- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Nye Ford Transit modeller:

Transit giver mere baghjul


Af Søren Clauding – maj 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford er førende på markedet for varebiler med det kendte Transit brand. Sådan har det været i de sidste 6-8 år, og udover at styrke hele serviceorganisationen gennem Ford Liive, dvs. alt det, man får med, når man anskaffer en ny Ford Transit, er Ford nu også på markedet med en række udstyrs versioner, der skal sikre, at man fortsat kan give konkurrenterne baghjul.

 

Ford Transit er en fælles betegnelse for Fords varebiler. Men bortset fra den største af dem, har de mindre versioner tillægsnavne: Connect og Custom. Tilsammen blev der i årets første fire måneder indregistreret over 3000 af dem, mens nr. to på markedet, Mercedes-Benz opnåede godt det halve antal. Siden følger VW, Peugeot, Renault, Citroën, Toyota og resten. Men sammenlagt har Ford Transit 28 procent af markedet.

 

40 procent er Transit’er

Ford Transit er også en vigtig del af Ford Danmarks modelportefølje. Selvom varebilsmarkedet generelt er langt mindre end personbilsmarkedet udgør Transit modellerne omkring 40 procent af Fords salg i Danmark. Men i erkendelse af, at varebilskunderne i højere grad end tidligere også værdsætter løsninger, som gør deres biler mere attraktive, lanceres en række modelvarianter, i princippet på samme måde som man gør med personbilerne.

 

Ford Connect vil derfor nu kunne anskaffes basalt set i en Trend version, men også i en mere veludstyret variant, kaldet Limited, plus en Active respektive en Sport udgave. Ford Transit Connect Limited tilbyder fx for en beskeden merpris i forhold til Trend elektrisk foldbare sidespejle, Xenon forlygter, tågeforlygter med kurvelys, LED lys i varerummet, læderrat, 2-zone klimaanlæg, nøglefri start og ikke mindst p-sensorer bag – plus lidt ekstra kosmetik som indfarvede sidespejle, dørhåndtag og sidelister.

 

Den billigste Connect Limited er prissat til 163.000 kroner ekskl. moms og den findes både med benzinmotor og flere dieselmotorer samt i en kort og en lang version.

 

Active versionen byder desuden på en særlige signaturgril, tagrælinger, 17”alufælg, skærmforøgere, infotainmentsystemet SYNC3 med 6” berøringsskærm med bakkamera. Desuden er frihøjde forøget med hhv. 2,4 cm for og 9 mm bag. Merprisen er små 15.000 kroner. I sagens natur har Sport-versionen fokus på det sportslige udtryk.

 

TRAIL med mekanisk spærredifferentiale

Ford Transit Custom kommer nu også i en Limited udgave, som danner basis for yderligere Sport og Active udstyr, alt imens en nye TRAIL-version baseres på Trend. Det har ikke mindst at gøre med, at TRAIL også har mekanisk differentialespær (se videoen her på siden), som fordrer manuelt gearskifte. Limited har bl.a. 17” alufælge, sæder i dellæder el-justerbart førersæde og 6-trins automatgear. Den billigste Custom Active er prissat til godt 263.000 kroner ekskl. moms.

 

Custom TRAIL er også visuelt gjort mere iøjefaldende med en frontgrill, som man kender den hos Ford ranger Raptor, den har det førnævnte spærredifferentiale, lædersæder og forskelligt andet udstyr til en merpris på blot 14.000 kroner.



Også storebror Transit findes nu i en TRAIL-udgave, som bl.a. inkluderer Raptor-grillen, 16” alufælge, lædersæder, mekanisk spærredifferentiale, regnsensor og el-sidespejle, foldbare og med varme. Samme merpris: Kr. 14.000.

 

Transit er ikke bare storebror, den er også den mest kostbare, trods alt, med en startpris på lige under 300,000 kroner ekskl. moms. Og den findes i to længder og to højder med to dieselmotorer at vælge imellem samt mulighed også for firehjulstræk.

 

Miljøbrændstoffer

En anden og anderledes nyhed er muligheden for at benytte de nye HVO brændstoffer, som er baseret på hydrobehandlet vegetabilsk olie, der medvirker til en væsentlig reduktion af udledningen af drivhusgasser. Brugen af det miljøoptimerede brændstof kræver ingen omjusteringer af motorerne og garanti såvel som service intervaller er uændret. HVO kan iøvrigt benyttes på alle Transit biler produceret siden maj 2019.


Link til importøren

Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
FordLiive introduktion - læs mere >>>
Videotest: Ford Transit Custom TRAIL

Fords nye TRAIL-version af Transit Custom har mekanisk spærredifferentiale som standard. I den korte video får man en fornemmelse af hvordan det fungerer i praksis. Fuld HD.








TRAIL udgaven har mekanisk spærredifferentiale.




Billedet snyder - for det går ikke op ad bakke for Ford Transit. Tværtimod.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt