- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Test: Toyota GR Supra 2.0

Meningsfyldt downsizing


Af Søren Clauding – 18. juni 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er cirka et år siden, at Toyota gav mulighed for, for første gang at prøvekøre den helt nye Supra generation, med tilføjelsen ”GR”. En 340 hestes sportsvogn, udviklet i et samarbejde med BMW. Nu er GR Supra igen aktuel, men med mindre motor. Giver det mening?

 

Det hurtige svar er: ja, bl.a. fordi man sparer et par hundrede tusinde kroner og også vinder lidt på benzinøkonomien. Men den nye version har også andre egenskaber, som giver downsizingen mening, hvilket var tydeligt ifm. vores første testkørsel på danske landeveje og en svensk racerbane.

 

Sådan håndterede vi corona

Det sidste, i en endnu ikke overstået corona-tid, skal ikke forløbe uden bemærkninger. Oprindeligt skulle testkørslerne nemlig have fundet sted i Spanien sidst i marts, også på en racerbane, men den gik jo ikke rigtigt. Tidspunktet var måske heller ikke optimalt, fordi verden havde fået et andet fokuspunkt. I Danmark bevæger tingene sig i den rigtige retning og derfor fik Toyota i Danmark bragt de GR Supra’er, der skulle være kørt i Spanien, til det danske hovedkvarter.

 

Men racerbanen: Den nærmeste racerbane er Sturup Raceway i Sverige. Endnu er corona-situationen ikke stabil i Sverige og den pragmatiske løsning var, at køre til Sturup – én person i hver bil – uden ophold undervejs og på en i øvrigt mennesketom racerbane, at afprøve bilen under optimale forhold. Siden, naturligvis, retur til Danmark uden stop, efterfulgt af en corona-test.

 

Og oplevelsen var alle anstrengelserne værd.

 

2.0

Den nye bil har også tilnavnet 2.0. Det betyder en 2-liters turbobenzinmotor (modsat den 3-liters 6’er, man debuterede med), 258 hestekræfter og et drejningsmoment på 400 Nm. On-board videoen her på siden giver en fornemmelse af bilen på racerbanen, men, hvad der var en meget positiv oplevelse, var, at den også fungerede ret godt på landevejen. Måske endda bedre, mere harmonisk end 3.0’eren.



På den snoede racerbane viste 2.0’eren sig fra sin bedste side. Dimensionerne er i princippet identiske, men 2.0 er 100 kg lettere. Fra Toyotas side forklares det, at man har bibeholdt vægtfordelingen med 50 procent for og bag. Ikke desto mindre har man rykket motoren lidt i maskinrummet, for den fylder jo noget mindre, og derved er tyngdepunktet angiveligt skudt lidt bagud.

 

Mere agil

Den mindre vægt, vægtfordelingen og en velproportioneret motor, der trods alt gør det muligt at nå 100 km/t på 5,2 sekunder (9/10 sekund langsommere end 3.0) giver en mere harmonisk oplevelse, både på banen, hvor den føles mere agil og let at få gennem kurverne (se videoen), og på de offentlige hastighedsbegrænsede landeveje. Men indrømmet… vi befinder os på marginalerne. 3.0 er stadig det ultimative valg, når det gælder GR Supra.



Vi havde i øvrigt lejlighed til, at boltre os i den særlige Fuji Speedway Limited Edition udgave, som slet ikke vil blive markedsført i Danmark, bl.a. fordi Toyota kun bygger 200 af dem til Europa. Den udmærker sig mest ved kosmetiske forskelle, men også i kraft af 19” hjul. De har samme bredde som de standardmonterede 18” fælge, men de giver en mere kontant berøring med asfalten, hvad oplevelsen på Sturup Raceway klart dokumenterede.

 

Det var vanskeligt, at fremprovokere en udskridning med den baghjulstrukne bil, og når den så kom (se videoen) krævedes der en ultra hurtig reaktion. Den kom også – heldigvis…


Forhjul: 255/40-18 ell. 255/35-19.

 

Baghjul: 275/40-18 ell. 275/35-19.


Priser fra under 800.000 kroner

Den billigste GR Supra 2.0 har udstyrsbetegnelsen ”Live” og koster 790.000 kroner. Den pris inkluderer bl.a. 18” alufælge med Michelin Pilot Super Sport dæk, 2-zone klimaanlæg, bakkamera, fartpilot, sportssæder, adaptive LED forlygter, nøglefri betjening samt sikkerhedspakken bestående af aut. nødbremse (fodgængere i mørke og cyklister i dagslys), vejbaneassistent osv.), og måske nok så vigtigt: Tyverialarm.

 

For 50.000 kroner oven i får man desuden adaptiv variabel affjedring, Brembo sportsbremser, multimediesystem og navigation. For yderligere 50.000 kroner er i alt 12 højtalere en del af prisen, sportssæderne er da i læder og elektrisk justerbare, bilen har head-up display og mobiltelefonen kan oplades trådløst, hvis den altså kan.

 

Til sammenligning koster GR Supra 3.0 Premium 1.030.000 kroner. Bestilles bilen nu, vil Toyota kunne levere på den anden side af sommerferien. I sagens natur er produktionen rykket et par måneder pga. af corona-relateret fabrikslukning.


Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
First World Test: Toyota GR Supra 2.0

Vi har prøvekørt den helt nye 258-hestes 2-liters version af Toyota Gr Supra på en snoet og kuperede racerbane ikke langt fra København. Den har sublime køreegenskaber og er anderledes end den tungere 3-liters version. Fuld HD.





Hurtige fakta om Toyota GR Supra 2.0:


Introduktion i Danmark: Eftersommeren 2020

 

Priser fra 790.000 kroner.

 

Drivline: 4 cyl 2-liters turbobenzin, 258 hk/5000-6500 omdr.(min. 400 Nm/1550-4400 omdr./min. 8-trins automatgear. Baghjulstræk. 0-100 km/t: 5,2 sek. Topfart: 250 km/t (elektronisk begrænset. Forbrug: 13,3 km/l (WLTP).

 

Længde: 4,379 meter.

Højde: 1,299 meter (18” fælge).

Bredde: 1,854 meter.

Akselafstand: 2,470 meter.

 

Forhjul: 255/40-18 ell. 255/35-19

Baghjul: 275/40-18 ell. 275/35-19

 

Vægt: 1395 kg.


Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt