Det er cirka et år siden, at
Toyota gav mulighed for, for første gang at
prøvekøre den helt nye Supra generation, med
tilføjelsen ”GR”. En 340 hestes sportsvogn, udviklet
i et samarbejde med BMW. Nu er GR Supra igen aktuel,
men med mindre motor. Giver det mening?
Det hurtige svar er: ja,
bl.a. fordi man sparer et par hundrede tusinde
kroner og også vinder lidt på benzinøkonomien. Men
den nye version har også andre egenskaber, som giver
downsizingen mening, hvilket var tydeligt ifm. vores
første testkørsel på danske landeveje og en svensk
racerbane.
Sådan håndterede vi corona
Det sidste, i en endnu ikke
overstået corona-tid, skal ikke forløbe uden
bemærkninger. Oprindeligt skulle testkørslerne
nemlig have fundet sted i Spanien sidst i marts,
også på en racerbane, men den gik jo ikke rigtigt.
Tidspunktet var måske heller ikke optimalt, fordi
verden havde fået et andet fokuspunkt. I Danmark
bevæger tingene sig i den rigtige retning og derfor
fik Toyota i Danmark bragt de GR Supra’er, der
skulle være kørt i Spanien, til det danske
hovedkvarter.
Men racerbanen: Den nærmeste
racerbane er Sturup Raceway i Sverige. Endnu er
corona-situationen ikke stabil i Sverige og den
pragmatiske løsning var, at køre til Sturup – én
person i hver bil – uden ophold undervejs og på en i
øvrigt mennesketom racerbane, at afprøve bilen under
optimale forhold. Siden, naturligvis, retur til
Danmark uden stop, efterfulgt af en corona-test.
Og oplevelsen var alle
anstrengelserne værd.
2.0
Den nye bil har også
tilnavnet 2.0. Det betyder en 2-liters
turbobenzinmotor (modsat den 3-liters 6’er, man
debuterede med), 258 hestekræfter og et
drejningsmoment på 400 Nm. On-board videoen her på
siden giver en fornemmelse af bilen på racerbanen,
men, hvad der var en meget positiv oplevelse, var,
at den også fungerede ret godt på landevejen. Måske
endda bedre, mere harmonisk end 3.0’eren.
På den snoede racerbane viste
2.0’eren sig fra sin bedste side. Dimensionerne er i
princippet identiske, men 2.0 er 100 kg lettere. Fra
Toyotas side forklares det, at man har bibeholdt
vægtfordelingen med 50 procent for og bag. Ikke
desto mindre har man rykket motoren lidt i
maskinrummet, for den fylder jo noget mindre, og
derved er tyngdepunktet angiveligt skudt lidt bagud.
Mere agil
Den mindre vægt,
vægtfordelingen og en velproportioneret motor, der
trods alt gør det muligt at nå 100 km/t på 5,2
sekunder (9/10 sekund langsommere end 3.0) giver en
mere harmonisk oplevelse, både på banen, hvor den
føles mere agil og let at få gennem kurverne (se
videoen), og på de offentlige hastighedsbegrænsede
landeveje. Men indrømmet… vi befinder os på
marginalerne. 3.0 er stadig det ultimative valg, når
det gælder GR Supra.
Vi havde i øvrigt lejlighed
til, at boltre os i den særlige Fuji Speedway
Limited Edition udgave, som slet ikke vil blive
markedsført i Danmark, bl.a. fordi Toyota kun bygger
200 af dem til Europa. Den udmærker sig mest ved
kosmetiske forskelle, men også i kraft af 19” hjul.
De har samme bredde som de standardmonterede 18”
fælge, men de giver en mere kontant berøring med
asfalten, hvad oplevelsen på Sturup Raceway klart
dokumenterede.
Det var vanskeligt, at
fremprovokere en udskridning med den baghjulstrukne
bil, og når den så kom (se videoen) krævedes der en
ultra hurtig reaktion. Den kom også – heldigvis…
Forhjul: 255/40-18 ell.
255/35-19.
Baghjul: 275/40-18 ell.
275/35-19.
Priser fra under 800.000
kroner
Den billigste GR Supra 2.0
har udstyrsbetegnelsen ”Live” og koster 790.000
kroner. Den pris inkluderer bl.a. 18” alufælge med
Michelin Pilot Super Sport dæk, 2-zone klimaanlæg,
bakkamera, fartpilot, sportssæder, adaptive LED
forlygter, nøglefri betjening samt sikkerhedspakken
bestående af aut. nødbremse (fodgængere i mørke og
cyklister i dagslys), vejbaneassistent osv.), og
måske nok så vigtigt: Tyverialarm.
For 50.000 kroner oven i får
man desuden adaptiv variabel affjedring, Brembo
sportsbremser, multimediesystem og navigation. For
yderligere 50.000 kroner er i alt 12 højtalere en
del af prisen, sportssæderne er da i læder og
elektrisk justerbare, bilen har head-up display og
mobiltelefonen kan oplades trådløst, hvis den altså
kan.
Til sammenligning koster GR
Supra 3.0 Premium 1.030.000 kroner. Bestilles bilen
nu, vil Toyota kunne levere på den anden side af
sommerferien. I sagens natur er produktionen rykket
et par måneder pga. af corona-relateret
fabrikslukning.
|