- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
ST-Line med 155 hk.First
World Testdrive: Ford PumaAgil og
letkørt med ægte Ford dynamikAf Søren
Clauding - februar 2020
Allerede i
skrivende stund er den helt nye Ford Puma på vej ud
til de danske forhandlere. Af samme grund kan de
fleste detaljer også hentes på Fords website. Hvad
der ikke er lige for hånden er den første mulighed
for, at prøvekøre den nye bil. Den havde vi
imidlertid, oveni købet på varierede vejstrækninger
i området nord for Malaga i Spanien. Udgangspunktet
skal dog først lige ridses op:
Den nye Puma er
trods det historiske navn en helt ny model hos Ford.
Den er en kompakt crossover med en snært af SUV over
sig. Den har en frihøjde på omkring 16,5 cm afhængig
af version, men kan ikke fås med firehjulstræk. Den
ikke alt for voldsomme frihøjde har man glæde af,
når man vil benytte sig af den køredynamik, som
altid har kendetegnet Fords biler.
Titanium og
ST-Line Den lanceres
indledningsvis i to varianter med to
motorkonfigurationer: Titanium og ST-Line i
kombination med 6 trins manuelt gear og en
3-cylindret 1-liters EcoBoost turbobenzinmotor på
enten 125 eller 155 hestekræfter. Fælles for
motorerne er et mild hybrid system, som inkluderer
et lille litium-ionbatteri på 48V og 10 Ah samt en
lille elmotor, som leverer 15 hestekræfter og er i
stand til at booste benzinmotorens drejningsmoment
med yderligere 30 Nm for 125-hestes udgaven og 20-40
Nm for 155 hestes versionen.
Mild hybrid
motorerne leverer også en bedre benzinøkonomi.
Senere på årets kommer en automatgearsudgave af 125
hestes motoren og en EcoBoost motor uden mild
hybrid.
Mild hybrid Mild
hybrid-systemet er i stand til mere end at øge
motorens trækkraft. Det medvirker også til at sænke
benzinforbruget, så man havner på 18,5 km/l (125 hk
udgaven), som er ret godt efter de nye WLTP
målemetoder og 10 procent bedre end den tilsvarende
motor uden mild hybrid. Og når man under 15 km/t ved
nedbremsning fx ved et vejkryds, går benzinmotoren i
stå.
Derpå er det
blevet elmotorens opgave, at genstart fra 0 km/t
eller ved pludseligt behov for at sætte i gang igen,
selvom man ikke holder helt stille. Det klarer den
pænt, og da benzinmotoren omgående springer i gang,
er det ganske beskedent, hvad elmotoren skal bidrage
med hvad angår fremdrift. Til gengæld bidrager den
ganske meget til en blød, præcis og glidende
igangsætning og gearskift.
Benyttes den
adaptive fartpilot, kører man i kø og kommer farten
under de 15 km/t slukker benzinmotoren også, og
siden springer den selv i gang fra stilstand, hvis
det sker indenfor 3 sekunder. Ellers er et vip med
speederen nok.
Køreindstillinger Man
disponerer over forskellige køreindstillinger fra
Normal over Eco til Sport samt løst underlag. De
påvirker dog alene drivlinen, men er egentlig ret
effektive. Ellers er den store forskel på de to
udstyrsvarianter, Titanium og ST-Line, at
sidstnævnte har en strammere sportslig undervogn.
Med den
moderat forøgede frihøjden ligger bilen så tæt ved
kørebanen, at køre egenskaberne nærmer sig det, man
oplever hos den virile Ford Fiesta. Mest gælder det
ST-Line, for affjedringen i Titanium er temmelig
komfortabel, logisk nok, for de to udstyrsretninger
trækker Pumaen i hver sin retning. Fleksible
motorer Vi prøvede
Titanium versionen med 125 hk motoren og ST-Line
udgaven med 155 hk maskineriet. Begge motorer er
velfungerende, temmelig fleksible og helt i
overensstemmelse med forgængerne. De bliver endnu
bedre med den elektriske hjælp, som øger
drejningsmomentet ved lave motoromdrejninger med op
til 50 procent, og fornemmes derved mindre
anstrengte. Naturligt nok klæder 155 hestes motoren
ST-Line bedre end man forestiller sig 125 hestes
udgaven vil gøre det.
155-hestes motoren i ST-Line.125 hestekræfter
rækker til de sydspanske bjergveje, men den er nok
mere i sit rette element på de flade danske
landeveje. Plus ved bykørsel i øvrigt, for Ford Puma
er mindst ligeså meget en god bybil som den er god
på landevejen.
125-hestes
motoren i Titanium.Og så kan
den nye Puma udstyres med et system, som advarer om
hændelser længere fremme på vejen der endnu ikke er
synlige for føreren. Systemet for informationerne
leveret af HERE Technologies, som får data fra
lokale myndigheder og andre biler, der er tilkoblet
systemet. Svagheden er, at systemet endnu ikke er
særlig udbygget, men et eller andet sted skal man jo
starte. Godt initiativ i hvert fald.
Ny Puma springer ind på SUV markedet >>> Den nye Ford Puma er ikke til at komme uden
om, hvis man er på jagt efter en kompakt
SUV/crossover. Vi har prøvet den på snoede spanske
landeveje - med vilje i den svagest motoriserede af
de nye mild hybrid motorer. Fuld HD.
18" fælgende er ekstraudstyr og gav selvsagt den
lidt strammere opsatte ST-Line en mere direkte
feedback fra kørebanen.Hurtige fakta om
Ford PumaLancering i
Danmark: Februar 2020