- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 NU kører KINTO også i Danmark


  Af Søren Clauding – 9. oktober 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede i januar måned i år kunne vi præsentere Toyotas nye mobilitets concept, KINTO. Nu er konceptet helt efter planen også introduceret i Danmark. Idéen er, på længere sigt, at tilbyde en bred vifte af mobilitetsservices både globalt og lokalt, og dermed til danskere over hele landet.

 

Selve præsentationen fandt da også meget naturligt sted i Carlsbergbyen i København, ét af de byområder, som er under udvikling, og hvor lige præcis KINTO i en udviddet form vil kunne vinde indpas. Overordnet arbejder Toyota selv på at udvikle bymiljøer, der tilgodeser fremtidens transport og transportbehov, aktuelt gennem eksperimentalbyen, Wowen City, der geografisk ligger, hvor Toyota allerede havde et omfattende testområde for foden af det ikoniske Mount Fuji i Japan.

 

Første spadestik

I første omgang er der dog tale om, populært sagt, de første spadestik som led i koncernens transformation fra bilproducent til mobilitetsvirksomhed. Det globale mål er, at kunne tilbyde mobilitet og services for, alle uanset alder og eventuelle fysiske begrænsninger.

 

Idéen er, at når man i fremtiden skal have løst sit behov for mobilitet, vil Toyota sørge for, at være til stede med lige nøjagtigt det produkt eller den service, der gør det muligt. Toyota sigter i øvrigt både mod private og virksomheder.

 

KINTO er en slags paraply for virksomhedens mobilitetstjenester og i udgangspositionen findes der nu fem forskellige mobilitetskoncepter på globalt plan under KINTO-navnet. I Danmark lægger KINTO ud med koncepterne ”KINTO Share”, der er et delebilskoncept, og ”KINTO Flex”, som er fleksibel udlejning i en kortere periode.

 

Faste parkeringspladser

Med KINTO Share kan man vælge mellem forskellige biltyper lige fra den kompakte Toyota Yaris Hybrid til den større Toyota RAV4 Hybrid eller varebilen Toyota Proace. KINTO Share indebærer dog, at bilerne har faste parkeringspladser og altid afhentes og returneres til samme parkeringsplads, hvilket er med til, at holde prisen nede. Både brugeroprettelse, booking og betaling foregår via den gratis KINTO app, hvor det også er muligt at se, hvor bilerne holder parkeret.

 

Flere virksomheder har allerede i en testperiode stillet parkeringspladser til rådighed for delebilerne og de har derigennem haft mulighed for, at kunne benytte bilerne som supplement til deres eksisterende bilflåde. Samtidig har det også været muligt for medarbejderne, at benytte bilerne uden for kontortid fx til private gøremål, så man derved udnytter bilflåden optimalt døgnet rundt.

 

Kort langtidsleje

KINTO Flex tjenesten handler om langtidsleje, om end i kortere perioder, hvor det er muligt, at leje en bil ned til fire måneder (eller to måneder for varebiler). Forsikring, ejerafgift og service altid er inkluderet i prisen, og der er ingen ekstra førstegangsydelse.

 

Næste step for Toyota i Danmark er i 2021, at introducere ”KINTO Join”, der er en samkørselstjeneste, koordineret via KINTO app’en.

 

KINTO-navnet stammer i øvrigt fra det japanske ord KINTO-UN, der direkte oversat betyder flyvende nimbus. Det er betegnelsen for en magisk og venlig sky, der giver on-demand transport til en berømt animeret karakter i Japan. ”KINTO-UN” er en service, som dukker op, når den animerede figur har brug for det, og kan transportere figuren hvorhen, den ønsker, så snart den ønsker det.

 

Der kan læses mere om KINTO i Danmark hér >>>

Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
KINTO former fremtiden >>>






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt