| Lexus bygger meget elegante 
							biler, meget luksuøse og som hovedregel stilfærdige 
							biler, biler som vælges på grund af deres egenskaber 
							og, gætter vi på, ikke nødvendigvis for at skulle 
							fungere som prestige-forøgere. Ikke, at prestige 
							ikke følger med i købet, men det er sekundært. Til 
							gengæld skal man som køber sætte pris på gennemført 
							håndværk, og man skal kunne glæde sig over luksuøs 
							og tidsrigtig, miljøbevidst transport på 
							allerypperste niveau.   Hvis den antagelse er rigtig, 
							er konklusionen også, at det var der ikke mange 
							danskere, der kunne tilbage i 2013. Dengang valgte 
							Lexus at forlade det danske marked. Salget var for 
							lavt, det kunne ikke retfærdiggøre de basisudgifter, 
							der er forbundet med at være på et marked. Det har 
							ændret sig siden dengang. Nye markedsvurderinger har 
							indikeret, at danskerne er modne til at tage imod 
							det luksuøse japanske bilmærke, som resten af verden 
							for længst har gjort det.   Stor international 
							interesse I USA har Lexus gennem en 
							årrække været et af de mest solgte import-bilmærker 
							og eksempelvis er RX450h, som størrelsesmæssigt kan 
							sammenlignes med Mercedes GE, BMW X5 og Volvo XC90, 
							globalt blevet solgt i over 3 millioner eksemplarer. 
							Og den kompakte UX 250h blev sidste år, trods Corona 
							pandemien købt af 16.000 europæere.   Egentlig var relanceringen 
							planlagt til at skulle have fundet sted i foråret 
							2020, men så kom der lige en Corona-pandemi i vejen. 
							Da udviklingen begyndte at se lysere ud, åbnede 
							Lexus i Danmark i juni 2021 al stilfærdighed en 
							”Brand-store”, som det første signal om at man nu 
							var på vej tilbage (læs 
							om Lexus Brand Store hér >>>).   Fuldgyldtigt indtog Siden er alle de nødvendige 
							formaliteter og den nødvendige praktik blevet sat på 
							skinner og nu gør Lexus så sit fuldgyldige indtog på 
							det danske marked. Og man tager skridtet fuldt ud og 
							gør hele modelsortimentet tilgængeligt.   Lexus er kostbare biler, men 
							ikke mere kostbare end konkurrencen tillader. 
							Umiddelbart måler man sig op imod eksempelvis 
							førnævnte bilmærker, men sammenligningen er 
							vanskelig, fordi forskellene er vanskeligt målbare.   Komfortabel, lydløs og 
							afslappende Som optakt til relanceringen 
							i Danmark havde vi lejlighed til at prøve flere af 
							modellerne (og det er planen hen ad vejen at følge 
							op med regulære prøvekørsler af de vigtigste af 
							dem), og samstemmende var køreoplevelsen 
							overbevisende: næsten ubeskrivelig komfortabel, 
							lydløs og afslappende. Stilfærdigheden var helt på 
							niveau med den stilfærdige relancering. Og det 
							oplever man også i den mindste og billigste model, 
							UX 300e med ”Comfort”-udstyr til en listepris på 
							372.500 kroner.   Netop den model er nemlig 
							særlig interessant, for den er intet mindre end 
							Toyota-koncernens første regulære elbil, lanceret 
							globalt for få måneder siden, hvilket selvsagt er 
							med til uden beskatning at holde priserne nede på 
							det danske marked. Den tilsvarende UX 250h hybridbil 
							er prissat til 431.500 kroner.   Plug-in hybrid fuldender 
							modelviften Lexus NX 450h+ Plug-in 
							hybriden nyder også godt af de danske afgiftsregler 
							og vil snart kunne erhverves for 559.000 kroner – 
							den vender vi tilbage til i forbindelse med de 
							første internationale prøvekørsler først i oktober. 
							Siden introduceres den i Danmark sidst i 
							oktober/først i november. Lexus ES 300h med 218 
							hestes hybridmotor koster noget tilsvarende – 
							585.000 kroner.  Vil man betale mere for sin 
							nye Lexus er mulighederne righoldige. Lexus RX 450h 
							med 3,5 liters 313-hestes V6 hybrid drivline koster 
							godt 1 million kroner og den store LS 500h med 359 
							hestes 3,5 liters V6 kan købes for 1,762.500 kroner. 
							Desuden præsenterede Lexus LC 500 sportsvognene som 
							coupé og cabriolet med 477 hestes 5-liters V8, men 
							ingen af de to vil formentlig blive lagerført i 
							Danmark. 
 Læs også:
 Lexus comeback i Danmark >>>
 Link til importøren
 
 
							 Ikke mindst bagsædet er 
							overdådigt i topmodellen, Lexus LS 500h.  |