Det var egentlig meningen, at vi skulle have været i
München for at være blandt de første til at
prøvekøre den helt nye KIA Sportage, der lanceres i
Danmark sidst i første kvartal næste år. Men især i
Bayern er smitterisikoen stor, så det satte
Corona-pandemien en effektiv stopper for. Vi satser
dog på engang i januar at kunne få mulighed for at
prøvekøre den nye bil.
KIA Sportage er nemlig ikke en ligegyldig bil, den
rammer direkte ind i den populære klasse for
mellemstore SUV’er og derfor skal Corona pandemien
ikke forhindre, at vi allerede nu sætter fokus på
den nye bil, som KIA jo ligesom de øvrige modeller
sælger i Danmark med 7 års garanti.
Skabt til Europa
Den model, der kommer til Danmark, er en dedikeret
europæisk version af Sportage, som er udviklet med
det ambitiøse formål, at sætte nye standarder i det
europæiske SUV-segment.
Den europæiske Sportage er udviklet på en helt ny
platform med en optimal akselafstand på 2,68 meter.
Den er 4,52 meter lang og 1,65 meter høj, og
bagagerumskapaciteten, loftshøjden og benpladsen er
markant større end i den bil, den erstatter, og
benpladsen på bagsædet rækker faktisk til prædikatet
som klassens største, fastslår man hos KIA.
Bredt motorprogram
Også på motorfronten står den nye Sportage stærkt og
viften af model-varianter inkluderer en avanceret
plug-in hybrid, der jo ikke er uinteressant i
Danmark, hvor plug-in hybridbiler også i det nye år
fortsat sælges med en kraftig reduktion i
registreringsafgiften.
Men man er ikke tvunget til at købe Sportage som
plug-in, for KIA leverer den også med både de
allernyeste miljøoptimerede benzin- og
dieselmotorer. Især dieselmotorerne er interessante
for de, der har et stort kørselsbehov. Har man det,
er diesel nemlig som hovedregel fortsat den mindst
forurenende og mest effektive type drivline – og
også den billigste i drift målt på energiudgift.
Den nye Sportage vil også kunne købes med en ny
elektronisk reguleret undervogn. Og en ny
terræn-indstilling skulle give Sportage gode
køreegenskaber i mere udfordrende terræn som fx sne,
mudder og sand. På asfaltvejene er man hjulpet af
det, som KIA kalder DriveWise-systemerne, der
inkluderer en omfattende pakke af avancerede
førerassistentsystemer.
Højteknologisk cockpit
Cockpittet i den nye Sportage er formet omkring et
kurvet display med en højteknologisk 12,3”
touchscreen, hvor man har lagt stor vægt på det
intuitive. Skærmen er baseret på den seneste
generation af de såkaldte full thin-film-transistor
liquid-crystal-displays, som erfaringsmæssigt
leverer en utrolig præcis og tydelig grafik.
Den nye Sportage er desuden udstyret med de nyeste
over-the-air-opdateringer af software og
navigationskort, så det også er muligt at have
kontakt med bilen på afstand via Kia
Connect-smartphoneappen. Man kan fx med et enkelt
tryk via app’en se, om bilen er låst, og om ruderne
er lukket, og man kan også se helt præcist, hvor man
sidst har parkeret. Systemet inkluderer også en
opladningsbakke til smarttelefoner, så man trådløst
kan hurtig oplade med 15 W.
Bagagerumskapaciteten er på 591 liter, som kan øges
til 1.780 liter når bagsæderyglænene lægges ned. Og
så er bilerne udrustet med Harman Kardon lyd anlæg.
Sportage kommer som nævnt med flere forskellige
drivliner og KIA peger på, at bilerne er sådan
bygget, at bagagepladsen er er den samme, uanset
bilerne er udstyret med plug-in hybrid teknologi,
mild hybrid teknologi eller konventionelle
drivliner. I den selvopladende hybrid-udgave er
batteripakken placeret under 2. sæderække, så
benpladsen er den samme som i Sportage-modellerne
med forbrændingsmotorer. I Sportage med plug-in
drivline er højvoltsbatteriet placeret under bilens
bund mellem de to aksler, hvilket både holdet
tyngdepunktet nede og sikrer en god vægtfordeling
samt tilstrækkelig kabineplads.
Drivlinerne
Sportage plug-in er i øvrigt udstyret med en
1,6-liters T-GDI-motor på 180 hestekræfter, en
90-hestes permanent magnet synkron elmotor og et
13,8 kWh litium-ion batteri. Systemeffekten er 265
hk.
Den selvopladende hybridudgave har den samme
180-hestes benzinmotor og den er så suppleret af en
60-hestes elmotor og strømmen kommer fra et kompakt
1,49 kWh litium-ion batteri. Det giver Sportage HEV,
som den kaldes, op til i alt 230 hestekræfter.
Den nye 1,6-liters motor kan også fås i kombination
med et mild-hybridsystem. Der vil man kunne vælge
mellem en 150 hestes version og en med op til 180
hestekræfter. På dieselsiden handler det om en
1,6-liters clean-dieselmotor, der fås med hhv. 115
hk eller 136 hk. Sidstnævnte kan også leveres med
Mild hybrid-teknologi.
Og så vil man kunne vælge mellem såvel manuelt
gearskifte som 7-trins automatgearkasser af
dobbeltkoblingstypen. Det er der egentlig ikke så
meget nyt i.
Kommer til marts
Den nye KIA Sportage sættes i serieproduktion sidst
i februar måned og forventes at lande i Danmark
engang i marts. I sagens natur er det for tidligt nu
at tale om priser, men det er svært at forestille
sig, at KIA ikke vil være prismæssigt
konkurrencedygtig.
Lige nu
kan man ikke købe en ny Sportage i Danmark, så vi
har ikke de aktuelle priser, men sidst vi prøvekørte
en KIA Sportage var for godt to år siden og dengang
var prisen små 375.000 kroner for en dieselversion
med topudstyr.
Link til
importøren
|