- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Dansk lancering



Lexus stille indtog på det danske luksus bilmarked


Af Søren Clauding – 16. september 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lexus bygger meget elegante biler, meget luksuøse og som hovedregel stilfærdige biler, biler som vælges på grund af deres egenskaber og, gætter vi på, ikke nødvendigvis for at skulle fungere som prestige-forøgere. Ikke, at prestige ikke følger med i købet, men det er sekundært. Til gengæld skal man som køber sætte pris på gennemført håndværk, og man skal kunne glæde sig over luksuøs og tidsrigtig, miljøbevidst transport på allerypperste niveau.

 

Hvis den antagelse er rigtig, er konklusionen også, at det var der ikke mange danskere, der kunne tilbage i 2013. Dengang valgte Lexus at forlade det danske marked. Salget var for lavt, det kunne ikke retfærdiggøre de basisudgifter, der er forbundet med at være på et marked. Det har ændret sig siden dengang. Nye markedsvurderinger har indikeret, at danskerne er modne til at tage imod det luksuøse japanske bilmærke, som resten af verden for længst har gjort det.

 

Stor international interesse

I USA har Lexus gennem en årrække været et af de mest solgte import-bilmærker og eksempelvis er RX450h, som størrelsesmæssigt kan sammenlignes med Mercedes GE, BMW X5 og Volvo XC90, globalt blevet solgt i over 3 millioner eksemplarer. Og den kompakte UX 250h blev sidste år, trods Corona pandemien købt af 16.000 europæere.

 

Egentlig var relanceringen planlagt til at skulle have fundet sted i foråret 2020, men så kom der lige en Corona-pandemi i vejen. Da udviklingen begyndte at se lysere ud, åbnede Lexus i Danmark i juni 2021 al stilfærdighed en ”Brand-store”, som det første signal om at man nu var på vej tilbage (læs om Lexus Brand Store hér >>>).

 

Fuldgyldtigt indtog

Siden er alle de nødvendige formaliteter og den nødvendige praktik blevet sat på skinner og nu gør Lexus så sit fuldgyldige indtog på det danske marked. Og man tager skridtet fuldt ud og gør hele modelsortimentet tilgængeligt.

 

Lexus er kostbare biler, men ikke mere kostbare end konkurrencen tillader. Umiddelbart måler man sig op imod eksempelvis førnævnte bilmærker, men sammenligningen er vanskelig, fordi forskellene er vanskeligt målbare.

 

Komfortabel, lydløs og afslappende

Som optakt til relanceringen i Danmark havde vi lejlighed til at prøve flere af modellerne (og det er planen hen ad vejen at følge op med regulære prøvekørsler af de vigtigste af dem), og samstemmende var køreoplevelsen overbevisende: næsten ubeskrivelig komfortabel, lydløs og afslappende. Stilfærdigheden var helt på niveau med den stilfærdige relancering. Og det oplever man også i den mindste og billigste model, UX 300e med ”Comfort”-udstyr til en listepris på 372.500 kroner.

 

Netop den model er nemlig særlig interessant, for den er intet mindre end Toyota-koncernens første regulære elbil, lanceret globalt for få måneder siden, hvilket selvsagt er med til uden beskatning at holde priserne nede på det danske marked. Den tilsvarende UX 250h hybridbil er prissat til 431.500 kroner.

 

Plug-in hybrid fuldender modelviften

Lexus NX 450h+ Plug-in hybriden nyder også godt af de danske afgiftsregler og vil snart kunne erhverves for 559.000 kroner – den vender vi tilbage til i forbindelse med de første internationale prøvekørsler først i oktober. Siden introduceres den i Danmark sidst i oktober/først i november. Lexus ES 300h med 218 hestes hybridmotor koster noget tilsvarende – 585.000 kroner.

 

Vil man betale mere for sin nye Lexus er mulighederne righoldige. Lexus RX 450h med 3,5 liters 313-hestes V6 hybrid drivline koster godt 1 million kroner og den store LS 500h med 359 hestes 3,5 liters V6 kan købes for 1,762.500 kroner. Desuden præsenterede Lexus LC 500 sportsvognene som coupé og cabriolet med 477 hestes 5-liters V8, men ingen af de to vil formentlig blive lagerført i Danmark.

Læs også:
Lexus comeback i Danmark >>>

Link til importøren

Ikke mindst bagsædet er overdådigt i topmodellen, Lexus LS 500h. 

Lexus prøvekørsler - find dem hér >>>
First videotest: Lexus UX 300e

Vi har taget en kort køretur i den nye Lexus UX 300e - den første elbil fra Toyota koncernen - kør med. Fuld HD.

Lexus UX 300e er Toyota koncernens første fuldt elektriske bil:







Lexus RX serien er solgt i over 3 millioner eksemplarer verden over.

Kort overblik over det danske sortiment


Lexus UX 250h:

Kompakt SUV, 4,50 meter lang, 2-liters Hybrid, 178 hk, priser fra kr. 431.500.

 

El-version: Lexus UX 300e:

Syncron Permanent magnet elmotor, 204 hk, ca. 310 km rækkevidde, priser fra kr. 372.000.

 

Lexus ES 300h:

Limousine, 4,98 meter lang, 2,5 liters hybrid, 218 hk, priser fra kr. 584.500.

 

Lexus RX 450h:

Stor SUV, 4,89 meter lang, 3,5 liters hybrid, 262 hk, priser fra kr. 1.036.500.

 

Findes også med 7 sæder:

Lexus RX 450hL:

5 meter lang, 3,5 liters hybrid, 313 hk, priser fra kr. 1.149.500.

 

Lexus LS 500h:

Limousine, 5,24 meter lang, 3,5 liters hybrid, 359 hk, priser fra kr. 1.762.500.

 

Kommer snart:

Lexus NX 450h+:

SUV, Plug-in hybrid, AWD, 306 hk, priser fra kr. 558.500.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt