Når Lexus officielt kommer
tilbage på det danske marked midt på efteråret sker
det med den helt nye Lexus NX i den potente plug-in
hybrid version, 450h+, som det måske allerstærkeste
kort. Helt usædvanligt var det da også, at Lexus
havde bragt en bil til København, og den havde så
verdenspremiere så eksotisk et sted som i
studie-kælderen under Toyota/Lexus domicilet i
København.
Allerede 11. juni, altså
dagen inden den globale verdenspremiere, havde Lexus
i Danmark, godt skjult fra omverdens eventuelle
nysgerrige blikke, nemlig inviteret en meget lille
håndfuld danske journalister til at se bilen, der
dog allerede forinden for en endnu mindre håndfuld
var blevet præsenteret ved en særlig global online
forestilling. Det vidner om, hvor stor vægt Lexus
har lagt på at sikre den rette indstigning på
verdensmarkedet – og måske ligeså meget, hvor
vigtigt det er, at få et solidt tag i det danske
bilmarked lige fra begyndelsen af.
NX plug-in rammer markedet
perfekt
Det er nu 8 år siden Lexus
sidste gang var repræsenteret i Danmark. Corona
pandemien satte en kæp i hjulet for planerne i fjor,
men nu relanceres Lexus så til efteråret i henhold
til den reviderede plan. Det er dog næppe et stort
handikap, for med en bil som den nye NX rammer Lexus
midt i det meget vigtige marked for mellemstore
premium SUV’er. Da den oven i købet kommer som
plug-in, nyder den gavn af de danske
afgiftsbegunstigelser, der i særlig grad favoriserer
biler i det prisleje – gætter vi på, for priserne er
endnu ikke klar.
Og hvad er det så, der er
indeholdt i den nye japanske premium-bil, som vi
naturligvis vender tilbage med en prøvekørsel af ved
første givne lejlighed?
Den er først og fremmest 2.
generation af mærkets populære SUV, Lexus NX.
Modellen er blevet genopfundet fra ende til anden
med nyt design, på en ny platform, med forbedrede
køreegenskaber, nyt multimediesystem, endnu højere
sikkerhedsniveau samt yderst relevant: en ny,
elektrificeret drivline. Den læner sig i sagens
natur og i teknisk forstand ret meget op ad den
populære søstermodel, Toyota RAV4 Plug-in Hybrid.
Alene som plug-in i
Danmark
Det er første gang, at NX vil
kunne købes som plug-in hybridbil og den bliver
dermed også den første plug-in hybrid overhovedet i
Lexus’ modelprogram, der i forvejen rummer både
benzinbiler, fuldhybridbiler og en regulær elbil.
Lexus i Danmark har i sagens natur valgt, at
introducerer den nye NX udelukkende som plug-in
hybridbil, fordi den pga. afgiftsbegunstigelsen
giver mest mening.
Plug-in hybrid-udgaven har
som standard altid firehjulstræk og er udstyret med
en 2,5-liters benzinmotor og to elmotorer – én
fortil og én ved baghjulene. System-effekten er 306
hestekræfter, hvilket sikrer, at de magiske 100 km/t
kan nås på omkring 6 sekunder.
Den nye NX plug-in er blandt
de bedste i klassen med en gennemsnitlig
CO2-udledning ved blandet kørsel på under 40 gram
(WLTP). Den elektriske rækkevidde er 63 km, baseret
på strømmen fra et velvoksent 18,1 kWh litium-ion
batteri. Tallene er alle foreløbige minimumstal og
først endelige, når typegodkendelse foreligger op
til den globale introduktion. Men vigtigst er det
måske, at når man er løbet tør for kørestrøm,
forvandles motoren til at være en selvopladende
hybridmotor, som forventes at være omkring 20
procent mere økonomisk og dermed tilsvarende mindre
forurenende end konkurrenternes plug-in hybrid
systemer. Noget der også kendetegner, og har vi
erfaring for også fungerer i praksis, i Toyota RAV4
PHEV.
Muskuløst design
Det nye NX-design har en klar
muskuløs karakter, som det opleves fx også hos de
nyeste kraftfulde BMW’er og Mercedes biler. Lexus’
kalder deres designsprog ”L-finesse”, der kort
fortalt betyder, at designerne leverer det sidste
nye inden for design og teknologi og hele tiden
stræber efter præcision i alt, hvad de kreerer.
Design er ikke blot til visuel nydelse, og japanere
er vel ikke japanere for ingenting.
Bagtil bemærkes dels de
L-formede baglygter, dels et bredt lygtebånd, der
løber fra side til side henover midten. Det
traditionelle Lexus-emblem er (for første gang
nogensinde på en Lexus-model) erstattet af
LEXUS-navnet præget på bagklappen, helt i tidens
stil.
Den nye NX bliver bygget på
Toyota gruppens såkaldte GA-K-platform, hvilket har
sænket tyngdepunktet 2 cm, desuden er sporvidden
øget både for og bag, og der er opnået en mere
balanceret vægtfordeling mellem for- og bagakslen,
som er en dobbelt wishbone-ophængning.
Sammenlignet med 1.
generation er den nye NX vokset 2 cm både i længden
og i bredden, alt imens akselafstanden er øget med 3
cm. Det har givet bedre plads til især
bagsædepassagererne.
Kabinen er i det hele taget
blevet re-designet, og den nye NX er den første
model med Lexus’ nye ”Tazuna” cockpit design. Ordet
Tazuna er et gammelt japansk ord, der beskriver en
rytters kontrol over sin hest ved hjælp af tøjlerne.
Oversat til nutidigt bilsprog betyder det, at der er
sat fokus på at give føreren direkte, intuitiv
kontrol over bilen ud fra devisen ”hænderne på
rattet, øjnene på vejen”.
Japansk kultur
Det gamle Japanske koncept
”Takumi” er grundlæggende i alt, hvad Lexus laver.
Takumi-mesterhåndværkerne vogter over
kunsthåndværks-filosofien, og deres hænder er deres
vigtigste værktøj. Med hvide handsker bruger de
deres følesans til at mærke efter de mindste
skønhedspletter eller fejl, som alle er mindre end
en millimeter i størrelse. Sådan garanterer de
kvalitet i særklasse.
Interiørdesignerne har
arbejdet sammen med Takumi-håndværksmestrene for at
perfektionere designforholdet mellem rat og
gearvælger. Rattets tværsnit er nøjagtigt bestemt
for at give det bedste greb og letteste betjening af
bilens funktioner, mens gearvælgeren blev gjort så
kompakt som muligt, men i en form, der passer
perfekt i hånden og med den ideelle vinkel.
Afstanden mellem skulder og fingerspids for
mennesker rundt om i verden er også blevet undersøgt
for at sikre et layout, der giver føreren optimal
kontrol uden at skulle gå på kompromis med kroppens
position. Det bliver spændende at prøve i praksis.
Fjernstyring af bilen
Den nye NX har elektrisk
dørlåsesystem, der erstatter de traditionelle
håndtag med trykknapper placeret ved siden af
armlænet i dørpanelet. Ved brug af Lexus Link app’en
er det muligt, at fjernstyre flere
funktioner i bilen som bl.a. at tænde og slukke
klimaanlægget, åbne og låse dørene og overvåge og
styre opladningen af bilen.
Priserne på den nye Lexus NX
er endnu ikke klar, men modellen bliver introduceret
i Danmark til efteråret i forbindelse med den
officielle relancering af Lexus og man kan allerede
nu helt uforpligtende indgive en forhåndsreservation
på den nye Lexus NX 450h+ på
lexus.dk.
|