Lexus bygger meget elegante
biler, meget luksuøse og som hovedregel stilfærdige
biler, biler som vælges på grund af deres egenskaber
og, gætter vi på, ikke nødvendigvis for at skulle
fungere som prestige-forøgere. Ikke, at prestige
ikke følger med i købet, men det er sekundært. Til
gengæld skal man som køber sætte pris på gennemført
håndværk, og man skal kunne glæde sig over luksuøs
og tidsrigtig, miljøbevidst transport på
allerypperste niveau.
Hvis den antagelse er rigtig,
er konklusionen også, at det var der ikke mange
danskere, der kunne tilbage i 2013. Dengang valgte
Lexus at forlade det danske marked. Salget var for
lavt, det kunne ikke retfærdiggøre de basisudgifter,
der er forbundet med at være på et marked. Det har
ændret sig siden dengang. Nye markedsvurderinger har
indikeret, at danskerne er modne til at tage imod
det luksuøse japanske bilmærke, som resten af verden
for længst har gjort det.
Stor international
interesse
I USA har Lexus gennem en
årrække været et af de mest solgte import-bilmærker
og eksempelvis er RX450h, som størrelsesmæssigt kan
sammenlignes med Mercedes GE, BMW X5 og Volvo XC90,
globalt blevet solgt i over 3 millioner eksemplarer.
Og den kompakte UX 250h blev sidste år, trods Corona
pandemien købt af 16.000 europæere.
Egentlig var relanceringen
planlagt til at skulle have fundet sted i foråret
2020, men så kom der lige en Corona-pandemi i vejen.
Da udviklingen begyndte at se lysere ud, åbnede
Lexus i Danmark i juni 2021 al stilfærdighed en
”Brand-store”, som det første signal om at man nu
var på vej tilbage (læs
om Lexus Brand Store hér >>>).
Fuldgyldtigt indtog
Siden er alle de nødvendige
formaliteter og den nødvendige praktik blevet sat på
skinner og nu gør Lexus så sit fuldgyldige indtog på
det danske marked. Og man tager skridtet fuldt ud og
gør hele modelsortimentet tilgængeligt.
Lexus er kostbare biler, men
ikke mere kostbare end konkurrencen tillader.
Umiddelbart måler man sig op imod eksempelvis
førnævnte bilmærker, men sammenligningen er
vanskelig, fordi forskellene er vanskeligt målbare.
Komfortabel, lydløs og
afslappende
Som optakt til relanceringen
i Danmark havde vi lejlighed til at prøve flere af
modellerne (og det er planen hen ad vejen at følge
op med regulære prøvekørsler af de vigtigste af
dem), og samstemmende var køreoplevelsen
overbevisende: næsten ubeskrivelig komfortabel,
lydløs og afslappende. Stilfærdigheden var helt på
niveau med den stilfærdige relancering. Og det
oplever man også i den mindste og billigste model,
UX 300e med ”Comfort”-udstyr til en listepris på
372.500 kroner.
Netop den model er nemlig
særlig interessant, for den er intet mindre end
Toyota-koncernens første regulære elbil, lanceret
globalt for få måneder siden, hvilket selvsagt er
med til uden beskatning at holde priserne nede på
det danske marked. Den tilsvarende UX 250h hybridbil
er prissat til 431.500 kroner.
Plug-in hybrid fuldender
modelviften
Lexus NX 450h+ Plug-in
hybriden nyder også godt af de danske afgiftsregler
og vil snart kunne erhverves for 559.000 kroner –
den vender vi tilbage til i forbindelse med de
første internationale prøvekørsler først i oktober.
Siden introduceres den i Danmark sidst i
oktober/først i november. Lexus ES 300h med 218
hestes hybridmotor koster noget tilsvarende –
585.000 kroner.
Vil man betale mere for sin
nye Lexus er mulighederne righoldige. Lexus RX 450h
med 3,5 liters 313-hestes V6 hybrid drivline koster
godt 1 million kroner og den store LS 500h med 359
hestes 3,5 liters V6 kan købes for 1,762.500 kroner.
Desuden præsenterede Lexus LC 500 sportsvognene som
coupé og cabriolet med 477 hestes 5-liters V8, men
ingen af de to vil formentlig blive lagerført i
Danmark.
Læs også:
Lexus comeback i Danmark >>>
Link til importøren
Ikke mindst bagsædet er
overdådigt i topmodellen, Lexus LS 500h.
|