Når den helt nye Lexus NX
lander på det danske marked i begyndelsen af 2022,
er der tale om en yderst luksuøs entre i et segment,
som i Danmark er blevet ekstra interessant pga. den
danske afgiftslovgivning. For i klassen for premium
plug-in hybrid SUV’er er en indstigningspris på
560.000 kroner temmelig favorabel – og fokuserer vi
på den F SPORT version, som vi havde særlig
opmærksomhed omkring i forbindelse med de første
internationale testkørsler og som er prissat til 686.000
kroner, er køreoplevelsen helt på første klasse.
Indledningsvis:
læs også præsentationen af bilen ifm.
verdenspremieren i København i juni i år – den
fortæller meget, der ikke nødvendigvis gentages her
i denne artikel. Men formidlingen af køreoplevelsen
i disse spalter skal ses i lyset af en misforståelse inden testkørslerne begyndte.
Sådan er det virkelige liv iblandt
Vejrguderne blandede sig
De første internationale
prøvekørsler af den nye Lexus NX fandt sted på
Mallorca. En smule atypisk spredte regnbyger med
skiftende styrke og en kraftig vind et fugtigt og
uforudsigeligt lag vand ud over de i forvejen ikke
altid lige forudsigelige landeveje. Det passede som
udgangspunkt godt til plug-in hybriden, som er den
eneste drivline-variant, der vil blive importeret
til Danmark, for affjedringen håndterede de fugtige
vej med stor sikkerhed.
Lexus NX er en mellemstor
SUV, den måler 4,66 meter i længden og vejer som
plug-in omkring 2 tons, fortrinsvis pga. det store
18,1 kWh batteri. Den har også med 20” fælge en
frihøjde på 19,5 cm. Selvom trækket på baghjulene i
forhold til systemeffekten på 309 hestekræfter er
begrænset til 54 hk, er det dog nok til ikke bare at
sikre god fremdrift på de fugtige veje, men også en
vedvarende stabilitet, når vejgrebet uventet skiftede
karakter. Begge elmotorer er af typen Permanent
Magnet Synkron, som har en meget præcis og hurtig
respons.
Køreoplevelsen var, hvad
affjedringen angår, ualmindelig komfortabel – helt i
tråd med Lexus DNA’et. Men samtidig var bilen
bemærkelsesværdig sprød gennem snævre kurver – trods
den store vægt. Og her kommer så
misforståelsen... Havde jeg ikke vidst bedre, ville
jeg have været forfaldet til at tro, at den prøvekørte bil
havde adaptiv affjedring. Det var tankerne under
køreturen, for misforståelsen indebar nemlig, at jeg
troede, at det havde den ikke.
Adaptiv undervogn
MEN: Det havde den, viste det
sig efterfølgende, ved mere minutiøs gennemgang af
det informationsmateriale, man som journalist
udstyres med i forbindelse med de internationale
prøvekørsler. Men dér var jeg faldet i – eller også
var jeg det ikke, for min føling var øjensynlig
rigtig.
Den prøvekørte version var
nemlig F SPORT, som bl.a. er
kendetegnet ved 20” alufælge og 235/50-20 hjul
med Bridgestone Alenza dæk, der er ret lavprofilede.
Og den version har adaptiv affjedring som standard.
Med til at underbygge
forvirringen var også, at når
man kørte på meget ujævn vej, fik ujævnhederne
overtaget og vibrationerne var uundgåelige, hvad der
jo egentlig ikke er noget mærkeligt i. Det samme
gjaldt en meget ru asfalt, der også
påvirkede billedet af den ultraluksuøse bløde
affjedring med
tilhørende meget lave støj. Det var veje, der
ikke findes mange af i Danmark, men det forstyrrede
køreoplevelsen lidt. Alt ialt kan man ikke desto
mindre konkludere, at den adaptive affjedring i den
grad løser opgaven fremragende.
Fortjener en plads i
Danmark
Selvom oplevelsen tog
udgangspunkt i den adoptive affjedring og uden at vide, hvordan en NX
450h+ præcist opfører sig uden den,
var indtrykket ikke desto mindre tilstrækkelig til at fastslå, at
NX fortjener en solid plads på det danske
premium-bilmarked. Der findes godt nok andre bilmærker på det
danske marked med en mere etableret brand-værdi, men
på verdensplan er
der solgt over 1 million
eksemplarer af den hidtidige NX, dér har den opnået
fuld anerkendelse. Det ville være mærkeligt, hvis
ikke også positionen i Danmark vil
komme på plads hen ad vejen.
Med til køreoplevelsen hører
desuden (og det er helt uafhængigt af affjedringen), en
velafstemt drivline. Man har taget udgangspunkt i
den, man kender fra søstermodellen i
Toyota-programmet, RAV4 Plug-in Hybrid. Men i NX
450h+ er lettere om-konfigureret, så den passer
til en marginalt anderledes vægtfordeling,
aerodynamik og hjulmontering. Faktisk kører Lexus’en
en smule længere på en opladning end RAV4 (1 km
faktisk) – 76 km ved blandet kørsel og op til 98 km
ved bykørsel. Det officielle forbrugstal er 111,1
km/l.
Længere rækkevidde end
forventet
De tal er iøvrigt markant bedre end
de minimumstal, der fulgte med verdenspremieren i
juni måned
– dengang talte man om 63 km. Vi forventer også, at
benzinforbruget, når batteriet er tomt, lander på
tæt ved 16 km/l, for motoren fungerer da som en
selvopladende hybrid og det eneste handikap er de
cirka 200 kg mervægt, der skal transporteres
(sammenlignet med en bil uden plug-in muligheden).
Fuld opladning, Type II, 32A:
2,5 timer.
Under kørslen oplever man
stort set ubemærket hvordan hybriddrivlinen i
hybrid-indstillingen til stadighed jonglerer rundt
med kræfterne fra 185-hestes benzinmotoren og den
kraftige 180 hestes elmotor – og iblandt desuden får lidt
assistance fra de 54 elektriske heste bagtil. Det er
ubemærket, fordi bilen er så lydløs. Det er kun, når
man træder speederen kraftigt ned, måske i forsøg på
at nå de 100 km/t på de lovede 6,3 sekunder (et
løfte der ser ud til at blive opfyldt), at
maskineriet brummer.
Lydoplevelsen
Omdrejningerne fra den
turbo-løse 2,5 liters 4-cylindrede Atkinson
benzinmotor følger dog ikke bilens acceleration,
netop fordi dens kræfter via en e-CVT gearkasse
parres med de elektriske kraftværker. Det hører man,
selvom støjniveauet er lavt. Men det hører vel også
fortiden til, at der skal være den direkte
lyd-sammenhæng, så lyden stiger og falder i frekvens
proportionalt med bilens hastighed. Og har man
skruet op for bilens 10 højtalere, kan man
ikke høre det alligevel.
Anno 2021 handler bilkøb,
ikke mindst i premium-klassen, i undertegnedes optik
om at parre miljørigtig adfærd med de mange
muligheder, en velvoksen SUV som NX 450h+ AWD
tilbyder. Den passer til mange moderne menneskers
aktive livsstil og rækkevidden gør det lettere at
praktisere elektrisk kørsel og dermed at reducere
såvel støjforureningen som forurening fra
udstødningen. De gode vejgenskaber, firehjulstrækket
samt den store frihøjder understøtter en veludrustet og elegant kabine – og
egentlig også det potente, delikate ydre, der kendetegner enhver
moderne Lexus.
Så må man i øvrigt trække en anhænger på 1500 kg. Det er
set bedre, men hvem kan da også lige finde
på, at hægte en tung anhænger bag på en Lexus NX,
det er lige før det er "blasfemi"…
Sidst, men ikke mindst: Da lanceringen af NX finder
sted i 2022, holder priserne næste år med.
|