Ford er førende på markedet
for varebiler med det kendte Transit brand. Sådan
har det været i de sidste 6-8 år, og udover at
styrke hele serviceorganisationen gennem Ford Liive,
dvs. alt det, man får med, når man anskaffer en ny
Ford Transit, er Ford nu også på markedet med en
række udstyrs versioner, der skal sikre, at man
fortsat kan give konkurrenterne baghjul.
Ford Transit er en fælles
betegnelse for Fords varebiler. Men bortset fra den
største af dem, har de mindre versioner
tillægsnavne: Connect og Custom. Tilsammen blev der
i årets første fire måneder indregistreret over 3000
af dem, mens nr. to på markedet, Mercedes-Benz
opnåede godt det halve antal. Siden følger VW,
Peugeot, Renault, Citroën, Toyota og resten. Men
sammenlagt har Ford Transit 28 procent af markedet.
40 procent er Transit’er
Ford Transit er også en
vigtig del af Ford Danmarks modelportefølje. Selvom
varebilsmarkedet generelt er langt mindre end
personbilsmarkedet udgør Transit modellerne omkring
40 procent af Fords salg i Danmark. Men i erkendelse
af, at varebilskunderne i højere grad end tidligere
også værdsætter løsninger, som gør deres biler mere
attraktive, lanceres en række modelvarianter, i
princippet på samme måde som man gør med
personbilerne.
Ford Connect vil derfor nu
kunne anskaffes basalt set i en Trend version, men
også i en mere veludstyret variant, kaldet Limited,
plus en Active respektive en Sport udgave. Ford
Transit Connect Limited tilbyder fx for en beskeden
merpris i forhold til Trend elektrisk foldbare
sidespejle, Xenon forlygter, tågeforlygter med
kurvelys, LED lys i varerummet, læderrat, 2-zone
klimaanlæg, nøglefri start og ikke mindst p-sensorer
bag – plus lidt ekstra kosmetik som indfarvede
sidespejle, dørhåndtag og sidelister.
Den billigste Connect
Limited er prissat til 163.000 kroner ekskl. moms og
den findes både med benzinmotor og flere
dieselmotorer samt i en kort og en lang version.
Active versionen byder
desuden på en særlige signaturgril, tagrælinger,
17”alufælg, skærmforøgere, infotainmentsystemet
SYNC3 med 6” berøringsskærm med bakkamera. Desuden
er frihøjde forøget med hhv. 2,4 cm for og 9 mm bag.
Merprisen er små 15.000 kroner. I sagens natur har
Sport-versionen fokus på det sportslige udtryk.
TRAIL med mekanisk
spærredifferentiale
Ford Transit Custom kommer
nu også i en Limited udgave, som danner basis for
yderligere Sport og Active udstyr, alt imens en nye
TRAIL-version baseres på Trend. Det har ikke mindst
at gøre med, at TRAIL også har mekanisk
differentialespær (se videoen her på siden), som
fordrer manuelt gearskifte. Limited har bl.a. 17”
alufælge, sæder i dellæder el-justerbart førersæde
og 6-trins automatgear. Den billigste Custom Active
er prissat til godt 263.000 kroner ekskl. moms.
Custom TRAIL er også visuelt
gjort mere iøjefaldende med en frontgrill, som man
kender den hos Ford ranger Raptor, den har det
førnævnte spærredifferentiale, lædersæder og
forskelligt andet udstyr til en merpris på blot
14.000 kroner.
Også storebror Transit
findes nu i en TRAIL-udgave, som bl.a. inkluderer
Raptor-grillen, 16” alufælge, lædersæder, mekanisk
spærredifferentiale, regnsensor og el-sidespejle,
foldbare og med varme. Samme merpris: Kr. 14.000.
Transit er ikke bare
storebror, den er også den mest kostbare, trods alt,
med en startpris på lige under 300,000 kroner ekskl.
moms. Og den findes i to længder og to højder med to
dieselmotorer at vælge imellem samt mulighed også
for firehjulstræk.
Miljøbrændstoffer
En anden og anderledes nyhed
er muligheden for at benytte de nye HVO
brændstoffer, som er baseret på hydrobehandlet
vegetabilsk olie, der medvirker til en væsentlig
reduktion af udledningen af drivhusgasser. Brugen af
det miljøoptimerede brændstof kræver ingen
omjusteringer af motorerne og garanti såvel som
service intervaller er uændret. HVO kan iøvrigt
benyttes på alle Transit biler produceret siden maj
2019.
Link til
importøren |