- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Verdenspremiere i København:

Helt ny Lexus NX


Lexus plug-in markerer den danske relancering


Af Søren Clauding – 12. juni 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når Lexus officielt kommer tilbage på det danske marked midt på efteråret sker det med den helt nye Lexus NX i den potente plug-in hybrid version, 450h+, som det måske allerstærkeste kort. Helt usædvanligt var det da også, at Lexus havde bragt en bil til København, og den havde så verdenspremiere så eksotisk et sted som i studie-kælderen under Toyota/Lexus domicilet i København.

 

Allerede 11. juni, altså dagen inden den globale verdenspremiere, havde Lexus i Danmark, godt skjult fra omverdens eventuelle nysgerrige blikke, nemlig inviteret en meget lille håndfuld danske journalister til at se bilen, der dog allerede forinden for en endnu mindre håndfuld var blevet præsenteret ved en særlig global online forestilling. Det vidner om, hvor stor vægt Lexus har lagt på at sikre den rette indstigning på verdensmarkedet – og måske ligeså meget, hvor vigtigt det er, at få et solidt tag i det danske bilmarked lige fra begyndelsen af.

 

NX plug-in rammer markedet perfekt

Det er nu 8 år siden Lexus sidste gang var repræsenteret i Danmark. Corona pandemien satte en kæp i hjulet for planerne i fjor, men nu relanceres Lexus så til efteråret i henhold til den reviderede plan. Det er dog næppe et stort handikap, for med en bil som den nye NX rammer Lexus midt i det meget vigtige marked for mellemstore premium SUV’er. Da den oven i købet kommer som plug-in, nyder den gavn af de danske afgiftsbegunstigelser, der i særlig grad favoriserer biler i det prisleje – gætter vi på, for priserne er endnu ikke klar.

 

Og hvad er det så, der er indeholdt i den nye japanske premium-bil, som vi naturligvis vender tilbage med en prøvekørsel af ved første givne lejlighed?

 

Den er først og fremmest 2. generation af mærkets populære SUV, Lexus NX. Modellen er blevet genopfundet fra ende til anden med nyt design, på en ny platform, med forbedrede køreegenskaber, nyt multimediesystem, endnu højere sikkerhedsniveau samt yderst relevant: en ny, elektrificeret drivline. Den læner sig i sagens natur og i teknisk forstand ret meget op ad den populære søstermodel, Toyota RAV4 Plug-in Hybrid.

 

Alene som plug-in i Danmark

Det er første gang, at NX vil kunne købes som plug-in hybridbil og den bliver dermed også den første plug-in hybrid overhovedet i Lexus’ modelprogram, der i forvejen rummer både benzinbiler, fuldhybridbiler og en regulær elbil. Lexus i Danmark har i sagens natur valgt, at introducerer den nye NX udelukkende som plug-in hybridbil, fordi den pga. afgiftsbegunstigelsen giver mest mening.

 

Plug-in hybrid-udgaven har som standard altid firehjulstræk og er udstyret med en 2,5-liters benzinmotor og to elmotorer – én fortil og én ved baghjulene. System-effekten er 306 hestekræfter, hvilket sikrer, at de magiske 100 km/t kan nås på omkring 6 sekunder.

 

Den nye NX plug-in er blandt de bedste i klassen med en gennemsnitlig CO2-udledning ved blandet kørsel på under 40 gram (WLTP). Den elektriske rækkevidde er 63 km, baseret på strømmen fra et velvoksent 18,1 kWh litium-ion batteri. Tallene er alle foreløbige minimumstal og først endelige, når typegodkendelse foreligger op til den globale introduktion. Men vigtigst er det måske, at når man er løbet tør for kørestrøm, forvandles motoren til at være en selvopladende hybridmotor, som forventes at være omkring 20 procent mere økonomisk og dermed tilsvarende mindre forurenende end konkurrenternes plug-in hybrid systemer. Noget der også kendetegner, og har vi erfaring for også fungerer i praksis, i Toyota RAV4 PHEV.

 

Muskuløst design

Det nye NX-design har en klar muskuløs karakter, som det opleves fx også hos de nyeste kraftfulde BMW’er og Mercedes biler. Lexus’ kalder deres designsprog ”L-finesse”, der kort fortalt betyder, at designerne leverer det sidste nye inden for design og teknologi og hele tiden stræber efter præcision i alt, hvad de kreerer. Design er ikke blot til visuel nydelse, og japanere er vel ikke japanere for ingenting.

 

Bagtil bemærkes dels de L-formede baglygter, dels et bredt lygtebånd, der løber fra side til side henover midten. Det traditionelle Lexus-emblem er (for første gang nogensinde på en Lexus-model) erstattet af LEXUS-navnet præget på bagklappen, helt i tidens stil.



 

Den nye NX bliver bygget på Toyota gruppens såkaldte GA-K-platform, hvilket har sænket tyngdepunktet 2 cm, desuden er sporvidden øget både for og bag, og der er opnået en mere balanceret vægtfordeling mellem for- og bagakslen, som er en dobbelt wishbone-ophængning.

 

Sammenlignet med 1. generation er den nye NX vokset 2 cm både i længden og i bredden, alt imens akselafstanden er øget med 3 cm. Det har givet bedre plads til især bagsædepassagererne.

 

Kabinen er i det hele taget blevet re-designet, og den nye NX er den første model med Lexus’ nye ”Tazuna” cockpit design. Ordet Tazuna er et gammelt japansk ord, der beskriver en rytters kontrol over sin hest ved hjælp af tøjlerne. Oversat til nutidigt bilsprog betyder det, at der er sat fokus på at give føreren direkte, intuitiv kontrol over bilen ud fra devisen ”hænderne på rattet, øjnene på vejen”.

 

Japansk kultur

Det gamle Japanske koncept ”Takumi” er grundlæggende i alt, hvad Lexus laver. Takumi-mesterhåndværkerne vogter over kunsthåndværks-filosofien, og deres hænder er deres vigtigste værktøj. Med hvide handsker bruger de deres følesans til at mærke efter de mindste skønhedspletter eller fejl, som alle er mindre end en millimeter i størrelse. Sådan garanterer de kvalitet i særklasse.

 

Interiørdesignerne har arbejdet sammen med Takumi-håndværksmestrene for at perfektionere designforholdet mellem rat og gearvælger. Rattets tværsnit er nøjagtigt bestemt for at give det bedste greb og letteste betjening af bilens funktioner, mens gearvælgeren blev gjort så kompakt som muligt, men i en form, der passer perfekt i hånden og med den ideelle vinkel. Afstanden mellem skulder og fingerspids for mennesker rundt om i verden er også blevet undersøgt for at sikre et layout, der giver føreren optimal kontrol uden at skulle gå på kompromis med kroppens position. Det bliver spændende at prøve i praksis.

 

Fjernstyring af bilen

Den nye NX har elektrisk dørlåsesystem, der erstatter de traditionelle håndtag med trykknapper placeret ved siden af armlænet i dørpanelet. Ved brug af Lexus Link app’en er det muligt, at fjernstyre flere funktioner i bilen som bl.a. at tænde og slukke klimaanlægget, åbne og låse dørene og overvåge og styre opladningen af bilen.

 

Priserne på den nye Lexus NX er endnu ikke klar, men modellen bliver introduceret i Danmark til efteråret i forbindelse med den officielle relancering af Lexus og man kan allerede nu helt uforpligtende indgive en forhåndsreservation på den nye Lexus NX 450h+ på lexus.dk.

Lexus prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Lexus Brand-store slår dørene op >>>

Lexus comeback i Danmark >>>



Hurtige fakta om den nye Lexus NX 450h+


Introduktion i Danmark: Efteråret 2021

 

Motor:

4 cyl. 2,5 liter benzinmotor, 2 elmotorer, Systemeffekt: 306 hk. Batteri: 18,1 kWh litiumion. Elektrisk rækkevidde: 63 km.

 

Længde: 4,66 meter

Bredde: 1,87 meter

Højde: 1,64 meter.

Akselafstand: 2,69 meter.


Link til Lexus Danmark hér >>>









Usædvanligt: Den helt nye Lexus NX 450h+ blev afsløret og præsenteret i Toyota/Lexus københavnske domicil i kælder-studiet under hovedbygningen.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt