering i forhold til forgængeren. Den
har muliggjort en velkomponeret bil, som har alle
muligheder for succes i Danmark, hvor den rammer
lige ind i det såkaldte ”C-segnement” for
mellemstore SUV’er.
En ud af fire er
mellemstore SUV’er
Det segment udgjorde en
fjerdedel af det samlede antal indregistrerede biler
i Danmark sidste år, og da plug-in hybrid biler
fortsat er væsentligt afgiftsbegunstigede, har man
hos KIA i Danmark da også store forventninger til
salget af den nye Sportage, når den lander herhjemme
omkring 1. april.
Vi har tidligere givet en
dybdegående beskrivelse af bilen baseret på de
informationer, som fabrikken havde forelagt (læs
vores præsentation hér >>>), så suppler disse
linjer med især artiklen fra december, hvor vi
skulle have mødt bilen første gang (det projekt
bremsede Corona-restriktionerne). Det, vi manglede,
var at se om virkeligheden lever op til
beskrivelsen, og den mulighed har vi nu haft. Der er
intet deri, der skrider, set i vores optik.
Plug-in hybrid kommer
snart
Det var godt nok ikke den
kommende plug-in hybrid, der var til rådighed blandt
den lille håndfuld biler, den danske KIA importør
havde skaffet til landet. Logisk nok, for den sættes
først i produktion i februar. Men udgaven med 150
benzinheste var nok det mest repræsentative for den
nye modelserie, man kunne komme.
Især fordi det næppe bliver
ringere, når PHEV’en er klar. KIA har stor erfaring
i at bygge plug-in hybrider, hvilket genspejles
direkte i antallet på de danske landeveje. Der kører
ganske enkelt flere plug-in hybrid biler på danske
nummerplader fra KIA end fra noget andet bilmærke.
Med udsigt til endnu flere kræfter og en fornuftig
4X4 løsning, hvor KIA benytter en såkaldt
parallelhybrid konstruktion, burde der var dømt
succes. Prisen er nemlig også rigtig.
Attraktiv plug-in
Parallelhybrid-løsningen
indebærer, at elmotoren er koblet direkte sammen med
benzinmotoren. Kræfterne sendes derved gennem
gearkassen og ud til de trækkende hjul, så de
leveres fuldstændig ens, uanset de kommer fra
benzinmotoren, fra elmotoren eller som resultat af
deres indbyrdes samarbejde. Det sikrer normalt
yderst stabile, alsidige og sikre køreegenskaber, og
det ser vi også frem til at prøve. Prisen på den
kommende plug-in hybrid er 365.000 kroner og den vil
da være ret veludstyret – foruden automatgear,
firehjulstræk og 115 ekstra hestekræfter.
Det første møde bag rattet af
KIA Sportage var som nævnt i versionen med 150 hk og
forhjulstræk. Det var fugtigt og koldt, men gav
alligevel gode muligheder for at vurdere
kørefærdighederne og vejbeliggenheden.
Avancerede køreegenskaber
KIA fastholder heldigvis
avancerede del-konstruktioner som multilink
baghjulsophæng, som givetvis har gjort det lettere
at justere styreegenskaberne. Man har med vilje, og
fordi bilens stabilitet tillod det, reduceret
understyringstendensen væsentligt. Den
forhjulstrukne udgave overstyrer ikke, men er ret
neutral og den gør bilen underholdende at køre –
også på fugtige, ujævne danske landeveje.
Højfartstesten må vi have til gode.
Sportage udmærker sig ved
meget præcis styring – samtidig med, at affjedringen
er tilstrækkelig tilgivende til både at håndtere de
fugtige kørselsforhold og lettere off-road terræn,
uden at slippe stabiliteten ved højere hastighed.
Den er samtidig meget komfortabel og absorberer både
store og små ujævnheder på det nærmeste
forbilledligt. Og støjniveauet er ganske beskedent.
Et spørgsmål om kræfter
150-hestes turbobenzinmotoren
er smidig og passer godt til bilen. Om de 265
hestekræfter, som plug-in hybrid’en leverer,
overhovedet er nødvendige må tiden vise, men
effekten i sig selv er ikke højeste prioritet. Det
vil forholdet mellem pris, udstyr og forbrug til
gengæld være og derfor bliver PHEV’en for mange
bilkøbere nok det rette valg, uanset om de når et
køremønster der for alvor vil have fordel af
opladningsteknologien.
Med 150-hestes benzinmotor,
som i øvrigt er en mild hybrid, er KIA Sportage
prissat fra 335.000 kroner til 460.000. Den
prøvekørte version havde det høje udstyrsniveau
inklusive DCT gear og brillerer bl.a. med et
glimrende forbrugstal, bilens størrelse taget i
betragtning, på 15,1 km/l.
Den nye Sportage kan også
købes med 136-hestes diesel, som prismæssigt ligger
30.000 kroner over benzinudgaven. Fordelen er ikke
mindst et brændstofforbrug på 18,9 km/l. Alle
versioner og KIA modeller i al almindelighed købes
fortsat med 7 års garanti (eller op til 150.000
kilometer).
|