- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


FordLiive : Udvidet produktansvar optimerer

Ford kundernes brug af varebiler


Af Søren Clauding – marts 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Varebiler spiller en afgørende rolle for et moderne samfunds eksistens. Det er ikke mindst blevet synliggjort under Corona pandemien, hvor fx varetransport, og håndværkernes mulighed for effektivt at omsætte nye kunders virkelyst, har gjort dem ekstra synlige i trafikbilledet. Nu igangsætter Ford en målrettet effektivitetsforøgelse gennem et omfattende koncept for en servicetjeneste, der hen ad vejen tilbydes alle Fords varebilskunder.

 

Varebiler har som alle biler brug for vedligeholdelse og reparationer, men iblandt er disse ikke planlagt og kommer da ofte ubelejligt. Når varebilen skal repareres, er det en ulempe for bruger og virksomhed – og dermed også virksomhedernes kunder. Med det nye produkt, som kaldes FORDLiive-service, vil Ford sammen med varebilsbrugerne være i stand til at reducere ikke planlagt ”nedetid” på varebilen med op til 60 procent.

 

En sådan indsats er ikke betydningsløs, for Ford er stor i Europa. For sjette år i træk blev Ford sidste år det bedst sælgende varebilsmærke i Europa. Lanceringen af FORDLiive er da også kun det første skridt for Ford i indsatsen for at fastholde og måske endda forstærke den position.

 

Gratis overvågning

FORDLiive vil være en gratis del af både den såkaldte FordPass Pro-app og Ford Telematics (som ikke endnu er lanceret i Danmark), der er skræddersyet til mindre erhvervsdrivende såvel som større flåder af varebiler.

 

Kernen i FORDLiive-systemet er forbindelsen af realtidsdata fra varebilen til det omfattende netværk af Ford Transit Erhvervscentre i Europa. Flere end 500.000 Ford varebiler i Europa er allerede forbundet via indbyggede modemmer og er i stand til at dele relevante data. Om blot halvandet år forventer Ford, at man passerer en million tilkoblede biler.

 

Servicetjenesten bliver introduceret på udvalgte europæiske markeder i løbet af 2021 og i Danmark regner man med at være i gang indenfor 12-18 måneder. Man forventer dermed, at dække 80 procent af kunderne med dedikerede Transit Erhvervscentre inden årets udgang.

 

Smart vedligeholdelse

FORDLiive muliggør også "Smart vedligeholdelse". Det er et system, hvor analyse af realtidsdata fra varebilerne sikrer, at der er reserveret tid til service på det mest passende tidspunkt for kunden. Der sendes også varsler, så reparationer kan tages i opløbet, inden det får konsekvenser for kørsel i varebilen.

 

FORDLiive kan også levere specifikke oplysninger om den enkelte varebil til kunderne. Mindre virksomheder med op til fem varebiler modtager varslerne gennem FordPass Pro-appen, mens de kunder, som administrerer større varebilsflåder, på sigt (i Danmark) får adgang dertil via et brugerdefineret Ford Telematics-dashboard.

 

Data sendes automatisk fra bilens FordPass Connect modem. Det har været standard på Transit 2T, Transit Custom, Transit Connect og Ranger siden midten af 2019. På baggrund af statistik fra en af Storbritanniens førende vejhjælps-tjenester vurderes, at op imod 30 procent af vejhjælps-assistancerne kan undgås, hvis kunder følger anbefalingerne i ”Smart vedligeholdelse” notifikationerne.

 

”Smart vedligeholdelse” kan også hjælpe flådechefer med at planlægge vedligeholdelse og servicebooking, når det passer dem bedst. ”Smart vedligeholdelse” sender desuden notifikationer om den resterende tid for olie, AdBlue-niveau og dæktryk for at reducere behovet for ikke planlagt nedetid. Systemet vil også blive brugt til at underrette om eventuelle tilbagekaldelser.

 

Ford Service Pro

En vigtig del af FORDLiive konceptet er Ford Service Pro, der tilbydes af Fords Transit centre. Det er en servicestandard, der blandt andet ved hjælp af tilpassede data sikrer vedligeholdelse af varebilen, når det passer kunden, og som sikrer, at varebilen hurtigt er tilbage på arbejde i tilfælde af driftstop.

 

Ford Transit Erhvervscentre i Danmark vil kunne se de seneste 60 dages køretøjsdata fra alle kunders varebiler ved hjælp af «Smart Diagnostisk». Det medfører hurtigere diagnoser og gør det muligt, at bestille nødvendige dele hjem inden værkstedsbesøget. Med deling af køretøjsdata kan forhandleren også tilbyde kunderne bedre skræddersyede serviceeftersyn, ved at registrere flere mindre behov og rette dem alle ved ét samlet besøg.



Når længere nedetid ikke kan undgås, vil Transit Erhvervscentre også bedre kunne forudse kundens behov for en lånebil og sikre, at den er på plads, når den skal bruges.

 

FordLiive konceptet skal iøvrigt ses som en række nye services, der blandt andet vil kunne inkluderer elementer som markedets længste åbningstider, overnatningsservice, 1 times ekspresservice, tilbud om at afhentning og aflevering af varebil til service og reparation og en mobil serviceordning, der kan reparere varebilen, hvor den er.

 

Tre nye FORDLiive-centre i 2021

Helt centralt bliver også FORDLiive-centrene, hvorfra eksperter sikrer, at kundernes varebiler er på farten mest muligt, ved hurtigst muligt at identificere og løse eventuelle udfordringer der opstår undervejs.

 

Der findes centre i Storbritannien og Spanien, og senere i år opføres et FordLiive center i Køln. Køln-centeret vil indledningsvis understøtte tyske, østrigske og schweiziske kunder - og ved de senere trin i lanceringen - også andre europæiske markeder, herunder Danmark.

 

Konceptet lanceres forventeligt i Danmark indenfor 12-18 måneder og hvilke elementer, det vil omfatte for danske varebilskunder vil da være fastlagt.

Ford prøvekørsler - find dem hér >>>


Klik på grafikken og se den større. Den anskueliggør sammenhængen mellem de forskellige omdrejningspunkter.


FordPass app'en spiller en central rolle for de mindre virksomheder.


Ford Service Pro videotjek.


Ford Service Pro Express Service.


Ved udgangen af 2021 findes der fire FordLiive Centre i Europa.

Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt